Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 79555 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #100 skrivet: 29 maj-15 kl 23:41 »
 :D   Så då har man fixat till en diff...liksom svänga med lillfingret  :D ....Verkar vara en höjdare...Lade rent fett i diffen så det gled ljudlöst när man svängde.   8) Lite pyssel att rota fram möjliga delar att bygga av..."Rena svetsar är ett måste", så det håller....








andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #101 skrivet: 31 maj-15 kl 09:57 »
Vad vinner du på detta?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #102 skrivet: 31 maj-15 kl 10:03 »
Det blir lättare att svänga.
Aldrig tänkt på att man kan lösa det på det sättet faktiskt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #103 skrivet: 31 maj-15 kl 10:13 »
Jag förstår inte vad som är gjort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #104 skrivet: 31 maj-15 kl 10:21 »
Kolla mellanbilden.
Där ser man att medbringarpinnen inte är fäst i navet.
Det innebär att man kan svänga på ett enklare sätt. Detta beroende på att ytterhjulet måste färdas längre väg än innerhjulet, har man samma lösning på bägge sidor så kan man svänga ännu skarpare.
Att man får ta till den lösningen beror på att man inte har en differential i maskinen. 
Dels så väger den en del, den tekniska lösningen för att låsa den är svårt, och framförallt det är svårt att hålla ner priset så det är attraktivt för köpare.
En del maskiner har jag sett har så ena hjulet kan frikopplas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #105 skrivet: 31 maj-15 kl 14:30 »
...Effekten blir likvärdigt med en barnvagn....inte lätt att svänga med vagnen-men pressar man ner handtaget så vagnen bara går på bakhjulen så går det lätt att svänga eftersom hjulen rör sig individuellt där, likadant med en säckkärra. Nu kan jag liksom svänga lätt som en säckkärra. Är båda hjulen stumt fästa i axeln och rör sig med axeln, ligger liksom båda hjulen stumt mot marken och för att svänga måste båda hjulen kasa på marken. Trodde inte effekten skulle bli så positiv-nästan så man skrattade  ;D . Ångrar ju nästan att man inte köpte hjulaxlar på b-tema, ,vilket jag tänkte och  moddat till, då fått kullagrade axlar.  :) .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #106 skrivet: 31 maj-15 kl 14:36 »
http://www.nimaab.se/shop/6273/art38/1711238-e6ba23-Jordfras_RTT3.pdf

Denna maskinen har något liknande.
Står om det i stycket om säkerhetsföreskrifter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #107 skrivet: 12 jul-15 kl 22:41 »
 :D ...Så då har man härjat lite...Ny landbit har utvunnits...inget har man fått gratis, varenda kvadratcentimeter kostar på i svett...That`s for sure  8) ...Började med gummihjul men kom på att järnhjul borde fungera där eftersom det ligger pinnar överallt  :D .









andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #108 skrivet: 12 jul-15 kl 22:44 »
Har du bara använt harven?


Jag har fått en kupplog av grannen som han hittade. Ska försöka komma ihåg att lägga in en bild!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #109 skrivet: 12 jul-15 kl 22:50 »
 :D ...Man kan säga att harven fungerar lite som en broms ,plus den sliter upp rötter o dyl...järnhjulen maler på nästan som fräsklor  :o  om dom inte får fäste...sedan är det en rätt tuff harv tror det är en typ kultivatorharv, den är liksom inte fjäderbelastad ... Hoppas du lägger in bilder  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #110 skrivet: 14 jul-15 kl 00:04 »
... :-X  ...
















andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #111 skrivet: 14 jul-15 kl 09:59 »
Det ser lite tungt ut!

Den får jobba ordentligt, din maskin! :)

Och det är jättefint med hönorna som är där direkt och letar mat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #112 skrivet: 14 jul-15 kl 15:09 »
 :) ...Japp fåglar tyder på bördig jord  :D ...knäpparlarver, pingborrepuppor ,mask och dylikt. Tuffa maskiner det här for sure...kom på att när man backar så låter jag harven gå ner lite i jorden, slätar till bra. Hmmm...Även en speciell känsla att köra med järnhjul, känns som en urtidsmaskin  :D . Nu har nytt land skapats...inte lätt att röja i gammal rishög men en bit är i alla fall gjord resten får multna mer  8)




Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #113 skrivet: 08 sep-15 kl 20:07 »
 :D ..Så då har man höstplöjt lite...Gick rätt bra...




Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #114 skrivet: 09 sep-15 kl 16:17 »
 :D...Den tunga höstplöjningen fortsätter...Är liksom inte barnslig men plöjning är rätt skoj  ;D ,inte fel att prova på om möjlighet finns...Gott att varva upp hondamotorn lite liksom sota ur den  ;D ...Plöjning går lätt om det varit odlat innan...



Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #115 skrivet: 11 sep-15 kl 19:53 »
 :D...Så då har man plöjt lite till...lite tuffare men än behåller jag samma hjulvikt...har mer att ladda med...Thats for sure  :D ...Har man en honda 400 borde man kunna jämföra med Honda F560 den säljs med 20kg hjulvikter och plog och frontvikt tror plogen är en 6tums...Det är ju också en lättviktare...Kollade den egna plogen är ju en gammal plåt som använts ,lite småbucklor...inte riktigt bra med bucklor jord byggs lätt upp på bladet...polering av bladet med stålborste på vinkelslipen hjälpte bra  :D ...små detaljer gör mycket...







andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #116 skrivet: 11 sep-15 kl 21:07 »
Trevligt! Jag ska se om jag ska försöka plöja lite i morgon. För att testa. I den gamla vallen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #117 skrivet: 12 sep-15 kl 01:44 »
 :D ...Du börjar med seg vall direkt  :) ...Hoppas det går bra...Kameran med kanske  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #118 skrivet: 12 sep-15 kl 19:11 »
 :D...Har läst på lite om plöjning och plogar...Är det tuff mark ska man köra första fåran grunt, sedan en gång till på tänkt djup...finns ju olika plogar med olika bestyckningar...För tuff svål rekommenderas ett vasst hjul eller kniv framför plogskäret...Finns även något som kallas skimmer, verkar vara en miniplog framför plogen som hjälper till att vända tuvorna...Japanplogen jag har går ungefär som en hajfena i jorden  :D ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #119 skrivet: 15 sep-15 kl 01:27 »
... :D Hittade en tydlig video där ett skärhjul är monterat framför plogen...plöjer med hjälp av en liten Bolens traktor...plöjer ju inte speciellt djupt men såg ut att vara rätt jämn mark...Sedan även läst om förslag att fräsa först eller använda annat rivverktyg när det är svår mark då gällande vanliga traktorer...Sedan verkar plöjningsdjup ligga på ca 15-20cm i Sverige men som sagt man kan ju plöja grundare med vilket man själv får avgöra efter hur det ser ut...

https://www.youtube.com/watch?v=qTMi-8QOPLg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser