Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Får inte ägget i inkubatorn syre om äggula+vita från annat ägg torkat in?  (läst 771 gånger)

maryontheprarie

  • Inlägg: 27
    • Värmland
Hej, jag har nyss börjat använda äggkläckningsmaskin och fick några ägg på posten som jag ska kläcka fram, visserligen är dessa vaktelägg men jag planerar att köpa även hönsägg på samma sätt till våren, så jag ställer denna fråga här eftersom det finns en viss risk att det kommer att hända igen. Alltså: får inte ägget i inkubatorn syre om äggula+vita från annat ägg torkat in? Borde jag tvätta det ägget som fick ägginnehåll på sig? De har legat i maskin i 10 timmar nu..tacksam för snabbt svar av nån  :-*

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Jo du har alldeles rätt. Kladd på skalet kan hindra syretillförseln. Du bör göra rent ägget försiktigt. Har hört andra som har skrubbat med skottesvamp och det funkar tydligen men jag har inte vågat prova.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

maryontheprarie

  • Inlägg: 27
    • Värmland
tack:) ska försiktigt göra rent då.. var tveksam i och med den där hinnan som man ska ha kvar helst., men det är väl bättre att kunna andas i vilket fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser