Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dals-Pärlhöna  (läst 25808 gånger)

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #60 skrivet: 06 maj-14 kl 13:26 »
Otroligt nyfikna, ställer man in en skottkärra måste den genast undersökas.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #61 skrivet: 06 maj-14 kl 13:36 »
Äggvikten ligger på 32-38g. Favoritens ägg är vita, de två andras beige men har olika form och storlek så än så länge kan jag skilja dem åt.

Höna 1 började värpa den 5. november (de är kläckta 23. maj) och har hittils värpt 106 ägg.
Höna 5 började värpa den 13. december och har hittils värpt 91 ägg.
Höna 6 började värpa den 25. februari och har hittils värpt 47 ägg.

Under april månad värpte de 24, 23 resp. 22 ägg.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #62 skrivet: 06 maj-14 kl 13:39 »
Nu är det en förening under bildande för den här rasen och torpardvärghönsen :) Den kommer att ha de raserna i sluten stambok/genbank och det kommer tas fram fakta om raserna. Så var lugn det kommer  :)
Hur går det?

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #63 skrivet: 21 maj-14 kl 12:24 »
Inte mycket aktivitet här, håller forumet på att dö? Skulle vara kul att veta hur det gick med den där föreningen och hemsidan som skulle komma.


nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #64 skrivet: 22 maj-14 kl 17:26 »
Svenska kulturhönsföreningen har tagit sig an dem och torparna. Jag är ansvarig för båda raserna. Gå med i föreningen och stambokför dem!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #65 skrivet: 24 maj-14 kl 08:48 »
Nja de går ju med andra raser så det är nog inte aktuellt. Om man googlar på Svenska kulturhönsföreningen kommer man hit http://kulturhons.cybersite.nu/ och där står det ingenting om Dals-Pärlhöna eller Torpardvärg  ???

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #66 skrivet: 24 maj-14 kl 19:24 »
Vi har tagit beslutet för en månad sen så det har inte kommit ut på hemsidan ännu. Om du kan ha de dalska rasrent en liten avelsperiod om året så kan du gå med i föreningen och bli stamboksbesättning
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #67 skrivet: 29 maj-14 kl 11:04 »
Nja. En teoretisk möjlighet finns väl.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #68 skrivet: 18 dec-14 kl 13:27 »
Jätte söt liten ras, men hittar inte så mycket när man söker på nätet tyvärr.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

 

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #69 skrivet: 18 dec-14 kl 21:06 »
Ja det är en väldigt kär ras, trevlig och blir lätt tam samtidigt som dom klarar sig mycket bra frigående och är vaksamma mot rovdjur.
Ruvar gärna och duktigt samt tar hand om sina kycklingar, värper riktigt bra mellan kullarna och ganska stora ägg för att vara en dvärgras.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #70 skrivet: 19 dec-14 kl 14:13 »
Jag måste få höra bakgrundshistorien till den där bilden där fyra höns sitter på en arm. Flög de upp själva eller fick du placera dem där? Det är min dröm att ha så tama höns!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #71 skrivet: 19 dec-14 kl 21:58 »
Tack för infon Johan P.  ;D
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #72 skrivet: 21 jan-15 kl 15:03 »
Jag måste få höra bakgrundshistorien till den där bilden där fyra höns sitter på en arm. Flög de upp själva eller fick du placera dem där? Det är min dröm att ha så tama höns!
De flög upp själva. Mina naturruvade kycklingar blir så tama. Om hönan litar på en är det snarare svårt att bli av med dem  :P Just Dals-Pärlhönsen är glada för att flyga upp på saker, bl.a. mig, den tamaste sitter alltid på min axel och gillar när jag bär henne, ibland stoppar hon in huvudet under min krage och somnar.


Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #73 skrivet: 21 jan-15 kl 15:44 »
Så här blev första årets värpresultat:

212 ägg 25-40g, genomsnitt 33,6g (ville ruva flera gånger)
148 ägg 31-42g, genomsnitt 37,1g (började sent)
141 ägg 27-42g, genomsnitt 35,3g (slutade tidigt)

Det är alltså den minsta som värper störst ägg.
De har ruggat men inte börjat värpa igen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #74 skrivet: 22 jan-15 kl 22:31 »
Om hönan litar på en är det snarare svårt att bli av med dem

Det kan vara där skon klämmer för mig, våra hönor är inte 100 % tama, så det mittar väl av sig på avkomman!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Moggeli

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #75 skrivet: 26 maj-16 kl 08:42 »
Hello,
I'm from Germany (and don't speak Swedish, so I try it in English) and I'm very interested in the chicken race Dals-Pärlhöna.
Unfortunately, I couldn't found any breeder here in Germany.
May it be possible that someone here will send me some breeding eggs or does someone know how I could get eggs or chickens?
Thanks anyway for your interest.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #76 skrivet: 30 maj-16 kl 18:43 »
Hallo, wir kennen uns ja schon ausm Hüfo  ;) Viel Glück bei Deiner Suche!


Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #77 skrivet: 30 maj-16 kl 18:44 »

Den Vetgirige Hönan

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #78 skrivet: 31 maj-16 kl 21:33 »
Vad intressant!
Gillar verkligen videon, otroligt duktig höna:)
Hade ingen aning om att denna rasen finns. Hur vanliga är de? Vad vet man om dem? Hur är lynnet?
Såg att ni skrivit att de är väldigt sociala:D
Finns det möjlighet för en vanlig hobbyhönsägare att ha sådana här höns?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #79 skrivet: 01 jun-16 kl 00:16 »
Det är en liten dvärghöna ifrån Västergötland, nyfikna kommer gärna fram men har också mycket karaktär och visar när de inte vill vara med :P
Ruvar gärna.
Lägger förhållandevis stora ägg för sin storlek, runt 40 gr.

Jag har några stycken men har inte riktigt kommit igång med förökningen, flocken är under uppbyggnad., och vanliga hobbyhönsägare kan definitivt ha hand om dessa, de har ganska mycket vildfågel i sig så de klarar sig bra utomhus och är uppmärksamma.

De är ganska ovanliga och eftersom det är en nätt liten dvärg vill folk inte ha dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 12 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser