Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet?  (läst 1511 gånger)

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
Lönsamhet?
« skrivet: 09 feb-16 kl 19:23 »
Hej, jag är 16 år och har alltid varit intresserad av att vara bonde och driva eget jordbruk.
Jag växte upp med att min morfar var bonde så det var därifrån jag fick insparion typ och grundläggande kunskaper.

Snart så är det dags för mig att välja utbildning, och då undrar jag, går det vara bonde nulängre?
Det verkar inte så lätt när man läser på internet om hur många det är som får lägga ner sin verksamhet pga att det inte har nån lönsamhet längre, så kor är väll bara o glömma... :/
Men sedan går det ju att köra utan djur, men det verkar inte heller så lätt att få det att funka om man startar från 0 utan att ärva nån mark, maskin eller nånting.

Så, frågan är, går det att börja från 0 med att ta lån till maskiner och mark?
Måste man ha ett job till utanför jordbruket för att ha råd med det?
och ifallat det går, vad ska man odla då?
Nått annat nån har att tilläga kanske?

vill helst inte ha slakt pga jag nog inte skulle klara av att skicka iväg mina djur sådär.

Är tacksam för alla svar men vill helst undvika svar som "hur långt är ett snöre?" och "olda knark, det lönar sig."
« Senast ändrad: 10 feb-16 kl 15:56 av Garpen »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lönsamhet?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-16 kl 19:43 »
Självklart så går det att få lönsamhet i ett lantbruk.
Om man nischar sig med produkter som man kan sälja direkt till slutkund så har man kontroll över hela kedjan.
Det brukar innebära en hel del arbete men samtidigt så kan man klara sig med mindre och enklare maskiner.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Lönsamhet?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-16 kl 19:55 »
Hej, jag är 16 år och har alltid varit intresserad av att vara bonde och driva eget jordbruk.
Jag växte upp med att min morfar var bonde så det var därifrån jag fick insparion typ och grundläggande kunskaper.

Snart så är det dags för mig att välja utbildning, och då undrar jag, går det vara bonde nulängre?
Det verkar inte så lätt när man läser på internet om hur många det är som får lägga ner sin verksamhet pga att det inte har nån lönsamhet längre, så kor är väll bara o glömma... :/
Men sedan går det ju att köra utan djur, men det verkar inte heller så lätt att få det att funka om man startar från 0 utan att ärva nån mark, maskin eller nånting.

Så, frågan är, går det att börja från 0 med att ta lån till maskiner och mark?
hur mycket mark behöver jag? räcker det med 20ha åker och vad skulle det kosta här i småland? (vet att det kan vara svårt att svara på men ett ungefär iaf)
Måste man börja med begagnade maskiner eller kan man börja med nya? (vet att det självklart är billigare med beg. men det kan ju vara riskfyllt ifall att en motor havererar så är det ju kört för en)
Måste man ha ett job till utanför jordbruket för att ha råd med det?
och ifallat det går, vad ska man odla då?
Nått annat nån har att tilläga kanske?

vill helst inte ha slakt pga jag nog inte skulle klara av att skicka iväg mina djur sådär.

Är tacksam för alla svar men vill helst undvika svar som "hur långt är ett snöre?" och "olda knark, det lönar sig."
Det går nästan inte att ge några generella svar men jag ska försöka även om det förmodligen inte är svar du vill ha.

Det är idag inte möjligt att köpa ett lantbruk och maskiner med lånade pengar, om det är inkomster man räknar med. Det finns inte en chans tyvärr. De enda ställena där gårdar fortfarande är möjligt att köpa för lånade pengar är i Norrland och där är det istället avstånden som sätter käppar i hjulen för lönsamhet.

Utbilda dig till något annat, vad som helst, och satsa på att kunna köpa en mindre gård att sysselsätta dig med på fritiden.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lönsamhet?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-16 kl 20:14 »

Jag växte upp med att min morfar var bonde så det var därifrån jag fick insparion typ och grundläggande kunskaper.

Så, frågan är, går det att börja från 0 med att ta lån till maskiner och mark?


Har/kommer du fått ärva din morfars gård eller äger du ingenting? För förutom maskiner och mark måste du ju ha en gård att bo på och förvara dina maskiner och det du odlar.
Du kommer inte, utan fast arbete som ger en bra årsinkomst, att få låna några pengar på banken för att köpa en gård och jordbruksmaskiner.
Vad är det för utbildning du funderar på att gå?


Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Lönsamhet?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-16 kl 20:15 »
Jag tror inte att det är kört med kor faktiskt! Om man som jag, levererar till mejeri är det rätt kört. Men jag inbillar mig att om man istället förädlar mjölken själv så kan man nog få lönsamhet även på mjölken :)

Om du ska satsa på grönsaker eller något sådant så skulle du kanske kunna smyga igång det hela genom att jobba utanför gården också tills du ser om det går att bara jobba hemma?

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Lönsamhet?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-16 kl 20:26 »
Tack för alla svaren! :D trodde det skulle dröjja minst ett par dagar inann man fick svar

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Lönsamhet?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-16 kl 20:31 »
Jag tror inte att det är kört med kor faktiskt! Om man som jag, levererar till mejeri är det rätt kört. Men jag inbillar mig att om man istället förädlar mjölken själv så kan man nog få lönsamhet även på mjölken :)

Om du ska satsa på grönsaker eller något sådant så skulle du kanske kunna smyga igång det hela genom att jobba utanför gården också tills du ser om det går att bara jobba hemma?

Tack för svaret :D
Jo, Förhoppningsvis kanske det vänder så att det är bättre betalt för mjölken. Det var ju nån äldre tjej utanför Väjxö som hadde bara 11 fjällnära kor och så sålde hon mjölken direkt till affären i små glasflaskor och det kostade då 35:-kr/liter i affären vilket är nästan galet mycket om man tittar på vad det kostar på andra ställen, men folk köpte det, och det var tom. slutsålt varje gång.
Men ja, att jobba utanför gården tills man tillslut övergår till heltid låter som en ganska bra ide faktiskt :D
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 21:06 av Garpen »

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Lönsamhet?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-16 kl 20:38 »
Har/kommer du fått ärva din morfars gård eller äger du ingenting? För förutom maskiner och mark måste du ju ha en gård att bo på och förvara dina maskiner och det du odlar.
Du kommer inte, utan fast arbete som ger en bra årsinkomst, att få låna några pengar på banken för att köpa en gård och jordbruksmaskiner.
Vad är det för utbildning du funderar på att gå?

Tack för svaret :D
Nej tyvär det ända jag äger just nu är en moped hahah :D
Morfar sålde sin traktor och alla redskap och maskiner och mycket av marken när han tyckte att han blev för gammal och inte orkade (ca 5 år sedan). Jag bor dock tillsammans med mina föräldrar på gården han hadde men det är helt enkelt för lite mark för att man skulle kunna driva en verksamhet här.

Förutom att gå jordbruksgymnasium så har jag funderat på (Om betygen räcker) att bli civil-ingenjör (vet inte om jag stavade det rätt) om det nu var det du menande.
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 20:45 av Garpen »

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Lönsamhet?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-16 kl 20:42 »
Det går nästan inte att ge några generella svar men jag ska försöka även om det förmodligen inte är svar du vill ha.

Det är idag inte möjligt att köpa ett lantbruk och maskiner med lånade pengar, om det är inkomster man räknar med. Det finns inte en chans tyvärr. De enda ställena där gårdar fortfarande är möjligt att köpa för lånade pengar är i Norrland och där är det istället avstånden som sätter käppar i hjulen för lönsamhet.

Utbilda dig till något annat, vad som helst, och satsa på att kunna köpa en mindre gård att sysselsätta dig med på fritiden.

Hej, tack för svaret :D.
Jo, tänkte nästan först att det var onödigt att fråga frågorna eftersom det skulle vara svårt att svara på dom.

men jag har faktiskt tänkt den tanken själv, att ha ett annat jobb och sedan driva jordbruket sidanom och om det visar sig att det funkar bra, övergå till jordbruket på heltid.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lönsamhet?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-16 kl 20:53 »
Förutom att gå jordbruksgymnasium så har jag funderat på (Om betygen räcker) att bli civil-ingenjör (vet inte om jag stavade det rätt) om det nu var det du menande.
Agronom kanske?

Garpen

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Lönsamhet?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-16 kl 21:03 »
Agronom kanske?
Visste inte att det fanns ett sånt yrke haha. Får läsa mer om vad en agronom gör nån gång, men det lät väl ändå ganska passande. Tack för tipset! :D

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Lönsamhet?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-16 kl 21:38 »
Ja det Svenska jordbruket har definitivt en framtid, men det konventionella svenska jordbruket, mjölk, fläsk och spannmål tror jag inte har någon framtid.
Svensk ekologiskt köksträdgårdsväxter, grönsaker, specialgrödor och bär har definitivt en framtid.
och definitivt i Norrland där svamp och skadedjurstrycket är mindre.

Utbilda dig och sedan utbildar du dig mer. kombinera tex Lantbruksskola och sedan Sjuksköterska då har du två ben att stå på.
Därefter arrenderar du en gård i mindre skala och prövar på och samlar erfarenhet.
annars finns det ett väldigt beprövat och bra sätt; gift dig med en bonde. 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lönsamhet?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-16 kl 22:41 »
Tack för svaret :D
Nej tyvär det ända jag äger just nu är en moped hahah :D
Morfar sålde sin traktor och alla redskap och maskiner och mycket av marken när han tyckte att han blev för gammal och inte orkade (ca 5 år sedan). Jag bor dock tillsammans med mina föräldrar på gården han hadde men det är helt enkelt för lite mark för att man skulle kunna driva en verksamhet här.

Förutom att gå jordbruksgymnasium så har jag funderat på (Om betygen räcker) att bli civil-ingenjör (vet inte om jag stavade det rätt) om det nu var det du menande.

Även om den gården (morfars) har för lite mark i dagsläget, så kan den fungera som en grund för jordbruksverksamhet av något slag.

Förutom att kunna arrendera mark nära gården som enbart amrkarrende, så kan det ju gå att  förvara maskiner, eller stalla upp betesdjur där.

Får är annars djur som ser ut att ha en positiv framtid, det finns utrymme för mer/fler får i Sverige. Och det fungerar bra att börja i liten skala, och låta verksamheten växa, medan man jobbar utanför gården.


 

Rubensgården

  • Gäst
SV: Lönsamhet?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-16 kl 06:42 »
Jag skulle rekommendera att du väntar tills du har eget kapital. Med ett skapligt jobb och sparsamhet lägger du undan en miljon på tre- fyra år.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Lönsamhet?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-16 kl 08:47 »
En annons på FB från gården där jag har köpt mina Klövsjöfår. Kanske det är något för dig.

 

Gårdspraktikanter sökes!
Vill du ha riktigt bra nyheter? Är du intresserad av ekologisk produktion och vill lära dig mer? Vi på Bokeslundsgården hoppas att alla svarar ja på dessa frågor. Under 2016 erbjuder vi praktikplatser på gården då du får lära dig mer om ekologiskt odling, resurseffektivt jordbruk, hur man tar hand om djur och vårdar kulturlandskapet.
Vi har under 7 år tagit i mot praktikanter genom WWOOF "World Wide Opportunities On Organic Farms" vilket gör att vi använder mycket engelska på gården. Vårt arbete är säsongs styrt och vi har alltid många olika projekt på gång men vi försöker att ge våra
praktikanter en möjlighet att fördjupa sig i just det som de brinner lite extra för.
Låter detta som något du vill göra?
Kontakta då arbetsförmedlingen i Hörby
0771-60 00 00

https://www.facebook.com/Bokeslundsgarden/?fref=nf

https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.wwoof.se%2Fhost-list%2F1869-bokeslundsgaarden%2F&h=FAQFUIxKK

 
« Senast ändrad: 10 feb-16 kl 08:53 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser