Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållning ko - hjälp?  (läst 7613 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #20 skrivet: 08 feb-16 kl 06:11 »
Det är en mjölkko på 30 personer. 🐮

Ja det verkar vara helt rätt. Dryga miljonen nötkreatur. Det talar än mindre för det småskaliga.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #21 skrivet: 08 feb-16 kl 08:00 »
Nej jag menar inte på allvar att kor är värre men de är inte bra. Speciellt med tanke på att metangas är en så mycket farligare växthusgas än vad koldioxid är. Jag vet inte vilket som är värst. Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att kor utgör en miljöbelastning.
....Dessutom tycker jag att kor är rätt trevliga. Det enda jag gör är att föra fram information från det vetenskapliga etablisemanget. Det är inte så mycket av den varan här på alternativ.nu
Jo, visst släpper idisslare (kor, getter och får, bl a) ut metan. Men inte fossil metan. Korna äter till skillnad från traktorer inte petroleumprodukter av fossilt ursprung. Betesdjur håller dessutom  våra värdefulla betesmarker öppna, och håller en lååång rad arter vid liv. Funnes inte betesdjuren hade det blivit biologisk enfald i de f d hagarna. Granplantering, m a o.
Visst stämmer de siffror som ges här ovan på hur många människor en mjölkko försörjer, men det är inte små fjällkor som TS nämnde på mjölkgårdarna, majoriteten är de större raserna Holstein och SRB. En fjällko både äter och producerar mindre än en Holstein, så en kan inte jämföra rakt av.

Till TS vill jag säga att ni borde nöja er med fåren och grisarna för i år. Lev med dem (och era andra djur) och lär er behärska dem. Sen kan ni börja fundera på kor. I vilket fall tycker jag ni ska leta upp andra som har kor och gå i lära hos dem :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-16 kl 00:05 »
Rekommenderar att försöka hitta en inmjölkad ko, kanske en som inte möter produktionskraven i en mjölkbesättning. Åtminstone bör ett grundkrav vara att den ska vara hanterad. Mjölkningen blir så mycket lättare då.
Självhushåll till nytta och nöje

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #23 skrivet: 12 feb-16 kl 22:52 »
Även en kasserad ko från en större mjölkbes mjölkar för mkt för ditt behov ,en skb eller liknande passar bättre.Ha 2 låt kalvarna dia och ta husbehovsmjölk från dom ändå.Herefordtjur torde fungera utmärkt ,har bra kalvstorlek.Pastörisering inget att oroa sig för massor med mjölk driks ändå utan problem

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #24 skrivet: 13 feb-16 kl 12:48 »
Vi har två fjällnära. Ger maximalt åtta liter/dag. Äter (och bajsar ;-)) på långt när som en högavkastande ko!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #25 skrivet: 13 feb-16 kl 17:13 »
Det va roligt att någon vill bli med ko! Du behöver egentligen inte en enda maskin! Hela mjölkhandteringen går utmärkt för hand. Du behöver inte pastörisera mjölken. Det är bättre du låter den surna, som sur(=filmjölk) håller den sig i en vecka. Du behöver inte homogenisera. För den ovane kan det ibland vara motbjudande med gräddflockor som flyter på mjölken. Men det fixar du lätt genom att skumma och vispa ned det som är kvar. Mjölk som ska surna ska stå varmt, helst 3o grader inte under 18. Har du mjölk som blivit blåsur, ställ den varmt så den surnar ordentligt. Om du tar för vana att slå upp mjölken du tar in i en större skål så går det lätt att skumma av grädden. Ska du göra smör går det lätt med en elvisp, men inte på högsta varv.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #26 skrivet: 13 feb-16 kl 17:28 »
När jag var liten gick kor ofta ihop med häst. Knepet var att tjudra  kon ett tag utanför hästhagen så de vande sig vid varann och att tala om för hästen att han inte får jaga kon. Kon behöver inte mer än gräs och ensilage. Det klarar hon sig gott på. Ensilage och kraftigt klöverbete kan ge bismak på mjölken. Så magert bete och hö är allra bäst.
kretslopp

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #27 skrivet: 13 feb-16 kl 17:35 »
Jag tycker det fungerar bra att ympa mjölken med filmjölk för att syra den. Sen får den stå i ca 20 grader i ett dygn.

Det står med om sånt på forumets underavdelning för mejeriprodukter:
http://www.alternativ.nu/index.php?board=12.0

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #28 skrivet: 15 feb-16 kl 19:40 »
Finns det något annat att tänka på? Jag har ett minne av att vi har en mjölkko på tio personer i Sverige. De utgör en enorm miljöbelastning. Du har tänkt sänka den verkningsgraden till minst två kor på fem personer. Ett väldigt egoistiskt tänkande. Dessutom har vi överproduktion av mjölk i Sverige. Men kör på! Det finns andra som inte bryr sig.
/Jan

Før hundra år sedan fanns det sækert minst en kossa per tio mænniskor pga korna mjølkade så lite och man levde i stor grad på sjælvhushålling. Nu mjølkar en enda høgproduktiv kossa 10 000 liter mjølk om året! 1000 liter mjølk eller kanske 500 liter mjølk och 50 kilo ost per svensk - du hør ju sjælv att det inte stæmmer!

Rubensgården

  • Gäst
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #29 skrivet: 15 feb-16 kl 21:12 »
Nej, det stämmer inte för mycket av vår ko går på export. Men alla naiva och patetiska nötter som hänger på det här forumet som tror att de gör miljön en tjänst genom att alla ska ha sin personliga mjölkko kan få tro det. Det var lite mer det som var min poäng. Men vi kan förvilla oss in i detaljer istället för att fatta poängen. Det är vad alla forum är till för.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #30 skrivet: 15 feb-16 kl 21:19 »
Før hundra år sedan fanns det sækert minst en kossa per tio mænniskor pga korna mjølkade så lite och man levde i stor grad på sjælvhushålling. Nu mjølkar en enda høgproduktiv kossa 10 000 liter mjølk om året! 1000 liter mjølk eller kanske 500 liter mjølk och 50 kilo ost per svensk - du hør ju sjælv att det inte stæmmer!

Det finns ca 250000 mjölkkor i sverige idag. Hur många människor delar på en ko då? 36 personer per ko?

Juniperus

  • Gäst
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #31 skrivet: 15 feb-16 kl 21:46 »
När man börjar ta till förolämpningar så brukar det betyda att argumenten har sinat, och det är kanske inte så konstigt eftersom du har endast framför metanutsläppets storlek utan att ta hänsyn att det är skillnad på en modern mjölkko och en fjällkor. Stirrar man sig blind på siffror finns det en risk att man missar det stora sammanhanget.

Jag tror att det är du Rubensgård som har snöat in på vissa detaljer och inte ser helheten, småskalig mjölkproduktion har många fördelar. Tänk bara vad bra det är att slippa föda korna med säck efter säck med sojabönor pellets från Brasilien och istället kunna ge hö från närliggande ängar. Man får heller inte glömma vikten av att behålla raser som fungerar bättre för småbruk, då dagens storskalighet behöver framförallt otroligt stora mängder energi för hålla igång. Det kan komma en framtid då vi inte har detta till vårt förfogande utan måste ta ett steg tillbaka.

Själv blir jag provocerad och tror att många andra blir det när du propagerar för storskalighet genom att klanka ner på småskaliga brukare genom att kalla deras handlande egoistiskt. Som jag ofta problemet vi står inför idag har inget med småbrukare att göra.

Dessutom känns det väldigt lågt att kalla dina meningsmotståndare för nötter. Det finns så många aspekter av den här frågan att jag anser att det är väldigt svårt att avgöra vad som är rätt eller fel. Det finns det som talar för att man sätter sig i sin bil och kör in till byn för att handla sin mjölk lämpligt förpackad, det finns även det som talar för att istället skaffa sig en liten fjällko.

Fröken Nypon

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #32 skrivet: 15 feb-16 kl 22:17 »
Angående metangas, så har jag för mig att jag läst om att de fiser så fruktansvärt p.g.a. fodret de får, för att de ska producera så mycket mjölk som är fysiskt möjligt? Att de inte kan smälta det ordentligt eller något sådant?
Tycker det är toppen att fler vill hålla kor småskaligt. Då slipper vi kor med inflammerade, överproducerande juver också. Eller tja, det kanske beror på ras?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #33 skrivet: 16 feb-16 kl 09:07 »
Som jag har förstått metangasen är det något som alla idisslare producerar.  Det handlar om det mycket effektiva sättet att bryta ner cellulosa så att de kan livnära sig på grovfoder som vi andra, enkelmagade djur, inte klarar.  Det är alla de intressanta mikroberna som finns i våmmen som vid sidan om näringsämnen till idisslaren också framställer metan, en enkel förening av kol och väte, samma som fossilgas och biogas består av.  Får, älgar, renar, bisonoxar, antiloper  m. fl. ger också  ifrån sig metan.  Att man talar mest om kor beror på att de är så oändligt många fler!  Jag tror att de mesta metanet kommer ut när djuren rapar, inte när de fiser.     

För inte så länge sedan (20-30 år) var det de enkelmagade matdjuren, kycklingar och grisar, som var de stora miljöbovarna, i och med att de i princip kräver samma mat som människor kan äta, t.ex rotfrukter, säd och sojabönor.  Idisslare som kan leva på gräs och grovfoder framstod som miljövänligare eftersom som de kan utnyttja marker som inte går att odla.  Dock lever dagens nötkreatur till stor del på kraftfoder, dvs säd och sojabönor, - annars skulle de inte vara så högproducerande som de är.  Om jag har förstått de rätt så ger de inte ifrån sig mer metan på kraftfoder, snarare mindre.

Alla ni som  redan visste detta, ursäkta föreläsningen!

Ni som vet mer, hur är det med gäss och kaniner? Hur bär de sig åt för att livnära sig på gräs?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #34 skrivet: 16 feb-16 kl 09:46 »
Enkelmagade djur släpper ifrån sig lika mycket av dessa gaser som idisslarna gör. Bara det att det sker senare i processen. Men även vår mat processas av bakterier men då sedan den lämnat kroppen. Om vår skit lagras utan syre så sker metangasjäsningen som främsta och om skiten komposteras så sker mer av co2 jäsningen.

Den äldre typen av SRB avlades för att vara "beredskapsko" under 60-80-talet. Då avlades den för att ge bra med mjölk av hög kvalite på lite kraftfoder. SKB kor med fjäll och fjällnära kräver högre "täthet" i fodret för samma produktion och mer protein i kraftfodret.

Annars finns det en typ av simmental som avlats för att ge hög avkastning av både mjölk och kött. Mjölken har hög fetthalt och bra proteiner för att göra ost av vilket inte är fallet med dagens SLB tex. Och de producerar på enbart bete och grovfoder.
Denna rasen heter Fleishvie  och finns i sverige.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #35 skrivet: 16 feb-16 kl 11:13 »
Det här tror jag  dom flesta som läser det här vet. Men jag skriver det i alla fall.  Växthuseffekten blir till för att det tas ut mineral  olja kol och gas, från jordens innandöme. Det kommer från nedbrutna växter och djur. Alla växter och djur som bryts ned bildar nya ämnen bla metan. Så även i kons mage. Skillnaden är att olja kol och gas bildats under 1000 000 År. Metangasen i kon på två timmar. Gaserna som kon bildar och som sker vid all förruttnelse tillhör det ekologiska kretsloppet. Som vi tillhör och är beroende av. Det är en del av livet på jorden. Mineraloljor gas och kol tillhör inte kretsloppet.
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #36 skrivet: 16 feb-16 kl 12:00 »
Bra där kretslopp! kan man sluta (eller ev minska) att ta bilen för att arbeta eller handla så är det nog en av de största miljövinsterna.

Det enda som gnager lite i mig, som gör mig lite ambivalent är det att jag kör bil på metangas, ett drivmedel som består till största del av metan. Storskaligheten i jordbruket kan producera detta miljövänliga bränsle. Men det kanske bara är små mängder som går att utvinnas? Jag gissar att fisar och rapar inte går att fånga upp på bra sätt ännu:).

Klart att man skall ha en hushållsko om man tror att man klarar ut det och har tid och framförallt behov för avsättningen. Storskalig produktion lär inte minska märkbart för det.

Ett tips som kan vara värt att titta på är förstås get. Mer lagom mängder och går lätt att justera produktionen efter behov. Hur de är ur ett rent miljöperspektiv kan jag inte säga.

MVH
Magnus

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #37 skrivet: 16 feb-16 kl 13:41 »
Jag tycker denna miljö- och klimatdiskussion är en belastning på och utspädning av en sund självhushållningstråd. Dock är delar av diskussionen av betydelse för att kunna försvara en sund kreaturshållning mot en oförstående och klimatfixerad omvärld. Alltså kanske i en annan tråd?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #38 skrivet: 17 feb-16 kl 03:36 »
Det finns ca 250000 mjölkkor i sverige idag. Hur många människor delar på en ko då? 36 personer per ko?

Stæmmer inte! 338000 mjølkkor ifjol. Fler intressanta fakta finns också att læsa hær:

https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2015/01/21/fascinerande-fakta-om-mjolkkor-och-mjolkforetag-2005-2014/

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Självhushållning ko - hjälp?
« Svar #39 skrivet: 17 feb-16 kl 03:45 »
När jag var liten gick kor ofta ihop med häst. Knepet var att tjudra  kon ett tag utanför hästhagen så de vande sig vid varann och att tala om för hästen att han inte får jaga kon. Kon behöver inte mer än gräs och ensilage. Det klarar hon sig gott på. Ensilage och kraftigt klöverbete kan ge bismak på mjölken. Så magert bete och hö är allra bäst.

Om du har en fjællnæra fjællkor eller liknande så går det bra. På enbart grovfoder så skulle en vanlig modern mjølkko "mjølka ur sig" så att hon snart blev ett stackars benrangel som inte orkar brunsta. Hon mjølkar på hullet helt enkelt før att hon ær genetiskt programmerad før att producera massvis med mjølk!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser