Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  någon som odlat sojabönor?  (läst 3024 gånger)

jykä

  • Inlägg: 1
    • Uppland
någon som odlat sojabönor?
« skrivet: 09 jan-16 kl 09:48 »
Hej!

Jag är väldigt sugen på att testa odla sojabönor i år och tänkte kolla om nån har erfarenhet av det. Sett att de behöver 120-130 dagar, vilket är länge (åtminstone i zon 4). Nån som har provat? Hur gick det etc?

//jyrki

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-16 kl 09:58 »
Man har odlat soja i sverige sedan krigets slut. Då gjordes stora satsningar och man tog fram nya svenska sorter. Men det föll tillbaka lite då sojan är en kortdagsväxt och har svårt att klara de ljusa nätterna. Det är det största hindret , inte klimatet.
Men nu har man börjat om sen nåt år och det finns nya sorter att välja på.
Baljväxtakademin kan ha info samt även här i handboken på de sidor som flyttades hit från FOBOs sida.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/svenska-sojabonor-snart-en-verklighet

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-16 kl 12:20 »
Jag provade en gång på 70-talet och det gick inte alls. Har för mig att det blev baljor men att dom inte hann mogna. Nu är det ju modernt att koka hela omogna baljor och äta fröna, men det visste jag inte då. Tror att det var en bra sommar det året. Minns att jag fick massor av majs och spagettipumpor.
Sorten var Fiskeby, kanske finns det bättre sorter nu. Och kanske bör man förodla?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-16 kl 21:16 »
Har odlat en gång, fiskar. Förkultiverade och planterade ut under duk. Resultatet blev ungefär lika många bönor som jag planterat. Dock så kunde jag ha gödsla bättre då jag antar att soja är lika glada i näring som andra baljväxter. Prova borlottibönor istället.

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-16 kl 01:05 »
Jag har odlat fiskeby 2. förkultiverade i växthus och sen ut på friland ihop med små meloner. Gick bra. Det var i Halland.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

scout

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-16 kl 00:13 »
Jag har odlat fiskeby V, som jag skaffade från Impecta för ett antal år sen. Inga jätteskördar dock, men så att det räckte att proväta lite färska och spara lite utsäde till året efter. Framgången har dock har varierat, vissa år har det blivit väldigt lite. Har sått direkt på friland i utkanten av Uppsala på odlingslott, i styv lerjord i vad jag skulle klassa som zon3-4. Det är kul att prova udda växter, klart du ska göra ett försök.

ekeboliving

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: någon som odlat sojabönor?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-16 kl 16:21 »
Hej
Skriver en artikel om odling av sojabönor i den egna täppan i Sverige eller på en gård. Vill ha kontakt med er från olika delar av landet som odlat just soja. Hur har det gått? Några tips att ge till andra? Finns det en möjlighet för mig att ringa så skulle jag uppskatta det.

Ser fram emot att höra av er. Soliga hälsningar från Stockholm
Anette


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser