Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja rotposter, är det på riktigt?  (läst 7967 gånger)

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-16 kl 12:33 »
Det är väl nettopriser du fått då, efter avverkningskostnaderna?    Om man googlar fram Norrskogs prislista så ser man att toppnoteringen för tall av högsta kvalitet är 773 kr. Gran 515 kr.

Och man räknar väl bort 120-150 kr för avverkningskostnaderna.

Det är priser minus avverkningskostnad och exkl moms. Men då känns det ju som att mina offerter ligger ganska lågt ändå då. =(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #21 skrivet: 28 jan-16 kl 14:39 »
Det är priser minus avverkningskostnad och exkl moms. Men då känns det ju som att mina offerter ligger ganska lågt ändå då. =(

Ja, det är lågt tycker jag, men beror väl på vad du skall sälja och om det ligger nära väg?
När vi sålde skog år 2006 begärde vi in anbud från flera olika aktörer och begärde ett pris, (förutom vrak då) och jag har för mig vi fick 500-600kr fubben för rubbet (leveransrotköp, så vi betalade inget för avverkning) men det var 90% fin tallskog som låg utefter en asfalterad väg och 200m från europaväg . När man sen skall till och sälja sin halvruttna granskog som ligger 1km från närmaste grusväg så är det ingen som betalar mer än 300kr per fub.
Var bor du? Här där jag bor är det ingen konkurrens för SCA äger det mesta så svårt att få bra anbud då.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #22 skrivet: 28 jan-16 kl 20:33 »
Kan den som gav dig rådet om ett fastpris för alla sortiment, menat alla sortiment var för sig... ?  För det är ju en viss fördel, då vet du vad du kommer att få för dom olika varianterna.  Dock finns då risken att du missar en tillfällig pristopp, men så är det ju alltid. Vill man försäkra sig om ett grundpris, så får man vara beredd på att kanske vinna ibland, eller förlora ibland.

Att skördaren skulle köra slarvigt ser jag som en rätt liten risk. Jag tycker alltid dom varit väldigt duktiga på att ta ut maximalt av alla träden, och dom har ju även prislistan inlagd i datorn i maskinen, så om föraren vill göra fel så protesterar datorn.
Dom får ut betydligt mer timmer än om man går själv med motorsåg och måttband.

Timmer delas ju sen också in i en rad olika klasser, där det bästa väl kanske betalas uppåt 600 kr, och sen neråt till kanske 480.
Sen har du massaveden på kanske 280?

Så det säger sig ju självt att det inte är så lämpligt med ett fastpris på alltihop.  Då kommer du att få 350 för timmer av toppkvalitet...

Här omkring vet jag flera som gått över till att ta fastpris på ALLT (exklusive vrak). Detta för att lättare kunna få helt jämförbara priser när det är blandskog med en del olikåldrade träd.

Eller som i mitt fall nu. Jag har inte den blekaste aning om hur mkt jag har inom varje trädslag eller dimension. Jag vet bara hur många fub det står inom området som ska avverkas. Det säger ju mig ingenting alls när jag inte har den blekaste aning om hur mkt av dessa fub som är talltimmer, klentimmer, grantimmer, barrmassa, lövmassa eller vrak.
Så för min del så ger ju ett fast kubikpris mig möjligheten att få reda på ungefär vad jag kan förvänta mig för slutresultat.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

sneksnex

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #23 skrivet: 28 jan-16 kl 21:52 »
Det var intressant att höra jag trodde jag missuppfattat alltihop.

Jag håller på att försöka få en offert med även vrak inräknat nu, verkar som om det går med lite tjat kanske.

Jag har gjort ett mega excel dokument nu där jag jämnför de olika offerterna, hur jag än jämnför så är fastpris oavsett sortiment bättre.
Det skiljer väldigt mkt mellan de olika offerterna när man slår ut köpeskillingarna..

Även om jag räknar på hög mängd massa och vrak.
Har räknat på 58% timmer, 37% massa 5% vrak, hitta de siffrorna nånstans på nätat.

Verkar det rimligt som en worst-case?
Mitt skog är inte dålig på nått sätt utan snarare ganska fin i min amatörmässiga bedömning, hälften tall hälften gran, stor del av tallen över 145 år gammal.

Sen undrar jag hur mkt brukar vägavgiften ligga på? nån uppköpare sa 5kr/m3fub till mig, låter det rimligt?


MVH

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #24 skrivet: 28 jan-16 kl 22:30 »
Det var intressant att höra jag trodde jag missuppfattat alltihop.

Jag håller på att försöka få en offert med även vrak inräknat nu, verkar som om det går med lite tjat kanske.


Menar du att du fortfarande tror att du ska få ett anbud på 300kr/fub för vrak?
Jag tror inte det går. Du får nog satsa på ett leveransrotpris exkl vrak och att få sådana anbud bör inte vara några problem förutom med norrskog.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #25 skrivet: 28 jan-16 kl 22:49 »
Eller som i mitt fall nu. Jag har inte den blekaste aning om hur mkt jag har inom varje trädslag eller dimension. Jag vet bara hur många fub det står inom området som ska avverkas. Det säger ju mig ingenting alls när jag inte har den blekaste aning om hur mkt av dessa fub som är talltimmer, klentimmer, grantimmer, barrmassa, lövmassa eller vrak.
Så för min del så ger ju ett fast kubikpris mig möjligheten att få reda på ungefär vad jag kan förvänta mig för slutresultat.

Hur kan du veta hur många kubik du har , och inte veta vad det är för nåt?  Om du har en skogsbruksplan så står ju de olika trädslagen för sig.. Har du ingen plan så vet jag inte hur du kan veta antalet kubik  ???

Om TS har tallskog med 145 år på nacken  ( säg inte det högt för övrigt, så det inte blir restriktioner på att ta ner den ) så finns det väl ingen anledning att sträva efter ett genomsnittspris.  Sån tall ska ju betinga ett rejält högt pris, och det kommer att bli minimalt med massaved. Om den inte är väldigt kvistig.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Skogsola

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #26 skrivet: 28 jan-16 kl 23:03 »
Har man en rejäl slutavverkningspost så är det enda raka att begära ett fast pris per m3fub rakt över. Timmerandelen skattar en virkesköpare efter medeldiametern. Vrak finns inte! Det finns bara virke som är för dåligt kvistat eller hamnat i fel hög och ingendera ska markägaren betala.
Prisskillnaden mellan bränsleved och barrmassaved är inte särskilt stor och motiverar ingen särredovisning.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #27 skrivet: 29 jan-16 kl 08:02 »
Hur kan du veta hur många kubik du har , och inte veta vad det är för nåt?  Om du har en skogsbruksplan så står ju de olika trädslagen för sig.. Har du ingen plan så vet jag inte hur du kan veta antalet kubik  ???

Om TS har tallskog med 145 år på nacken  ( säg inte det högt för övrigt, så det inte blir restriktioner på att ta ner den ) så finns det väl ingen anledning att sträva efter ett genomsnittspris.  Sån tall ska ju betinga ett rejält högt pris, och det kommer att bli minimalt med massaved. Om den inte är väldigt kvistig.
Skogsbolaget gör ju dels sin egen uppskattning av volymen och sedan har Skogsstyrelsen en tjänst på Mina Sidor där man kan rita in områden och få beräknad volym, medeldiameter, höjd o.s.v i det inritade beståndet. Grannen och jag jämförde lite faktiska utfall ifrån hans avverkningar och volymerna stämde riktigt bra.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsola

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #28 skrivet: 29 jan-16 kl 08:37 »
Räknar man 200 kubik per ha om det är halvdant och 300 om det är bra så är man någorlunda rätt för det mesta. Tänk på att det skiljer 20% mellan skogskubik och m3fub. Man behöver alltså 480 kr m3fub för att matcha ett rotpostpris på 400 kr m3sk.

cayk

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #29 skrivet: 05 feb-16 kl 13:12 »
Ni kan ju enkelt jämföra industrins priser på en hemsida som jag hittade ganska smart sida faktiskt, http://virkesborsen.se
Jag använder den alltid när jag ska kolla vad industrin runt mig vill köpa virke för.

 

Skogsola

  • Gäst
SV: Sälja rotposter, är det på riktigt?
« Svar #30 skrivet: 05 feb-16 kl 21:39 »
Virkesbörsen är ett bra försök. Men den anger bara köparnas prislistor. Listorna är ofta väldigt lågt satta för att köparna ska kunna glädja sina leverantörer med höga tillägg. Precis som att bygghandeln  har höga priser för att kunna lämna stora rabatter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 3 användare
lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser