Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med svullen kam  (läst 1285 gånger)

Minahöns

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
Höna med svullen kam
« skrivet: 09 mar-17 kl 10:22 »
Hej!
För ca 5 dagar sedan hörde jag att en höna började rosslar lite och efter två dagar såg kammen svullen ut. Jag har gett Vitaminer för höns i vattnet varje dag. Nu har 2 höner till börjat rossla och en av dem har också svullen kam. Dem värper även mindre.
Förutom detta så äter o dricker dem bra och rör på sig.

Har ni nåt tips på om man kan hejda detta på nåt sett.

Flocken består av 10 höns och 1 tupp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höna med svullen kam
« Svar #1 skrivet: 09 mar-17 kl 11:39 »
Det verkar ju onekligen vara något som är smittsamt, men vad det är frågan om är svårt att säga, svullnad i ansiktet kan bero på infektioner i hals, lungor och eller munhåla.

det kan även vara en "vanlig" förkylning motsv, det bästa vore att isolera de sjuka hönsen för att ev minska smittspridningen, skulle någon av dem sö eller självdö tycker jag du ska skicka in en död höna till SVA för analys.

Ta gärna en bild på den med svullen kam och lägg upp här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser