Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstämngsel till får och hästar  (läst 1982 gånger)

TomasN

  • Gäst
Elstämngsel till får och hästar
« skrivet: 13 jun-06 kl 19:13 »
Jag funderar på hur jag enklast bygger om mina befintliga stängsel så att de även håller inne får. Vi har hästar + inhyrda kor nu.

Vi har på de flesta ställen bara två släta 2,5 mm ståltrådar med el i. Trådarna sitter på höjderna ca 55-60cm och ca 100-115cm. Vissa sträckor har vi även vitt elband.

Är det en bra ide att komplettera med fler trådar? Hur många trådar till behövs? En till tråd eller två till? PÅ vilka höjder?

Vi vill inte ha fårnät eftersom det är ett dåligt häststängsel. Vi vill ju inte behöva byta ut befintligt stängsel. Bäst vp'ote ju om det bara gicka tt komplettera med ytterliggare trådar.

Ge mig tips !

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #1 skrivet: 13 jun-06 kl 19:39 »
Tre trådar borde räcka. Det räcker iaf för flera av mina grannar.
Låt den översta sitta kvar, höj den understa till 70-80 cm och fäst en tredje tråd på 30-40 cm över marken.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 05:37 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #2 skrivet: 13 jun-06 kl 21:34 »
Nej, du ska sätta den understa på 20 cm och helst ha 5 trådar.

Jag kan VARMT rekommendera LG-produkter! De har kanonprodukter och är grymt kunniga! Dessutom är de otroligt trevliga. Jag har ringt och ställt många dumma frågor!

Men nu har vi oxå världens bästa stängsel till både får och hästar! Vi har 5 trådar, den nedersta på 20 cm sen upp till... 1.20 kanske?? Jag har satt de 4 nedersta nära varandra. Min åring sprang, vid panik genom stängslet i vintras....det bara vek sig, reste sig upp och hästen fick inte en skråma! Bävrar hade fällt en gigiantisk björk över vårt stängsel en vinter....det var bara att såga upp trädet....och dra upp isolatorerna...så var allt som vanligt igen! Vi har LG-stolpen!!

Jordningen är viktig oxå, har vi lärt oss genom åren. För att få ut maximal effekt ska du jorda på tråden och och sen ner i marken..... men ring och prata med Daniel Green på Lg - produkter!!!

Oj, vilken smygreklam! Men de ÄR hur bra som helst!!

http://www.lgprodukter.se/

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #3 skrivet: 14 jun-06 kl 09:34 »
Hejsan Tomas

3 trådar räcker. Jag har det till min får och det fungerar jättebra.
En på 20 cm, 60 cm och 90 cm.
Jag har bara elstängsel, en tråd med 9 ledare. Jag har aldrig haft fårnät.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #4 skrivet: 14 jun-06 kl 09:49 »
Hej Tomas, du kommer att få lika många olika svar som det finns fårägare. Det finns de som håller fåren inne med en tråd, två trådar, tre trådar osv. Det viktiga är att tackorna har fått känna på stötarna ordentligt så att det inger respekt. Att släppa en grupp frånskiljda tacklamm på ett el-inhägnat återväxtbete brukar resultera i att de går rätt ut..
Både för hästarna och fårens del är det att rekommendera slät ståltråd minst 1,5 mm tjock gärna grövre. Vajer, elsnören och elband ger större skaderisker även om vissa av dem syns bra.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #5 skrivet: 14 jun-06 kl 09:54 »
Hej Tomas!

Jag har precis skaffat får. Mina hästhagar som hade två trådar innan och har jag kompletterat med en extra undertråd på ca 30 cms höjd. De andra sitter på ca 60 cm och 105 cm. Men, så har jag inga stora hästar här. Jag har bara järntråd. Fåren har stor respekt för elen och håller sig inne men, klättrade över stenmuren på ett ställe där jag inte hade el så nu är det fixat.

Jag skaffade Gotlandsfår och är verkligen nöjd med dem. De äter sly och det första de började äta på när jag släppt ut dem i nya hagen var slån! PM:a gärna om du vill veta mer.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 09:55 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #6 skrivet: 14 jun-06 kl 10:39 »
Hej Thomas,

Jag skulle komplettera med en tråd på 20-30 cm. Vi har eltråd till våra får och det fungerar bra.

Precis som andra redan har skrivit så är det viktigt att fåren har respekt för elen, vi släppte vår bagge i våras och han hade troligtvis inte gått med eltråd innan för han sprang rakt igenom...

Det var inte förrän fruarna kom till hagen som han också stannade!

Håll koll på att elen alltid är på, för jag tror att får, liksom getter, testar ibland.. Se till att ha röjt under tråden så att gräs m.m. inte jordar.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #7 skrivet: 14 jun-06 kl 10:52 »
Citera
 Att släppa en grupp frånskiljda tacklamm på ett el-inhägnat återväxtbete brukar resultera i att de går rätt ut..

Tänkvärt det där med nyfrånskiljda lamm. Det tål ju att tänkas på när det blir aktuellt. Jag har ju inte kommit så långt i mitt fåreri ännu.  ::)
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 10:53 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Elstämngsel till får och hästar
« Svar #8 skrivet: 17 jun-06 kl 09:34 »
Jag har 2 trådar till mina får och det fungerar utmärkt på dem  :)
inköpta djur som inte går kvar innanför el stängsel skulle jag slakta..

Nyfrånskilda lamm ska helst vara i en hage där dom inte kan se sina mammor då brukar det fungera bra.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare
GE202, tuslus, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser