Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsling och spänna tråd  (läst 6786 gånger)

louise

  • Gäst
Stängsling och spänna tråd
« skrivet: 20 okt-06 kl 17:52 »
Hur hårt måste man spänna eltråd? Jag tänker mig att det inte är så noga, börjar det hänga lite rättar man till det. Man har ju inte satt fast den utan bara snurrat runt isolatorerna. Men jag kanske har underskattat arbetsinsatsen..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #1 skrivet: 20 okt-06 kl 21:33 »
Ska du stänga stängsel nu i slutet av Oktober   ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #2 skrivet: 21 okt-06 kl 23:06 »
alla staket skall var odentligt spännda...

eltråd -- där beror det på hu du tänkt göra...
endel knytar aldrig utan låter tråden löpa i issolatorerna och knyter bara i börja och slutet...

en del har fjädrar så att tråden är spännd... då får det ju inte vara knytet...

men själv så knyter jag alltid ca var 5 stolpe då vi har så mycket vilt som springer av tråden... och om man inte knyter så ramlar ju hela hagen ner...
nu ligger ju "bara" tråden nere mellan högst 4-5 stolpar...
har alltid en vit eller svrt vit tråd med i staketet... då syns det bättre även för de vilda djuren... som då förhoppnings vis hoppar över...


kolla LGprodukters hemsida... där står det mycket om elstänglse och de har många tips...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #3 skrivet: 22 okt-06 kl 21:22 »
Vet inte vad du har för tråd. Jag har järntråd och låter den löpa fritt i isolatorerna, har fjädrar på ett eller flera ställen längs med tråden beroende på längd och så har jag en trådspännare som jag kan dra åt tråden med. Har endast rådjur här som stort vilt och de hoppar över stängslen. Jag vill ha tråden rejält spänd för det innebär minst risk för skador på djuren. Har hästar, får och kor i samma hagar. Har inte järntråd i alla mina hagar ännu men, arbete med att byta till det överallt pågår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #4 skrivet: 22 okt-06 kl 22:24 »
De här fjädrarna ni pratar om.. vad är det? Och en trådspännare på tråden, var sätter man den? Behövs det flera stycken? Och knyter hässjetråd? Går det?
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 22:25 av Lollo »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #5 skrivet: 22 okt-06 kl 22:38 »
Varför göra allt så omständigt kära vänner.. ?

Om du bara ska göra en liten rasthage behöver du varken fjädrar eller trådspännare  ;D

Vem knyter hässjetråd  ???

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #6 skrivet: 23 okt-06 kl 00:14 »
benägen att hålla med Rosa...
Vinter tid behöver fåren bara en liten rast hage ...
de håller sig mest där maten är och där de går in och lägger sig...

Själv så har jag inte ens mina får utomhus vinter tid, utan de bor i vår maskin hall i stora boxar...
Vi har så himla mycke snö på vintrarna så staketen försvinner... blir de skara så går fåren ut... kliver ju över staketet...

förra vintern fick jag skotta fram mina ute grisar... de vågade inte kliva ut ur huset när de aknade en morgon i januari när det fallit en hel meter snö bara över natten...

jag fick skotta fram huset och en liten fålla åt dem runt om så de kunde gå ut och göra sina behov ute....
el tråden fick jag också skotta fram...

har inte ens elen på åt grisarna på vintern då elen inte funkar i allafall. för all snö...
men grisarna håller sig ju mest där maten serveras sedan går de in och lägger sig i huset...
när vår solen kommer fram så ligger de ute och solar...

men som sagt fåren bor under tak...


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #7 skrivet: 23 okt-06 kl 08:05 »
Hej Lollo,
Det är ju perfekt att stängsla nu under hösten. Till våren är det ju mycket stressigare och då blir det lätt provisorium som ger mer arbete i längden. Anders Råsberg har skrivit en jättebra bok om stängsling och du kan beställa den genom Jordbruksverkets publikatiopnsservice. Mitt tips är att du ska se till att få ner rejäla stolpar i hörn och andra ställen där staketet vinklar. Använd minst 2 mm galvaniserad slät järntråd. Det finns en enkel typ av trådspännare på Lantmännen/Granngården för bra 25:-/st. Den klarar även grov järntråd. Det räcker inte att ha isolatorer i ändarna. Där ska du fästa tråden runt stolpen. Det finns en särskild välisolerande plastslang  som man trär över tråden där den ligger mot träet.
Glöm alla typer av plastband, snören och rep. De håller inte särskilt länge och fastnar djuren i dem kan det bli svåra skador. Inte heller tunn stålvajer är bra, den kan skära väldigt fult i t.ex. lammben.
Det är superlätt att sätta upp staket av plaststolpar och snören men att ha stängsel som inte tål en enkel smäll av ett flyende djur, vilt som tamt  kan leda både till skador på djuren, ovänskap med grannar och en massa extra arbete.
Det är betydligt jobbigare att sätta upp riktiga stängsel men gör man det har man ett minimum av underhåll i många år framåt.
Lycka till!

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #8 skrivet: 23 okt-06 kl 09:37 »
Vet inte vad du har för tråd. Jag har järntråd och låter den löpa fritt i isolatorerna, har fjädrar på ett eller flera ställen längs med tråden beroende på längd och så har jag en trådspännare som jag kan dra åt tråden med. Har endast rådjur här som stort vilt och de hoppar över stängslen. Jag vill ha tråden rejält spänd för det innebär minst risk för skador på djuren. Har hästar, får och kor i samma hagar. Har inte järntråd i alla mina hagar ännu men, arbete med att byta till det överallt pågår.

Det jag beskriver ovan här gäller en permanent hage och ingenting annat men, fungerar lika bra på en liten hage som en stor. Förstod inte att trådskaparen bara skulle ha en liten hage? Precis som Henning tycker jag också att hösten är en bra tid att stängsla. Speciellt nu här hos oss när det regnat ett tag och det är mjukt i backen. Det är så klart en annan femma om man bor längre norrut.
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 09:44 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #9 skrivet: 23 okt-06 kl 09:42 »
De här fjädrarna ni pratar om.. vad är det? Och en trådspännare på tråden, var sätter man den? Behövs det flera stycken? Och knyter hässjetråd? Går det?

LG-produkter har båda men, även t ex Bole. Av båda kan man handla på nätet. Hur många trådspännare man har beror på hur långt tråden är och hur många vinklar. Har man flera grindar som "stoppar" upp tråden så behöver man har trådspännare på varje sträcka om det inte är väldigt kort. Fjäder har jag bara när tråden är längre än 150 m i ett stycke.

Är inte med på vad du menar med att knyta hässjetråd? Känns inte som något man har i ett stängsel? När jag skarvar järntråden så använder jag ett slags clip, som låser tråden. Fungerar utmärkt och är enkelt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #10 skrivet: 23 okt-06 kl 13:20 »
här lite mer norrut är inte hösten en bra tid att sätta nya staket...pga stolparna fryser upp och allsnö hänger ner stänglset... viltet springer ner trådarna osv under vintern...


Elband och andra typer av rep är verkligen inte bra då de töjs av snön så ledanra går av... sedan får man springa runt o kolla vart det är av...  jag brukar ändå ha en synlig eltråd övert i mina staket ... sedan har jag vanlig ståltråd...

visst kan man skarva hässjelina.. men man knyter ju inte utan najar ihop dem... det gör alltid jag... det gäller ju att det blir ordentlig kontakt - annars blir det ju över slag...

har då funkat hos oss i alla år...

men det finns ju naturligt vis enkom små metall grejor som du kan köpa för Xantal kronor ....

LG produkter vill jag varmt rekomendera....

 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

space

  • Gäst
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #11 skrivet: 23 okt-06 kl 13:40 »
Vi tänker nog tvärtom angående vinterhage. Vi har byggt klart en ny STOOOOR med både öppna ytor, lövträd och skog. Detta för att dom ska kunna gå och käka bark och kvistar och det finns alltid lä eller tak under någon tät gran. Naturligtvis kan dom gå in på logen där dom har en stor halmad box, vatten, mat, saltsten och minderaler...men fåren verkar trivas bäst ute. Getterna däremot är lite mera väderkänsliga o fisförnäma..;-)
Vi har stängslat med 120 cm fårnät.
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 13:40 av space »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #12 skrivet: 16 nov-06 kl 12:01 »
jaa.. håller med fåregående talare. Jag tyckte nog också att fåren skulle ha en rejäl vinterhage med skog osv. Så jag gav mig på en gammal kohage o har nu rivit bort all taggtråd  >:( (hatar taggtråd... :'() o flyttat ut stolparna från stenmuren.. o nu skulle jag glatt ge mig på att dra järntråden.. DET ÄR UPPENBART att dte är nåt jag inte känner till om järntråd.. har stängslat miltals hästhagar med vanlig elrep, men nu fick jag problem..
Järntråden trasslar ihop sig, blir veck på o hoppar ur spikisolaroterna så jag får hela tiden gå tillbaka o rätta till..
O sen ska det spännas (när man kommit så långt) har jag uppfattat rätt att det är enklast att köpa färdiga trådspännare? Andra tips tages tacksamt emot.. jag har nog fel upplägg..eller är det jävligt att dra järntråd?

Angående årstiden så tycker jag också att det är perfekt att stängsla nu, på våren kanske man är sent ute o då är det massa gräs mm. ivägen också  :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #13 skrivet: 16 nov-06 kl 15:04 »
Det gäller att få till en bra teknik när man stängslar med järntråd. Så att man undviker trassel och liknande. Maken vägrar att dra tråden för det bara blir trassel hela tiden medans jag kommit på en bra teknik så att det går smidigt. Jag tycker det är lättast att få tråden riktigt spänd genom att man efterspänner den med färdig trådspännare. Man spänner den så gott det går medan man drar tråden utan att slita ut sig helt och sen efterspänner man den med särskild trådspännare. De jag köpt sitter alltid på tråden så man kan efterspänna allt efter behov.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #14 skrivet: 16 nov-06 kl 17:01 »
Men om man efterspänner måste man väl ha isolatorer som tråden löper i? Nu har jag köpt såna man virar tråden runt. På stället jag handlar allt säger de att det är bättre att vira, för om tråden går av så går den bara av mellan två stolpar. Om den löper fritt faller hela staketet.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #15 skrivet: 16 nov-06 kl 19:11 »
Det låter väldigt bra och enkelt med järntråd, blir lite avis. Det är ju mer jobb, men sen sitter den där mycket längre tid än elband.
Tyvärr kan vi inte använda järntråden utan vi är förpassade till elband/rep. Pga att den måste läggas ner varje vinter. Snacka om extra jobb.
Det körs en hel del skoter här och inte alltid så sakta och jag skulle inte kunna leva med att någon kör in i repen och gör sig illa.

Så vi har gjort så att sommarhagen är endast uppspänd med enklare elrep och läggs ner varje vinter. Och sedan har vi gjort en stor hage med viltstängsel (160 cm hög) i stället, där är fåren hela vintern. Den ska de väl se.

Det är ganska synd, speciellt när vi har flera rullar av järntråd i ladugården. Det har ju funnits kossor här på 40-60-talet.
Och man ser än spår i skogen var de en gång har suttit.

/MIa
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #16 skrivet: 17 nov-06 kl 03:49 »
Vi tänker nog tvärtom angående vinterhage. Vi har byggt klart en ny STOOOOR med både öppna ytor, lövträd och skog. Detta för att dom ska kunna gå och käka bark och kvistar och det finns alltid lä eller tak under någon tät gran. Naturligtvis kan dom gå in på logen där dom har en stor halmad box, vatten, mat, saltsten och minderaler...men fåren verkar trivas bäst ute.

jaa.. håller med fåregående talare. Jag tyckte nog också att fåren skulle ha en rejäl vinterhage med skog osv.

Men med  en stor vinterhage får man ju en tusan så liten sommarhage,
eftersom fåren inte alls ska gå i vinterhagen på sommaren  :-\

Allra bäst är ju att ha 2 små vinterhagar, som man växlar att ha fåren i på vinterna varannan vinter.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 03:52 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stängsling och spänna tråd
« Svar #17 skrivet: 17 nov-06 kl 15:56 »
Men om man efterspänner måste man väl ha isolatorer som tråden löper i? Nu har jag köpt såna man virar tråden runt. På stället jag handlar allt säger de att det är bättre att vira, för om tråden går av så går den bara av mellan två stolpar. Om den löper fritt faller hela staketet.

Aha, jo du måste ha isolatorer som tråden löper i då. Vet inte riktigt hur man gör med sådana som du har. Det gäller att spänna så gott det går. Fast tråden blir nog tillräckligt spänd om man lindar runt varje isolator.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser