Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjuka kaninskinn - hur ?  (läst 5463 gånger)

nysse

  • Inlägg: 307
Mjuka kaninskinn - hur ?
« skrivet: 23 nov-10 kl 12:58 »
Nu har jag beredt 9 kaninskinn. 2 är ok, men dom andra är inte alls mjuka. Vad måste jag göra ör att få mjuka skinn ?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 13:25 »
Nu har jag beredt 9 kaninskinn. 2 är ok, men dom andra är inte alls mjuka. Vad måste jag göra ör att få mjuka skinn ?

Vilken metod har du använt för beredningen?
Det är lättast om du har nånting att dra skinnen över (skinnsidan alltså) som är lite småvasst. Om skinnen är styva så kan du fukta upp dom en aning med en blomspruta, lägg i en plastpåse och sätt dig på dom en stund. Känn efter att skinnen är jämnt fuktiga så det inte är nån torr fläck. Dom ska ju inte vara blöta, men mjuka och fuktiga. När dom är det så lägger du påsen i frysen ett dygn. Ta sen fram ett skinn, låt det tina, bearbeta skinnsidan mot det vassa (typ ett barkjärn eller liknande funkar jättebra, men det ska inte ha vassa hörn, det är viktigt). Börja alltid med kanterna och jobba dig inåt. När du inte orkar längre lägger du det i en plastpåse i frysen igen. Det ska bearbetas hela tiden det torkar! Om du slutar bearbeta och låter det torka kommer det att bli hårt igen. ;)
Det är alltså bara att ta fram ur frysen och jobba och jobba tills skinnet är helt torrt. På slutet behöver du inte dra det över barkjärnet, utan det räcker att dra och knöla med det med händerna medans du kollar på tv eller nåt.
Lycka till!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 10:02 »
Jag har alun-beredt dom.

Peetra

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 16:03 »
Gnugga in dem med talk. För bara två skinn, så kan man köpa t.ex babypuder från mataffärn.

Carmen1000

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-11 kl 00:00 »
Hej. Jag hakar på den här tråden. Har sökt på nätet efter information men hittar inte riktigt det jag söker. För några veckor sen rensade min mamma ut mina leksaker från när jag var liten. Där hade jag bl.a. ett kaninskinn som jag använde till dockvagnen. Det mesta av det jag fick fick jag tvätta upp då det legat i flera år och var smutsigt. I åtanke av ett fårskinn jag har, som man kan tvätta i maskinen, tänkte jag att kaninskinnet borde gå att tvätta för hand. Så jag slängde i det i handfatet och lät det ligga i blöt i en tvållösning, sköljde sedan ur det och hängde det på tork. Till mitt förtret så blev själva skinnet stenhårt när det torkat - pälsen var däremot skinande ren.
Jag såg på nätet att man kan fetta in kaninskinn med olja och äggula, men stämmer det även i detta fall då det redan varit behandlat?
Jag har noll kunskap i detta ämne. Jag ville ju bara göra rent mitt skinn..  ::)

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #5 skrivet: 19 jul-11 kl 10:14 »
Hur gamla var kaninerna vid slakt? Var på Årsmöte för Gotlandskaninföreningen förra året och då var det en som föreläste om skinnberedning. Av kaniner som som var över året blev skinnen som brädor.. Kan ingenting om skinnberedning och vet inte om det skiljer från ras till ras men det kan kanske vara en hint?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 10:34 »
Hanskinn blir inte lika mjukt som honskinn. Bra att märker skinnen när de sparas  och bereder de till sitdynor eller väskor, skosulor (hanar)  eller använder d'är det behövs mjuka och böjbara skinn (honor)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Carmen1000

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 10:40 »
Jag har tyvärr ingen aning om hur gamla kaninerna var när de slaktades, jag vet inte ens var skinnet kommer ifrån.. Men hur gör jag för att få skinnet mjukt igen? Jag har redan påbörjat en behandling som jag trodde var rätt genom att spraya skinnet med blomspruta och lägga det i en påse så att det blir mjukt, sen tänkte jag gnugga in den där fettblandningen med olja, äggula och såpa - men efter att ha sökt ytterligare på nätet undrar jag om det verkligen är rätt behandling i det här fallet??

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #8 skrivet: 01 okt-11 kl 21:38 »
Hej1 Vilken metod du än använder så måste skinnen bearbetas. Antingen dras runt något föremål, vidja, stolsrygg eller gnuggas mellan händer. Man kan inte bereda skinnen utan att bearbeta dom medans dom torkar.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #9 skrivet: 01 okt-11 kl 21:41 »
Hej1 Vilken metod du än använder så måste skinnen bearbetas. Antingen dras runt något föremål, vidja, stolsrygg eller gnuggas mellan händer. Man kan inte bereda skinnen utan att bearbeta dom medans dom torkar.

Bara förtydligar lite  (:)
Det är när de torkar under rörelse, som de blir mjuka!
(Sen är det svårare med skinn från gamla kaninhanar, de har mycket tjockare läder, typ).
Landsflykting i storstan...

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #10 skrivet: 01 okt-11 kl 21:47 »
OK. det var ju det som jag försökte förklara. Det var ju inte meningen att det skulle bi fel. Jag har ju berett ett antal kaniner, rådjur och får.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Mjuka kaninskinn - hur ?
« Svar #11 skrivet: 01 okt-11 kl 22:01 »
OK. det var ju det som jag försökte förklara. Det var ju inte meningen att det skulle bi fel. Jag har ju berett ett antal kaniner, rådjur och får.

Misstänkte det  :) (ditt nick förpliktigar en del, för inte tänker jag på lack och läder här inne på alternativ ...om det inte är i http://www.alternativ.nu/index.php?topic=59289.0 8)  tråden förstås ;) ).
Landsflykting i storstan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekont22, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser