Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg i hus med ojämn temperatur  (läst 10956 gånger)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
Surdeg i hus med ojämn temperatur
« skrivet: 21 feb-12 kl 09:21 »
Vi bor i ett hus där temperaturen skiftar väldigt mycket beroende på hur mycket vi är hemma och eldar. Jobbar vi heltid en vecka blir det gärna 15-16 grader inomhus över dagen, om det är kallt ute. Men nu vill jag baka surdegsbröd! Är det lönlöst att ens försöka? Eller hur kinkig är kulturen? Jag tänkte ha den ovanpå kylskåpet, där är nog varmast, men jag skulle kunna tro att temperaturen skiftar ganska mycket där också...

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 09:54 »
Det tar längre tid om det är kallt men blir godare, så det borde gå.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 13:21 »
Det är mest när man startar upp kulturen som den behöver ha det hyfsat varmt. Du kan ju starta när ni ska vara hemma några dagar i följd. När kulturen väl är igång, så ska det inte vara något problem, den överlever och växer i de temperaturerna utan problem. Däremot tar brödet längre tid på sig att jäsa vid låg temp, men som Lena skriver, så blir det mer smakrikt och gott om det jäser långsammare, så det är inget problem, bara man är beredd på tidsåtgången.

Man kan ju sätta degen på morgonen/kvällen, och baka det på kvällen/morgonen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 09:08 »
Det låter ju toppen, tack för svar! I helgen blir det surdegsstart!  :D

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 09:54 »
Det är inga problem alls.  ;D
Vi bor på samma sätt, i gammalt hus med ariabel temperatur, och mina kulturer mår hur bra som helst. Vid lägre temperatur växer de helt enkelt långsamamre och vid högra snabbare. Jag startar mina kulturer med lite rivet (ekologiskt) äpple, rågmjöl och vatten och 'matar' sedan i tre till fyra dygn innan kulturen åker in i kylen. Ca. var annan månad startar jag om på nytt för att få en fräsch kultur utan kontaminering.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 10:10 »
Ca. var annan månad startar jag om på nytt för att få en fräsch kultur utan kontaminering.
...kontaminering med vad  ???

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #6 skrivet: 26 feb-12 kl 19:04 »
Jag har också svårt med att starta upp surdegen i gammelstugan. Jag brukar därför linda in den i fleecefiltar och stoppa ned den i någon säng! Det viktiga är att det inte drar, lufttätt bör det dock inte vara helt. Den tål inte att den står i närheten av en ytterdörr som ständigt öppnas osv. så ingenstans i mitt kök passar tyvärr. Ett alternativ jag använder när jag är i stan är att sätta bunken i frottehanddukar ovanpå ett akvarium. Detta fungerar alltid!

Med kontaminering kan man mena tex mögel. Ett annat problem är att man kan råka ut för en sk infekterad grundsur, vilket innebär att surdegen inte får den rätta kompositionen av bakterier som bildar det vi brukar uppfatta som en god surdegsbas. Sedan så förekommer även infektion med Stafylococcus aureus, vilket vi inte heller vill. Surdegen är som känsligast när den är ny, en gammal ingången och välmatad surdeg brukar vara mera motståndskraftig inför sådana saker.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Annika.B

  • Inlägg: 9
  • Man har det bra på landet!
    • Södermanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #7 skrivet: 26 feb-12 kl 19:19 »
min lösning för att lyckas var att använda mig av ugnen... bara lampan på ingen temperatur och stängd lucka. Funkar för mig! Det drar inte och håller jämn temp. Första gångerna hade jag termometer i för säkerhetsskulle. Tänk på att alla ugnar/lampor är olika. hoppas det funkar för er också  :)
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 19:22 av Annika.B »
Nature does not hurry, yet everything is accomplished.  ~Lao Tzu

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #8 skrivet: 26 feb-12 kl 19:35 »
Sedan så förekommer även infektion med Stafylococcus aureus, vilket vi inte heller vill.
Det vill vi du inte, och det förekommer inte heller.

Det är just laktobakterierna i surdegen som förhindrar att staphylococcus aureus överhuvudtaget bildas,
finns det staphylococcus aureus i din surdeg, ja då är din surdeg helt enkelt ingen surdeg.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #9 skrivet: 26 feb-12 kl 19:44 »
Jenses, just den bakterien nämns i många sammanhang som en bakterie som har påvisats i hushållet i olika sammanhang, även bl.a. just surdegar eller gurkinläggningar. Den är mycket salttolerant och tål mycket låga pH-värden. Att tro att surdegar "kan gå säkra" är tyvärr att invagga folk i en falsk säkerhet. God hygien och att veta vad som kan gå fel med det man gör, är A och O i alla sammanhang.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #10 skrivet: 27 feb-12 kl 09:33 »
Jenses, just den bakterien nämns i många sammanhang som en bakterie som har påvisats i hushållet i olika sammanhang, även bl.a. just surdegar eller gurkinläggningar.
Då har du säkert någon länk till åtminstone ett sammanhang...

Neiklot

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #11 skrivet: 27 feb-12 kl 09:38 »
Vi bor i ett hus där temperaturen skiftar väldigt mycket beroende på hur mycket vi är hemma och eldar. Jobbar vi heltid en vecka blir det gärna 15-16 grader inomhus över dagen, om det är kallt ute. Men nu vill jag baka surdegsbröd! Är det lönlöst att ens försöka? Eller hur kinkig är kulturen? Jag tänkte ha den ovanpå kylskåpet, där är nog varmast, men jag skulle kunna tro att temperaturen skiftar ganska mycket där också...

VEM på det här forumet har inte ojämn temperatur inomhus?
;D

När vi bodde i torpet bakade jag surdegsbröd även vintertid - temperaturen skiftade mellan 25grader ner till 7grader..
Och det gick bra. :)
 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #12 skrivet: 27 feb-12 kl 19:56 »
Då har du säkert någon länk till åtminstone ett sammanhang...

På internet kan man ju välja sina sanningar själv nästan, beroende på vilken källa man väljer där. Så varsågod och välj själv! Eller kom med specifika argument så vi kan börja snacka. Vad är ditt problem med just denna bakterie?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #13 skrivet: 27 feb-12 kl 20:10 »
Ja du nämde ju Lactobacillerna. Vi talar som sagt om en surdeg som inte är i balans eller rättare sagt inte beter sig som vi vill. Då har du inte optimal tillväxt på det vi vill ha utan andra bakterier tilltar istället. Och även då det finns bra med Lactobaciller kan dessa vara heterofermentativa, vilket innebär att de bildar ättiksyra likaväl som mjölksyra. Ytterligare en anledning till att surdegsstarten kan ge opportunister som kanske inte gillar mjölksyra möjlighet att trivas. Optimalt i en surdegsstart är en blandning av heterofermentativa och homofermentativa Lactobaciller (och andra), då får du vid rätt syrehalt en balanserad produktion av mjölksyra och ättiksyra, lagom produktion av kolsyra, lagom jäsningseffekt, lagom smak osv. Det kan dock hela tiden ske en kontamination av olika saker, det är biologi vi pratar om inte ettor och nollor.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #14 skrivet: 27 feb-12 kl 20:18 »
Det vill vi du inte, och det förekommer inte heller.

Det är just laktobakterierna i surdegen som förhindrar att staphylococcus aureus överhuvudtaget bildas,
finns det staphylococcus aureus i din surdeg, ja då är din surdeg helt enkelt ingen surdeg.


Nej var det inte det som var poängen..kommer den in i degen så är den inte längre en surdeg..

@Christinag - läser så gärna dina inlägg även om de alltid efterföljs av märkligt bjäbb från visst håll..ser för mig hur du jagas av denna...
B/O PUDGY THE PIGLET PINK Toy
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #15 skrivet: 27 feb-12 kl 20:42 »
Om den inte är stor som ett hus får den gärna jaga mig. Den var ju så söt  ;D

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #16 skrivet: 28 feb-12 kl 00:46 »
Och även då det finns bra med Lactobaciller kan dessa vara heterofermentativa, vilket innebär att de bildar ättiksyra likaväl som mjölksyra.

Ursäktar, men det är väl själva definitionen av surdeg -
en surdegskultur består normalt av en symbiotisk blandning av jäst och laktobakterier (Lactobacillus spp.)
Och den syrliga smaken kommer från mjölksyra och ättiksyra som bildas av laktobakterierna i degen.
.
Vad är det du vill komma fram egentligen?

Som ovan nämnt är surdegen en blandning,
och det är just laktobakterierna i surdegen som förhindrar att staphylococcus aureus överhuvudtaget bildas (det får du gärna googla efter själv).
Så faktiskt kan det inte förekommer någon infektion med Stafylococcus aureus, "vilket vi inte heller vill", som du påstod i ditt inlägg.

Om du nu väljer en annan sanning, varsågod.
Men du får alltid räkna med mothugg,
men självklart inte från dina groupies.

jenses

  • Gäst
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #17 skrivet: 28 feb-12 kl 00:48 »
Nej var det inte det som var poängen..kommer den in i degen så är den inte längre en surdeg.
Kanske en bra anledning att det från visst håll inte babblas om surdeg utan om mjölklister?

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #18 skrivet: 28 feb-12 kl 09:48 »
Kanske en bra anledning att det från visst håll inte babblas om surdeg utan om mjölklister?

Du verkar lite språkligt förvirrad vilket kanske kan förklara varför du har så svårt här att härleda en enkel slutsats.  ;)
"kommer den in i degen så är den inte längre en surdeg" är vad jag sa. Rakt på sak och tämligen minimalistiskt. Om du uppfattar det som babbel får du nog bättra på svenskan tror jag.

Men det är ju detta som är kruxet: Argumentet var att en surdeg ska bestå av många goda ting. Dock kan den kontamineras. Ett kontaminat är staffisar. Detta vill ingen ha för då är det inte längre en surdeg. Enkelt.

Småbarn brukar lära sig denna enkla härledningsförmåga på dagis bland annat genom den klämmiga lilla visan:

"Min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt, och har den ej tre kanter är det ej min hatt..." Kanske du missat något i din utbdilning?  ;)
 

Dina ständiga påhopp på Christinag drar ner brallorna bara på dig Jenses -  för det framstår som en korkad personlig vendetta där du nu inte ens kan hålla dig till enkel argumentation. Hon däremot har hållit en artig ton mot dig genomgående.
Du förlorar.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Surdeg i hus med ojämn temperatur
« Svar #19 skrivet: 28 feb-12 kl 12:17 »
Citera
"kommer den in i degen så är den inte längre en surdeg"
Frågan är om basilusken nånsin kan komma in i en surdeg. Om så, så VAR det ingen surdeg, för i surdegen kommer den inte in.
Ungefär som blyfritt stengods.. stengods bränns vid en temperatur där bly förångas, stengods MED bly finns inte.
Surdeg MED de diskuterade bakterierna finns inte.
Är du polis Ereski? Forumpolis? Vad vinner du på ditt påstående "jenses förlorar"?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser