Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt och grönt kokat till getter ??  (läst 1558 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Frukt och grönt kokat till getter ??
« skrivet: 30 mar-09 kl 17:32 »
Undrar om man kan servera kokta grönsaker och frukt till getter eller blir dom sjuka  ??? Naturligtvis ger jag hö  :)
Nybliven gårdsägare

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Frukt och grönt kokat till getter ??
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 09:19 »
Hallå är det ingen som har testat  ???  eller är det bara jag som har tokiga ideer   ???
Nybliven gårdsägare

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Frukt och grönt kokat till getter ??
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 09:52 »
Jag gissar att de skulle äta det men färskt/ej kokt är bättre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt och grönt kokat till getter ??
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 10:26 »
Hej 40+
Mina getter har genom åren ätit det mesta av hushållsavfall även kokta grönsaker/frukt och mådde bra. Men det får inte ges på bekostnad av grovfoder, hö, bra halm, ris, sly, löv och grenar, som ska vara huvudfödan. Se upp för mögel.

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Frukt och grönt kokat till getter ??
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 22:15 »
Tänkte inte ersätta deras vanliga giva utan bara som ett tillskott av det som blir "över" när jag kokat till grisarna. Färskt får dom frukt och grönsaker i en skål 2 ggr / vecka .
Nybliven gårdsägare

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Frukt och grönt kokat till getter ??
« Svar #5 skrivet: 23 jun-10 kl 14:41 »
Vi har get våra getter massor med kokt :) Även hemmagjorda pommes-frites (dock bara tilllagade i ugnen) går ner  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 3 användare
norrbottn, von tratt, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser