Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage till getter?  (läst 5876 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Ensilage till getter?
« skrivet: 05 nov-07 kl 10:01 »
Jag undrar om man kan ge ensilage till getter istället för hö?

Älskar djur... människor också!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ensilage till getter?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 19:14 »
Japp.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Ensilage till getter?
« Svar #2 skrivet: 05 nov-07 kl 22:11 »
Jag ger mina ensilage och de älskar det!
En del proffs inom ostbranschen hävdar att det blir annan smak på osten samt att man riskerar att få in oönskade bakterier.
Vet inte hur omfattande det är. Ingen fransk getbonde skulle dock ge ensilage. Inte koostproducent i Frankrike heller - remember...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Ensilage till getter?
« Svar #3 skrivet: 05 nov-07 kl 23:28 »
Det där med problem med osten har jag också fått mig itutat.  Antagligen ligger det något i det, för ost är en ömtålig produktion.  Keso lättare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Ensilage till getter?
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 06:50 »
Tackar för svaret!

 ;D
Älskar djur... människor också!

ninna b

  • Gäst
Re:Ensilage till getter?
« Svar #5 skrivet: 06 nov-07 kl 07:24 »
Men...när man tänker på ensilage så tänker jag på en betydligt blötare massa än det som man nuförtiden så populärt kallar för hösilage.. det är ju ensilage det också men med betydligt högre torrsubstans. I ensilage har man en mjölksyrajäsning men det här torrare ensilaget har ofta inte det utan är bara plastat hö.
Då tänker jag så att i ett ensilage med en mjölksyrajäsning finns en massa (goda och nyttiga ) bakterier som klart kan påverka mjölken och kanske ge en annan ost än vad som är tänkt. Förut rådde det även pastöriseringstvång om man gav ensilage men det är bara en rekommendation nu.
Själv ger vi hösilage som egentligen är skördat till hästar. Det är ofta dyrare än ensilage men det passar oss bra just för att det är så torrt och snarlikt vanligt hö.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Ensilage till getter?
« Svar #6 skrivet: 06 nov-07 kl 11:45 »
Haha, jag är visst lite efter min tid, tvivelsutan har ninna b helt rätt!

 :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Ensilage till getter?
« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 23:53 »
Jag tycker de så kallade experter ska  reda på fakta innan man ger råd ang ensilage mm.Man ska vara försiktig med ensilage till getter, i juli 01 blev det ett stort pådrag ,då en getägare gav ensilage till sina djur,med den följden av att besökarnarna blev sjuka av LISTERIA pga av ensilage. Ni som vill utfodra era mjölkgetter o sälja era produkter .utfodrade med ensilage se till att andra djurägare inte blir drabbade.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Ensilage till getter?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-07 kl 05:47 »
Oj, det lät intressant!

Vet du var jag  kan få tag på artiklar i ämnet?
Älskar djur... människor också!

ninna b

  • Gäst
Re:Ensilage till getter?
« Svar #9 skrivet: 07 nov-07 kl 07:21 »
Listeria är en otäck jordbakterie som kan förekomma i både dåligt hö och i dåligt ensilage.  Den kan även växa till på dåligt rengjorda foderbord och runt foderplatser. Den orsakar aborter hos djuren och även vuxna djur kan insjukna och dö. Har man Listeriabakterier i osten så kan den ge missfall hos gravida. Det är den bakterien som gör att man rekommenderar gravida att inte äta opasöriserad ost.

Har man ett rätt skördat ensilage/hösilage och är observant på hur balen ser ut, luktar och känns att ta på så är risken för sjuka djur liten även om den finns.  Är man bekymrad för osten så pastöriserar man mjölken.

2001 tyckte jag var ganska länge sen och på det mejeriet gjorde man alltså opastöriserad ost..

Jag tycker inte att man ska skrämma upp folk med hemskheter som hände för snart 7 år sen. Har det inte rapporterats några fall sedan dess så måste man väl tycka att ensilage är ett bra foder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Ensilage till getter?
« Svar #10 skrivet: 07 nov-07 kl 13:04 »
Vilka var besökarna som råkade illa ut, och hur yttrade det sig?

Och visst finns det risker med allting. 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linda-76

  • Gäst
Re:Ensilage till getter?
« Svar #11 skrivet: 11 nov-07 kl 07:58 »
Ger man samma mängd ensilage som hö?

ninna b

  • Gäst
Re:Ensilage till getter?
« Svar #12 skrivet: 11 nov-07 kl 08:35 »
Nej, du får ge mer ensilage. Det är ju fuktigare än hö och väger alltså mer.

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Ensilage till getter?
« Svar #13 skrivet: 11 nov-07 kl 10:28 »
Lite mer om listeria:

Då bakterien Listeria Monocytogenes inte bara ger missfall hos gravida kvinnor utan även kan ge hjärnhinneinflammation hos människor och orsakar Listerios (kringsjuka) hos får och getter - rekommenderas självklart att mjölken ska vara pastöriserad om man ska sälja eller ge bort sina produkter, men också att man är väldigt noga med att kvalitén på ensilaget är mycket bra.
Det är ju alltid ditt ansvar som producent om något händer...

Nu kommer jag inte ihåg tidsspannet - måste försöka att hitta en siffra - men bakterien försvinner i väl lagrad hårdost, dvs lagrad under lång tid.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Ensilage till getter?
« Svar #14 skrivet: 11 nov-07 kl 11:53 »
Minst tre månader tror jag. Så är det ju med bestämmelserna för fäbodostar har jag för mig.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ensilage till getter?
« Svar #15 skrivet: 11 nov-07 kl 17:09 »
Två månader är det. Men då osten är bäst efter tre, fyra månader ändå så spelar ju det ingen roll  :)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Ensilage till getter?
« Svar #16 skrivet: 12 nov-07 kl 06:16 »
Hur mycket hö eller ensilage äter en get per dag?

Jag undrar bara för att få ett grepp om hur mycket "fri tillgång" är.

mvh/angelica
Älskar djur... människor också!

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Ensilage till getter?
« Svar #17 skrivet: 12 nov-07 kl 16:30 »
Listeria verkar vara en bakterie som poppar upp lite här och där men som inte är jättelätt att få. Jag fick det dock en gång på mina ankor, då var jag gravid. Jag fick det inte. Har man god hygien som man alltid ska ha vad det än gäller så är risken inte så stor, enligt mitt tycke och erfarenhet.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

ninna b

  • Gäst
Re:Ensilage till getter?
« Svar #18 skrivet: 14 nov-07 kl 07:02 »
2 personer på ett sjukhus i Norge har alldeles nyss dött av Listeria och 11 är smittade. Det var ost från ett Norskt gårdsmejeri som innehöll Listeria. Så man ska nog inte underskatta den bakterien.

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Ensilage till getter?
« Svar #19 skrivet: 14 nov-07 kl 07:06 »
Det hålls en informationskväll på Campus i Alinsås den20/11 ,o på Loftet Rösta samma kväll kl 19,00 just om Listeria för dom som inte riktigt inser faran med detta,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser