Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För säkerhetens skull  (läst 4194 gånger)

Addiy

  • Gäst
För säkerhetens skull
« skrivet: 18 mar-07 kl 20:23 »
Förr högg man av kvistar och löv från buskar på höstenså getterna hade något att äta på vintern kan man göra så nu också eller behöver de något mer på vintern? (utom vatten) ;D Gillar getter att äta torra löv? Ska getter ha 0,5-1kg rotfrukter & grönsaker dagligen? Ska de ha kraftfoder bara när de e dräktiga?Vad kan man få av getter? Äter de 1kg hö om dagen?Kostar de ca 45kr/mån?Kan man börja direkt med mjölk getter eller måste man börja med sällskap?Kostar de ca 1000kr killing & ca 1500kr vuxetdjur?E de dräktiga 5 mån?Vilken ras bäst att börja med?

Skriv så mycket ni vet om getter ALLT!!!Allt e intressant
                                                                                             Kram:Addiy

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 22:43 »
De flesta av de där frågorna har du fått svr på i tidigare trådar du startat.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 23:22 »
Jag tror Du gör det svårt i onödan för både Dig själv och oss andra. Antingen är det vi kan inte tillräkligt (jag själv t ex.) eller så kan de övriga nog så mycket att de inte orkar skriva ner allt.
Mitt förslag till Dig är seriöst menat och jasg hoppas detb kan vara Di till någon hjälp.
1) Gå till Biblioteket och låna följande böcker och läs dem noga, därefter läser Du det, isynnerhet det Du tyckte var tråkigt, en gång till.
Böckerna är: Husdjur till husbehov. av Håkan Halnder.
                      Getter. av Erik Sjödin
                       Får    .  =^=  ( Bra även för getägare)
                      Samarbeta med Djuren. av ? ? ?
2) Skaffa Dig information om stängsel och priser på dessa.
     Betänk allvarligt att getter i princip inte går att hägna in om
     de  vill ut!

3) Vill Du ha sunda och lyckliga getter måste Du anpassa Dig efter dem. De är inga får!!! Får är gräsätare (hö duger fint vinter tid)-
Getter är buskätare (De behöver både hö och ris samt något halm
vinter tid), Att torka riset för vinterrn skall ske innan den 10 juli enligt gammal erfarenhet för att förhindra mögel! Menatt torka så mycket ris att Du inte skulle behöva ge dem färsk gran, tal och sälg är helt orimligt att tänka sig.

4) Har jag inte skrämt Dig ännu kan Du via den här hem sidan hitta länkar till olika getföreningar.

5) Meditera över detta: Getterna kommer nog att ge Dig fyrdubbelt av arbete mot vad Du tror och kostnaderna blir de dubbla mot kallkylen medan vinsten blir en tiondel mot vad Du nu tror. Getter är inga nybörjar djur! Men om Du orkar vill och kan ge dem det de behöbver kommer Din glädje att bli tusenfallt större då det går bra!

6) Skaffa inga getter om Du inte är beredd att avliva dem själv eller har ordnat ett avtal med en van persin INNAN getterna är inköpta! De är fortfarande inga lätta djur men väl mycket intilligenta och emotionellt välutrustade!

7) Skriv gärna igen och berätta hur Du gör och våga fråga på nytt!


8) Läs om nr 6 ovan!


       Må Du fatta det rätta beslutet både för Dig själv och Djuren!

                                              MVh Torptomten
   
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Addiy

  • Gäst
Re:För säkerhetens skull
« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 14:59 »
vissa frågor jad ställde har jag läst om här men vill vara säker på att de va rätt ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 17:28 »
Böckerna är: Husdjur till husbehov. av Håkan Halnder.
                      Getter. av Erik Sjödin
                       Får    .  =^=  ( Bra även för getägare)
                      Samarbeta med Djuren. av ? ? ?

                                            MVh Torptomten

Stavning: Hallander.
Samarbeta med djuren är skriven av Kristina Odén.
Erik Sjödin vet nog mera om får än om getter.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 17:30 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #5 skrivet: 19 mar-07 kl 18:04 »
Boken Getter av Erik Sjödin är bortkastad tid....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 07:42 »
Nåja, låt oss säga att de övriga på listan, inklusive hans fårbok, är bättre, liksom
David Mackenzie: Goat Husbandry
för den som läser utrikiska.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 11:26 »
För den som är intresserad av dvärggetter vill jag bara tipsa om den amerikanska föreningen National pygmygoat association : www.npga-pygmy.com  där finns massor att läsa om deras skötsel

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 01:30 »
Tack Trollmor!!! Det är mycket jag inte kan men sämst är jag nog på stavning. Det har alltid varit så och har ett fint namn som jag inte kan stava till ;). Men det är ju gott att ha vänner som kan rätta till ens fel. :)
Om boken getter: Boken är gammal- ja, Författarens syn på djurhållningen kan jag tänka mig ha invänningar emot.
Men avsnitten om parasiter och sjukdommar ksn fungera ännu som allmänbildning men att ha inte fattat att getter är något helt
unikt i djurvärden kan vi nog enas om.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 06:51 »
Det fina ordet är säkert "dyslexi", och det är ett handikapp precis som dövhet eller, som jag, att inte kunna städa och dessutom ha dåligt närminne.  Visst är det besvärligt, men huvudsaken är väl att vi är vänner?  Både med varandra och med djuren!  Och, som Du säger, samarbeta och komplettera varandra.  (Aj, där kom det en massa långa ord, men Du får be någon läsa högt så förstår Du!!)  Dock behöver man exakt stavning om man ska leta på bibliotek.

Betr boken Getter av Erik Sjödin så kan han helt enkelt inte så mycket om getter.  Han kan mycket om får, och hans fårbok är jättebra!  Jag gjorde samma misstag när jag skaffade mina får:  Trodde att får och getter är mera lika än de faktiskt är.

På tal om Erik Sjödin:  Här en dikt av honom som jag hel-gillar:

Det stora talet
om det stora formatets
stora förträfflighet
är en stor lögn.

(Kan vara felciterat av mig, men andemeningen är så där.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:För säkerhetens skull
« Svar #10 skrivet: 26 mar-07 kl 08:50 »
Trollmor, hur i hela tiden kan du ge dig på Erik Sjödin o påstå att han inte kan så mycket om getter?Ta istället reda på fakta om vad han gjort för getnäringen här i landet innan du visar din okunnskap.Har gått i kurs för Erik vid två tillfällen på 70/80 talet o han har gett mig mycket kunnskap.

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:För säkerhetens skull
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 20:30 »
6) Skaffa inga getter om Du inte är beredd att avliva dem själv eller har ordnat ett avtal med en van persin INNAN getterna är inköpta! De är fortfarande inga lätta djur men väl mycket intilligenta och emotionellt välutrustade!

Förstår inte varför man måste vara beredd att avliva geten själv?
Hos mig kommer distriktsveterinären och avlivar med avlivningsvätska på studs om det behövs.
Förresten får man inte ha ihjäl djur hur som helst, man måste veta hur man ska gå tillväga för att inte orsaka onödigt lidande. Enligt lag.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 20:34 av LiLo »
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #12 skrivet: 28 mar-07 kl 19:34 »
Om veterinären kommer, må det väl betraktas som "en van person"?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #13 skrivet: 28 mar-07 kl 19:46 »
Beträffande Erik Sjödin så vidblir jag att han kan mer om får än om getter, och att Mackenzies getbok är bättre än Sjödins.  Jag tycker att Sjödins getbok genomsyras av en mekanisk inställning till levande djur som jag inte kan ställa upp på.  Därmed inte sagt att den skulle vara genomdålig.  Här gällde det dock att tipsa en nybörjare om bra litteratur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #14 skrivet: 28 mar-07 kl 20:52 »
Ang. att vara beredd att avliva djuret själv.
 
Om Du inte är beredd att avliva djuret själv ( har skaffat Dig teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet innan inköpet) eller ordnat avtal med en van person ( dvs van att avliva tamdjur på ett hänsynsfullt sätt) innan djuren är i hagen, menar jag att Du inte, tyvärr, kommer att ha tillräcklig mental beredskap då den stunden kommer då beslutet måste fattas.
Detta kommer troligen att leda till onödig tvekan hos Dig och tidsspillan under tiden Du söker vetrinär, god bonde eller van slaktare.

 Än värre då, ja- rent brottsligt, som du ju säger själv, att försöka utföra denna fysiskt svåra och psykiskt tunga handling
på egen hand. Det torde väl vara uppenbart att det inte kan vara min mening i mitt inlägg, ifall man i fullt medvetet tillstånd, läser vad jag skrev?
Både tvekan och tidsspillan kommer ju att förlänga djurets lidande och kan, så som jag ser på djur och människans plikter mot dessa som hon tagit i sin vård, aldrig accepteras!
Är du inte beredd att medverka till att djuret får dö så stilla och lungt- ja, rent av värdigt, som möjligt är dvs även i den miljö djuret är van vid, vill jag nog alltjämt råda till att avstå från anskaffandet.

På samma sätt med djuren som med människobarnen-
den vuxna person som inte kan tänka sig att sitta vid dödsbädden hos sitt ev kommmande barn då detta slutar livet för tidigt. Vill denne vuxne dessutom ej heller skaffa sig kunskap om detta svåra, innan barnet planneras, kommer han /hon att stå där, mer handfallen den dag, som vi alla hoppas aldrig skall inträffa, men som ändock ibland anmäler sin närvaro.
Därmed har denne vuxne underlåtit att skaffa sig den hjälp i förväg som skulle ha underlättat att stödja, tröstta och om möjligt ge
barnet (djuret) trygghet under dess sista tid i livet.

Jag har sett denna bekväma atityd vad gäller livets slut, både egentemot människobarn och djur - i intet av fallen är det lätt för mig att uppamma förståelse för den vuxne eller djurägaren.
Vad jag tänker och känner inför denna brist på ansvarstagande och empati bör nog inte skrivas ut här, merd tanke på datorernas begränsade hållbarehet!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #15 skrivet: 29 mar-07 kl 01:35 »
Tack Torptomten!  Mycket sant och riktigt.  Fast när det gäller barn så hoppas vi ju att de ska överleva oss.  Våra husdjur har mycket kortare livstid (de flesta) och är dessutom inte kapabla att på egen hand ta sig fram i ett samhälle dominerat av människor.  Så dem måste vi sörja för i förväg, så att säga.

Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:För säkerhetens skull
« Svar #16 skrivet: 30 mar-07 kl 08:26 »
Torptomten: Ville bara att det skulle vara tydligt med vad som menas att avliva djuret själv.
Har i andra forum tex när det rör kattuppfödning sett att människor tycker det är helt acceptabelt att avliva kattungar i frysen, köra över dom med bilen, lägga i en plastpåse och slå ungen i väggen tills den dör...
Jag menade bara att man inte kan ha ihjäl djuret hur som helst. Men beslutet till avlivning ska tas i tid och göras på ett bra sätt. Många har olika sett att se på vad bra avlivning är! Och att ta beslutet i tid inte minst...
Ingen kritik mot ditt inägg , bara ville förtydliga.  :)
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 08:28 av LiLo »
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #17 skrivet: 30 mar-07 kl 14:25 »
Bra att Du reagerade, kanske jag var otydlig - man blir ju lätt hemmavan vid sina egna värderinagar och därmed vag i komunikationen. Vad jag tänker om de sätt Du talar om då det gäller avlivning (av katter) tror jag Du kan gissa dej till.

Men att ha tagit sig an djur/barn gör att man inte bara skall vara beredd att ta ansvar för deras liv, man skall även kunna ta ansvaret  för deras vård, väl och ve, i dödens närhet.

En annan sak jag inte påpekat är, att innan djuren anskaffas bör man också ha förberett sin egen sjukdom eller bortgång.
Ja, jag menar vad jag skriver!
Om jag är  äger en dvärgkannin, en getbesättning på 70 djur eller en farm på 500 lösgående nötdjur spelar ingen roll.
Har jag djur skall jag ha en fungerande plan för deras akuta vård och deras framtida skötsel klar innan/ ifall jag blir påkörd på väg till jobbet, får ett träd över mig eller något annat oväntat sker.

Det kan faktiskt vara så att jag idag tar hand om ett par 8- åriga getter men att de ändå överlever mig med många år, räknat från imorgon - jag skall ju korsa en järnväg. Hur skall då mina anhöriga förfara med djuren?  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:För säkerhetens skull
« Svar #18 skrivet: 30 mar-07 kl 22:37 »
Håller med.  Igen.  :)  (Fast dom flesta har väl inte ens skrivit ett testamente, för det är ju otäckt att tänka på sin egen död.  Icke desto mindre något som man bör göra.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser