Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill skaffa får men behöver tips och råd!  (läst 2358 gånger)

amandacedervall

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
Vill skaffa får men behöver tips och råd!
« skrivet: 20 apr-14 kl 14:52 »
Vi är en familj som ganska nyligen köpt en pytteliten gård i Södermanland. På gården så finns det en hage på ca 1 ha som är inhägnad med fårstängsel. Det är betesmark, skog, nån liten bergknalle och lite kuperad terräng i hagen men mest betesmark. Det finns även en mindre vinterhage med väldigt begränsat med bete i. Vi har tänkt oss att ha några får där :)

Vi skulle vilja ha så små får som möjligt, gärna någon lantras som är lättskött och gärna trevliga. Det finns ganska mycket småasp som är på gång i hagen då det inte gått får där på några somrar så gärna nån ras som äter sly och "håller rent". Är det någon som kan rekommendera någon ras?

Sen undrar jag om hur många får man rekommenderas att ha? Jag vill gärna att betet ska räcka hela sommaren. Kan man ha bara tackor eller bör man ha en bagge också?

Vi kommer att skaffa ett SE-nr hos jordbruksverket kan jag tillägga.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vill skaffa får men behöver tips och råd!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 15:49 »
Jag har Åsenfår , det är en av Sveriges minsta raser. Vuxna tackor ca 40 kg. De är väldigt duktiga på att äta sly , särskilt asp. Jag skulle rekommendera tre tackor minst.  Bagge behöver man bara ha ett par veckor om hösten för att få lamm om man vill ha det. De behöver inte lamma varje år.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vill skaffa får men behöver tips och råd!
« Svar #2 skrivet: 20 apr-14 kl 16:24 »

Sen undrar jag om hur många får man rekommenderas att ha? Jag vill gärna att betet ska räcka hela sommaren. Kan man ha bara tackor eller bör man ha en bagge också?


Första fåråret hade jag ingen bagge eftersom tackorna bara var några månader när de kom hit på hösten, och det var skönt att ha det lättsamt första året utan att blanda in lamning första våren/sommaren.
Jag hade 2 klövsjöfår på 0,5 hektar och det visade sig vara för mycket bete så om du ska ha dem på 1 hektar kanske du ska ha 4-5 och kanske utöka besättningen senare med lamm om du ser att betet räcker. Å andra sidan kanske det är lika bra att stängsla bort hälften från början så du har rent och fräscht bete året efter, och starta med tre tackor. Jag har ju inte mina tackor på samma bete i år som förra året. Lycka till.

amandacedervall

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Vill skaffa får men behöver tips och råd!
« Svar #3 skrivet: 20 apr-14 kl 18:47 »
Ok men om man har tillräckligt stor hage, kan de inte gå i samma hage då varje år eller bör man stängsla in halva och låta dem gå varannat år i varje del av hagen?

 

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Vill skaffa får men behöver tips och råd!
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 00:29 »
Jag har 6 tackor (korsningar) och de går på 1 hektar. Det var för mycket bete för dem förra året.

Så nu har vi delat av största hagen till 2 så att de får gå och beta upp ordentligt i ena delen innan de byter till den andra hagen. Finns en stor 3e hage också vid behov men i första hand går de i de två hagarna nu.

Jag tror att det beror mycket på hur pass bördig mark man har om man ska ha tre eller sex får, magra beten = färre djur. Mycket bete = går bra med fler djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser