Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   fel ihuvudet på tuppen?  (läst 1151 gånger)

englund

  • Inlägg: 20
fel ihuvudet på tuppen?
« skrivet: 26 nov-09 kl 06:53 »
Igår kväll när jag skulle släcka till hönsen fick jag se nåt jag aldrig tidigare sett. En av mina dv.kockinhönor hade några dagar innan ruvat fram 8 kycklingar, och hon har fått en egen(ganska stor) bur där hon och bebisarna går i och när jag kom ut dit hade en av de vuxna tupparna tagit sej ut ur sin box, gått fram till hönan och väntat på rätt tillfälle och när en kyckling kommit för nära hade han tagit den och va i full färd med att käka upp den när jag kom in. Brukar för det mesta låta mamma och bebisar gå inne med alla andra och har aldrig sett detta betende tidigare. Kycklingen kan inte ha ramlat ut ur buren, det sitter en (för en kyckling) hög kant runt hela buren i botten så tuppen har stuckit in huvudet och nypt en kyckling när den kommit nära. Nån annan som sett en tupp käka upp en kyckling ? det va bara halva kvar så den hade verkligen ätit av den. Alla mina höns är dv.kockin, har fött upp såna i 6 år och tuppen som gjorde detta är nyinköpt för ca 3 månader sen. Blev lessen och mycket förvånad över detta.  :'(
Catrin Englund. sambo, har 4 barn, bor med familjen på en liten gård utanför Avesta. föder upp dv. kockin, faverolle.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-09 kl 07:31 »
Har aldrig varit med om det. Det vanliga här är att tuppen hjälper till med matletandet åt kycklingarna men kan dock picka lite på dem vid mattråget.
En tanke som slog mig var att om hönan med kycklingarna går i en bur eller motsvarande så kan ju mamman inte skydda sina kycklingar som vanligt. Hade hon gått lös med tuppen hade hon kanske motat bort honom när han kom för nära men det kanske inte gick när hon var instängd. Bara en tanke...

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-09 kl 08:18 »
Det finns sjuka jävla tuppar..hade ihop en av mina crelefärgade flugbindningstuppar med en tvärrandig unghöna som precis börjat lägga i går...i morse hade tuppjäveln hackat ett stort hål i nacken på henne så att man såg senor och muskulatur... :(...hon var rätt medtagen och såret för stort för att jag skulle vilja försöka få det att läka...fy fan vad arg jag blir
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-09 kl 09:20 »
Det är inte så att en råtta kan ha släpat ut och dödat kycklingen, och blivit bortjagad av tuppen? Och att han sedan sett den halvätna kycklingen som mat istället för kyckling... och smakat lite?
Kanske långsökt, men jag tyckte det lät sjukt. Men jag har inga tuppar, så jag vet inte vad de är kapabla till.

Har han för lite mat i sin egen bur?

Daaniel

  • Gäst
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-09 kl 10:34 »
jag har tur som inte stött på någon elak tupp  ::) *peppar peppar...*

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-09 kl 10:58 »
Det är fel i huvudet på en del djur, precis som på en del människor ;) Hade en höna som gjorde sådär med kycklingar som inte var hennes egna. Jag hade inte använt den tuppen i avel. :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-09 kl 11:35 »
När mina kycklingar kläktes så blev en ihjälhackad direkt och en hackad på som jag hann rädda (den jag hann rädd var en höna). Jag tror att det var tuppen eftersom han hackade oprovocerat efter kycklingarna när de var 4 dagar gammla. Mina kycklingar fick efter första dagens problem gå i egen bur tillsammans med mamma men jag släppte ut dem en stund på kvällen när jag kunde vara där och övervaka. När de var några veckor och de hade vett att hålla sig ifrån tuppen så släppte jag ut dem tillsammans med de andra. Tuppen var riktigt le med dem då med men de höll sig undan. Hittade han en godbit så bjöd han hönorna på den och jagade bort kycklingarna.
Nu när kycklingarna är 2,5-3 månader så sitter helt plötlisgt tuppen och sover bredvid dem och verkar inte ha några problem med ungtupparna ???
Jag kommer behålla min tupp över vintern för att få en kull till efter honom men sedan får han bli gryta för jag vill inte vara med om detta igen. Hoppas att hans söner är trevligare mot sin avkomma så att beteendet inte är ärftligt.
Tyvärr är det nog fel i huvudet på endel djur.
Genbank för Gotlandshöns

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #7 skrivet: 26 nov-09 kl 12:50 »
Gamina, det är inte nödvändigt tuppen som haft ihjäl de små. Min tupp håller oxå de små kort, ungefär som om han säger till dem att gå till sin mamma (på bryskt tuppavis) När de är utflugna från mor stäppar han in och tar sitt ansvar ;) För övrigt var det orusthöna som var kycklingdräpare här hos mig. Min reflektion är att vissa raser är klart tuffare i sociala sammanhang.(på gott och ont) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #8 skrivet: 26 nov-09 kl 14:03 »
Enda andra alternativet är min ledarhöna (har bara två vuxna höns) och hon har hela tiden fungerat som extramamma åt dem och är ett genomsnällt djur som aldrig visat sin makt genom att vara elak.
Genbank för Gotlandshöns

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #9 skrivet: 26 nov-09 kl 14:06 »
Rackarns :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: fel ihuvudet på tuppen?
« Svar #10 skrivet: 26 nov-09 kl 14:44 »
Det förekommer att höns dödar och äter upp kycklingar, det är inte så ovanligt. Har man en sån flock får man flytta bort alla ruvhönor så de får ligga själva så inte resten av flocken får tag på de små när de kläcks.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser