Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Har du ingen tupp då?"  (läst 1050 gånger)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
"Har du ingen tupp då?"
« skrivet: 16 apr-09 kl 06:38 »
Ja, följande utspelade sig igår.
Jag stod och resonerade med en hönsa-person och berättade om mina austral-orps som inte förstår att de ska gå ut:

"De står vid luckan och tittar, med ena ögat, och andra ögat, och rakt framifrån, kacklar lite, går därifrån, gör om proceduren. Ger upp och gör nåt annat".

Svaret jag får är:

"Har du ingen tupp?"

Jag var lite stressad och på gång men jag blev som fundersam på det som blev sagt. "Har jag ingen tupp" - klart jag har tupp! Världens bästa Rudolf, men vad har han med att "Per & Pål" inte förstår att de ska gå ut att göra..?  ???

Min spontana teori är att det har att göra med att de här två inte är könsmogna ännu, om det nu har med tuppen att göra.

Alla andra går ut utom de här två. De har varit ute en gång, då lyfte jag upp de i luckan och då hittade de ut. Men sen hittade de inte in. Då stod de nedanför stegen och glodde...  :-[

Inte de skarpaste knivarna i lådan, men så fina och härliga. Svarta Sara och Pärlan.  :-*

vad tror ni?

Agnetha (blivande höns-psykolog??)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Broccoli

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: "Har du ingen tupp då?"
« Svar #1 skrivet: 16 apr-09 kl 10:02 »
Hmmm, inte hönspsykolog, men har haft en del lite knepiga hönor som varken hittar ut/in eller upp på sittpinne... Hönshjärnor med andra ord ;). Nu är de gamla Agda som jag får sätta på luckan inifrån och sedan lyfta ner på marken utifrån, sedan kan hon ta sig in hur bra som helst själv. Hennes syster var likadan. Unghönan Agnes fick jag lyfta upp på pinne varje kväll ett halvår, nu kan hon visst själv. MIn lösning är att hjälpa dom, fast visst kan man tycka att eftersom de andra hönsen klarar det så borde dom väl också? Men, men, jag får tama, hanterade hönor på köpet, inte det sämsta ;).

Ska tillägga det också, har en del katter här på gården som inte begriper det här med kattlucka. Nu i påsk lärde sig 11-åriga Simon att gå igenom själv!! Efter TIO år med lucka!! Snacka om lång inlärningsperiod...!

Finns säkert hopp för dina hönor ;) ;)!

/Broccoli.
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: "Har du ingen tupp då?"
« Svar #2 skrivet: 16 apr-09 kl 11:31 »
 ;D
ja, upp på sittpinnarna tar de sig!

Grejen med luckan är att den är ca 30 centimeter över stallgolvet, men sittpinnarna är ju betydligt högre upp än så...!
Lustiga djur. Men de är söta och snälla och härliga.  :-*

Rolig katt förresten! Du tror inte att han bara rekapitulerade efter tio år, har varit medveten hela tiden och till slut tänkte: "Äh, vafan.... skitsamma."   :D
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Broccoli

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: "Har du ingen tupp då?"
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 12:22 »
Hmmmm, mina höns går ut genom ett fönster, ramp både upp och ner med andra ord... Agda får inte till det, så är det! Min nya tupp tycker jag är jättemärklig som får bära runt på hans hönor sådär :o :o som jag gör.

Och katten ja,  ;D, lustig filur! Stolt är han nu, när han går genom luckan så galant ::)!! Skam den som ger sig, eller vad säger man?

/Broccoli
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Har du ingen tupp då?"
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 12:32 »
Jag har sökt etologi till hösten så jag kanske också är blivande höns-psykolog! ;)

Jag har märkt att höns tycker det är väldigt läskigt med nya saker. Du skrev att hönorna i fråga inte var könsmogna; då antar jag att de inte är så gamla, och då har de helt enkelt inte upplevt den där luckan tillräckligt länge för att de ska våga ut.

En annat typiskt hönsdrag är nyfikenhet. Jag tror att nyfikenheten förr eller senare kommer ta överhanden, och de kommer våga hoppa ut.

Under tiden kan du glädja dig med att du måste gjort ett riktigt bra hönshus, om det är så trevligt där att hönsen inte ens vill gå ut! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broccoli

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: "Har du ingen tupp då?"
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 18:32 »
Under tiden kan du glädja dig med att du måste gjort ett riktigt bra hönshus, om det är så trevligt där att hönsen inte ens vill gå ut! :)

Också ett sätt att se på saken!! ;D Att inte JAG tänkte på det :-[ ... Så är det säkert Göthes!!
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser