Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fort ska man köra med tröskan? Havren möglig?  (läst 1847 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
Hur fort ska man köra med tröskan? Havren möglig?
« skrivet: 31 aug-14 kl 20:37 »
Går det här lagom fort? Ville inte stressa våra gamla maskiner:
https://www.youtube.com/watch?v=nj4i0EqdUIc

Havren ser ut ungefär som i bilden i länken nedan. Lite svarta spetsar på kapseln. Själva kornet ser bra ut. Kan vi ha det som hönsfoder?
http://www.hastsverige.se/ElemImage/Stallmiljo-100%281%29_300.jpg

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hur fort ska man köra med tröskan? Havren möglig?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-14 kl 06:07 »
Någon sa till mig att man märker när det går för fort, då sätter det sig på alla de möjliga och omöjliga ställen.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur fort ska man köra med tröskan? Havren möglig?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-14 kl 07:09 »
Hur gick det med tröskningen?
Vad tröska du och hur mycket?

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Hur fort ska man köra med tröskan? Havren möglig?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-14 kl 10:08 »
Om tröskan rensar bra så tycker jag det ser okej ut hastighetsmässigt. Jag hade nog kanske kört med lite högre varv på tröskan utan att köra fortare framåt. Men det kan vara lite svårt med gamla traktorer då dom inte alltid har växlar som passar.

Havren ser ju inte så kul ut, men behöver inte vara dålig. Bara du ser till så den torkar ordentligt och sen får man helt enkelt lukta på den och känna. Det ska inte lukta unket eller mögel.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser