Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu när äggen blir allt färre...  (läst 3229 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Nu när äggen blir allt färre...
« skrivet: 04 sep-04 kl 09:41 »
Var får man tag i glada ägg på hösten/vintern? Jag har blivit väldigt bortskämd med de goda hemmaäggen, men hönorna här värper ju inte så mycket under de mörka årstiderna. Är det affärsägg som gäller? Det känns så trist, även om jag såg att vår butik hade "frigående ägg" för en tid sedan.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #1 skrivet: 04 sep-04 kl 19:45 »
Hur gör naturliga, vilda djur? Jo-de äter av det som finns, beroende av årstid.
Så fungerar inte den "moderna" människan. Vi ´kräver´jordgubbar etc under vintern..
Naturliga hönor kläcker ägg under en viss tidsperiod. (det här har vi människor svårt att förlika sej med)
Kan inte vi anpassa oss som djuren? Äta av det som finns beroende på årstid?
Kram Häxan

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #2 skrivet: 04 sep-04 kl 22:05 »
Får du inga ägg alls nu då? Mina unghönor värper på vintern då de flesta av de andra vilar.
I övrigt instämmer jag med häxan, det är inte bara djuren som ska anpassa sig till oss - vi skulle också behöva anpassa oss mer till naturen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #3 skrivet: 05 sep-04 kl 12:01 »
Självklart vill jag anpassa mig! Jag ränner ju inte efter hönsen med kraftfoder i ena handen och en blåslampa i den andra... Och visst, det blir några ägg även under vintern.

Detta är bara en egotanke. Inget livsviktigt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nilsson

  • Inlägg: 100
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #4 skrivet: 05 sep-04 kl 13:40 »
Vill Du ha gula fina ägg även vintertid ska du ta skräpet som blir över efter höet och sopa upp! dessa frön slänger du in till hönsen så dom får picka i sig det!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #5 skrivet: 06 sep-04 kl 08:01 »
Tillskott av alger ger också gula/nästan oranga/ gulor. Alger är dessutom ett bra mineraltillskott.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #6 skrivet: 15 sep-04 kl 08:41 »
Utvilade blir höns även om man har ett varmt hönshus. Den största skillnaden är att alla inte vilar samtidigt då det är varmt året om och att de som vilar gör det kortare tid och vid olika tider på året - inte alla samtidigt för att förhållandenna är så erbarmeliga att de inte orkar längre - och att den goda allmänkonditionen bibehålls även under ruggning och vintertid. De behöver inte försvagas av kylan utan så fort de fjädrar som ska bytas är utbytta så orkar de börja värpa och ruva igen. Hela kraften går inte åt till att hålla värmen och försöka överleva utan de har krafter kvar och immunförsvaret bibehålls på topp.
Min äldsta höna är nu 10½ år och hon värper fortfarande så påståenden som risk för överstimulans med förkortat liv som följd saknar grund eftersom mina höns vanligtvis blir så gamla och förblir friska, välmående och värpande upp i mycket hög ålder.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #7 skrivet: 08 jan-05 kl 19:45 »
Mina åsbohönor brukar kunna förse mig med ägg hela året utom en kort tid på höten då de äldre hönsen ruggar, nu blir de 3-5 ägg per dag :D
men de var en period i höstas då man gick och längtade efter ägg.
Mina hönor lever utan extra värme( om man inte räknar 6 tackor)
eller protein foder.
De far var ute hel dagen och äta gräs och insekter, på morgonen får de havre som de delar med gäss och ankor, de får även en del av hushålls komposten ( om inte grisen tar de först) ;D
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #8 skrivet: 09 jan-05 kl 15:34 »
Mina höns tog semester i oktober, utom en som hoppade igång med värpandet lagomt när alla andra tog semester. Den hönan gav ägg till mitten på december. Mina höns brukar ha vinteruppehåll i 3-4 månader. Om någon månad (februari) kommer äggen börja komma igen, och de ägg jag har kvar kommer säkert räcka till dess.

Trots att inga höns ger ägg nu så är jag ändå inte utan ägg. Det verkar vara en otroligt bra hållbarhet på dem, så ser man till att inte ge bort höstens/förvinterns ägg så blir man inte utan. Jag använder just nu oktober månads ägg och det är inte ett dugg fel på dem. Skulle vara intressant att veta hur länge ägg håller. Någon som vet?

 


Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Nu när äggen blir allt färre...
« Svar #9 skrivet: 09 jan-05 kl 17:32 »
Jag gör samma sak under tiden då hönorna ruggar ;)
Förvarar man dem svalt så brukar de inte vara några problem.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser