Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras/raser bör man välja?  (läst 4097 gånger)

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
Vilken ras/raser bör man välja?
« skrivet: 29 dec-13 kl 12:24 »
Hej!
Nu har jag fått med sambon på att skaffa höns :) Men vilken/vilka raser bör vi välja? Vi vill ha en ras som värper OK, gärna ruvar fram egna kyklingar samt att det finns lite kött på dem om det blir aktuellt att slakta. Gärna en gammal tålig ras som passar vårt svenska klimat bra :) Vi kommer givetvis köpa korrekt foder till dem men vill gärna kunna ge lite matrester mm till dem också. Snälla kom med tips, både på raser men även om det finns någon i närheten av oss (typ mellansverige) som säljer dessa raser också. Tack

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-13 kl 13:43 »
Hejsan. ! Vad kul att ni vill  skaffa höns!! Självklart ska ni ha någon av våra svenska raser ! det finns runt 10  o välja på... Läs gärna på www.kackel.se... Där finns mycket info om just svenska lantraser.  Kontakta gärna någon av alla "genbanksansvarig" som vet vart den rasen finns ev i närheten av er!o även ev gå med för att kunna läsa vår tidning "Hanegället" o även få tips om hönsgårdar mm... Ibland får man ev åka några mil... Man hjälper någon ras i bevarande syffte, o säljer "överskottet" o en o annan blir till slakt. Det bestämmer ni själva!
Det viktigaste är att köpa hönsen med genbanksintyg, när ni sen säljer kycklingar då är det med fördel bra o anslutit sig till genbanken. Det är bara några enkla regler för att kunna "garantera " att de är renrasiga.
Själv har jag Kindahöns, det är den av lantraserna som ruvar, gärna minst en gång/säsong. Iår har jag nog sålt ca 40kycklingar, har 7 höner, nu 5 tuppar.... så lite blir det att slakt. Hönsen gillar att leta egen mat , så på sommaren går det inte åt så mycket säd, som på vintern. Mina är vana vid matrester, o jag får hämta i affären, fula frukter o grönsaker o bröd.
så lycka till o välkommen till hönsvärden
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-13 kl 23:57 »
Sussex är trevliga, ruvar bra, blir lätt tama, ger mycket kött och värper ganska mycket ägg för en tung ras :) Annars är väl orpington, maran, aracuana och islandshöns bra alternativ :) Men Sussex är en engelsk ras. Matrester kan du ge till alla höns ;) Jag kommer ha ägg och ev kycklingar från sussex till våren.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Hägglund

  • Inlägg: 36
    • Norrbotten
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-13 kl 12:34 »
Någon lantras borde passa dig. Tror alla lantraser ruvar rätt bra förutom vissa blommehöns och ölamdshöns. Bjurholmshöns finns inte många av så de behöver fler skaffa. Men vad jag förstått så är de inte så jättestora så de blir kanske inte så mycket kött.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-13 kl 20:40 »
Tack för tipsen :) Jag läser på om de olika raserna nu men på kackel hittar jag ingen info om hur ruvvilliga de är, hur är det med Skånsk Blomme, Ölands, Gotlands och Hedemora? Någon som vet? Hur klarar höns kyla? Går det att ha dem ute milda vinterdagar? Är det någon här som finns i Västmanland, eller närliggande län, som kommer sälja kycklingar i vår?

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #5 skrivet: 30 dec-13 kl 22:24 »
Höns, ffa lantraser, är tåliga mot kyla. De flesta går ut året om, även om de i början kan vara tveksamma till snö ibland. Men de är inne mer när det är riktigt kallt. De är också inne mer på vintern pga mörkret, de är sällan ute efter skymning. Du behöver inte låsa in dem pga kylan, de går själv in om de behöver. Höns är väldigt självgående och kloka på det sättet.

Ruvvilligheten på lantraser ligger runt 30% för de flesta tror jag (högre för dvärgar kanske). Det finns mer ruvvilliga raser, som surar mest hela tiden varesej det finns ägg eller inte, tex dvärgkochin. Dvärghöns överlag är ofta mer ruvvilliga. Men samtidigt vill man ju inte ha för ruvvilliga höns för då blir det ju inga ägg istället. :) En del individer ruvar flera gånger samma år. Var noga med att köpa naturruvade kycklingar så att du får kycklingar från ruvvilliga föräldrar. Köp allra helst från genbank så vet du att du får det du betalar för och att uppfödaren gjort sitt för att bevara rasen och dess egenskaper.

Jag har två gotlandshöns. De blir 6 månader i övermorgon och har precis börjat värpa. I uppfödaens flock (där alla hönor var på sin första säsong) ruvade två av dem i år, varav den ena la sig en andra gång på en liten äggömma utomhus med 13 ägg - och hon ruvade fram kycklingar ur vartenda ett. :) Jag älskar mina gotlandshöns, som är roliga och sociala, flyger bra och har vackra färger.

Lantraser är tåliga och sunda, de sköter sin egen fortplantning och tar hand om sina kycklingar. De är goda födosökare och äter inte som en broiler, men det är ändå lagomt med kött. Vi slaktade en blommeblandis i slutet på sommaren som då var ca 4,5 månad. Blev middag till hela familjen (2 vuxna + 2 små barn). De lägger lagom mycket ägg för att förse ett hushåll och ruvar tillräckligt men inte överdrivet.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #6 skrivet: 31 dec-13 kl 17:22 »
Tror de flesta höns är rätt så köldtåliga. Alla mina raser går ut på vintern, bla annat silkes. Det handlar nog mer om att dem ska ha dragfritt. Och att frost inte kommer in i hönshuset.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #7 skrivet: 31 dec-13 kl 17:27 »
Varför inte en blandrasflock? Om du vill ha en hushållsflock så skaffa dig några blandrashöns istället. Kan ha alla möjliga former och färger, Värpa och ruva bra och ge bra kött. Titta i en bok och välj ut dem raser du skulle vilja ha och köp ett par sådana, och låt dem sedan få kycklingar ihop, till exempel leghorn för ägg, cou-nu eller bresse för kött och Kanske åsbohöns för ruvningen.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-14 kl 16:23 »
 Behövs ett uppvärmt hönshus eller räcker det med isolerat? Vi pratar om hur vi ska lösa uppvärmningen :) En blandrasflock har vi också funderat på, men lite kul skulle det vara med någon ras :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-14 kl 18:34 »
Varför röra tilol allting med en massa olika raser, när det finns svenska lantraser som är lämp0liga för ändamålet, redan färdiga så att såga. Kindahönsen ruvar i högre grad än de andra större lantrashönsen. Lantraserna är tåliga och resurssnåla. Dessutom kan man bidra till att bevara en gammal ras!
 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #10 skrivet: 01 jan-14 kl 19:23 »
Men vissa andra raser är ju också gamla och vara värda att bevara. Jag ser ingen anledning Ronny, att man inte ska blanda raser!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja? Skånska blommehöns?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-14 kl 21:42 »
Jag har kikat lite på Skånska blommehöns. Vad tror ni om det? Finns det någon som föder upp Blomme i Mellansverige?

John Rambo

  • Gäst
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-14 kl 21:57 »
En stor ras ska alltid vara resurssnålare än en liten.
En stor kropp har alltid mindre värmeförluster än en liten.


annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #13 skrivet: 10 mar-14 kl 16:43 »
Jag hade nästan helt hundra bestämt mig för Skånska Blomme i genbank, men efter kontakt med genbanksansvarige fick jag sent om sider besked om att de inte behöver fler genbankar. Så nu tänker vi om.

Aydl

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #14 skrivet: 12 mar-14 kl 13:09 »
Jag har precis skaffat höns och hade ingen aning vad jag skulle skaffa för höns när jag började fundera. Jo, jag var inne på en gammal lantras, tyckte det kändes rätt. Bor på en gammal gård så tyckte det skulle passa in  ;) Jag var o kollade runt på hönsgårdar o olika höns för att se hur vi skulle bygga lära mer om de olika raserna. Var hos en familj som har ganska många raser och fick då massa tips. Talade om vad jag sökte, härdiga, värpa ok, kombinationsras, värper ok, hyfsat med kött, lugna och gärna vackra att titta på. De visade mig då en grupp med wyandotter och jag blev helt såld. Underbart vackra och bra temperament. De ruvar tydligen också gärna. Så nu går det 8 st fina underbara stora wyandotter här hemma på gården. Tom sambon, som inte alls gillar höns, är lite imponerad av dem.  ;D

Lycka till!
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Ctrl-Alt-Delete

  • Gäst
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #15 skrivet: 12 mar-14 kl 13:24 »
Vill någon absolut vara med i genbanks idén så finns det en rödlista man kan studera och se om något passar!

http://www.kackel.se/lantras_rodlista.html

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #16 skrivet: 12 mar-14 kl 13:31 »
Hej!
Nu har jag fått med sambon på att skaffa höns :) Men vilken/vilka raser bör vi välja? Vi vill ha en ras som värper OK, gärna ruvar fram egna kyklingar samt att det finns lite kött på dem om det blir aktuellt att slakta. Gärna en gammal tålig ras som passar vårt svenska klimat bra :) Vi kommer givetvis köpa korrekt foder till dem men vill gärna kunna ge lite matrester mm till dem också. Snälla kom med tips, både på raser men även om det finns någon i närheten av oss (typ mellansverige) som säljer dessa raser också. Tack

Rhode Island Red som värphöns och så skaffar du en eller två dvärghönor som ruvare  (tex dvärg Kochin).

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #17 skrivet: 12 mar-14 kl 14:14 »
Vi är utmärkt nöjda med våra Hedemoror för att de är så väl fungerande med ruvning och allt.  Har läst här på forumet om folk med tunga höns som blir så skavda på ryggen, av tuppen, att de behöver sätta sadel på hönsen - sånt behövs inte här. Vi håller inte på och bär just på hönsen men de är ändå förvånansvärt tama. Och fantastiskt vackra är de. Rekommenderar alltså varmt en lantras. Det finns sorter som är mer hotade än Hedemororna.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-14 kl 21:55 »
Annapanna8. Det KAN han bara inte ha sagt! Det var i så fall det absolut dummaste jag har hört i hela mitt lantrasliv! Så är det ju inte alls.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #19 skrivet: 13 mar-14 kl 06:50 »
Han svarade att det inte var nått jättebehov (tog lång tid att få svaret) men att andra raser behövde fler genbanker. Jag frågade ju givetvis vilka det var och fick förslag på 5 andra raser. Nu är jag inte intresserad av dem tyvärr, det var Skånsk Blomme jag var intresserad av. Vilket jag svarat, men inte fått respons på. Jag trodde i min enfald att genbanker alltid var bra att utöka, så jag blev duktigt förvirrad. Men jag läser på om andra raser nu och blir förhoppningsvis klokare

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-14 kl 08:11 »
Han svarade att det inte var nått jättebehov (tog lång tid att få svaret) men att andra raser behövde fler genbanker. Jag frågade ju givetvis vilka det var och fick förslag på 5 andra raser. Nu är jag inte intresserad av dem tyvärr, det var Skånsk Blomme jag var intresserad av. Vilket jag svarat, men inte fått respons på. Jag trodde i min enfald att genbanker alltid var bra att utöka, så jag blev duktigt förvirrad. Men jag läser på om andra raser nu och blir förhoppningsvis klokare

Say what?! :o
Då tycker jag att du ska skita i vad han har sagt/säger och skaffa Blomme ändå!  >:D
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #21 skrivet: 14 mar-14 kl 20:51 »
Ja, det var ett märkligt svar. Han menade väl bara att tex orust är mer hotade. Kontakta honom igen om du inte själv hittar blomme från genbank och säg att det är blomme du vill ha och ingenting annat. Självklart är det bra med fler genbanksbesättningar.Det finns ju tex dubbelt så många hedemora som blomme!
 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #22 skrivet: 14 mar-14 kl 22:04 »
Jag kan bara varmt rekommendera Blommehöns. Vi har haft dem nu i 10år och jag bara älskar dem. De är stora, ger fina ägg och du kan slakta ungdjur. De är inte så där jätte bra att ruva men köper du en linje från ruvningsvilliga djur funkar det. Vi har varje sommar haft flera hönor som ruvat fram kycklingar.
Vi ska faktiskt nu byta till Bjurholmshönor. Så får se om jag kommer att ångra mej för Blommehönsen är fina. Men maila tillbaka och säg att du vill ha dem och skaffa genbank, du kommer inte ångra dej.

Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #23 skrivet: 15 mar-14 kl 12:12 »
Kan bara hålla med Mia! Köp blomme från genbank och kontakta honom igen. Det är ju självklart att han vill ha fler genbanker! Det är ju i genbankerna lantraserna bevaras - inte utanför!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #24 skrivet: 15 mar-14 kl 23:26 »
 Jag mailade den 25 februari att ingen av de andra var av intresse för mig. Jag har inte fått nått svar. Därför har jag börjat kika på andra raser :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #25 skrivet: 16 mar-14 kl 19:05 »
Vill du ha blomme från genbank? Maila i så fall mig så ska jag hjälpa dig! Jag lovar att jag kommer att svara inom 24 timmar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #26 skrivet: 24 mar-14 kl 20:00 »
Jag vill bara göra ett litet tillägg om ölandshöns. De verkar finnas olika grenar av rasen som har bättre  ruvning. Av våra ruvade 4st (av totalt 6 höns) och det är en ganska perfekt blandning eftersom man då hinner få några ägg och inte bara ruvande hönor. Den uppfödaren som vi köpte av hade också ett antal hönor som ruvade så det verkar som att just våran gren av rasen var ganska villiga att ruva.

Så bara för att en ras på pappret inte ruvar så mycket så kan det vara så ändå.

Lycka till i ditt sökande. :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

annapanna8

  • Inlägg: 25
    • Västmanland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #27 skrivet: 16 maj-14 kl 10:52 »
Pga ändrade planer blev det inget hönshus under våren men nu har jag börjat titta på det igen (och tjatat) och läser på igen om olika raser. Ronny, jag kanske kontaktar dig om det fortfarande är blomme jag vill ha :) Tack för all hjäp alla!

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #28 skrivet: 22 maj-14 kl 19:51 »
Kontakta Ingelstads Naturbruksgymnasium, de slutar med lantraser och ska sälja sina blommehöns. Väldigt tråkigt, men då får du tillgång till en befintlig flock  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser