Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras som ger vita ägg?  (läst 2895 gånger)

Älgin

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Ras som ger vita ägg?
« skrivet: 26 sep-13 kl 09:54 »
Sitter och funderar på att skaffa en ras som ger vita ägg, för att få lite mer variation i färgerna  på äggen. ;)

Jag vill inte ha en dvärg, utan en "lagom stor" (har isbar, sussex, maran och värphybrider, så ska väl vara i liknande storlek för att underlätta vintergrupper) ras som lägger gott om ägg, får gärna ruva (inget måste men vore mysigt), sen tycker jag det vore kul om det är en ras som inte färgavlas utan man kan ha olika färger tillsammans utan att för den sakens skull "förstöra" något.

Någon som har nån idé? :D

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-13 kl 12:00 »
Leghorn
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 14:26 »
Vita ägg hönsraser finns en tråd här  :)  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=44684.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Älgin

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-13 kl 12:44 »
:D

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-13 kl 14:07 »
Håller med föregående skrivare! Vi har 4 leghorndamer och vi är aldrig utan ägg fina, nyvärpta ägg under den ljusa årstiden. Äggen är vita och våra höns är bruna. Något flaxiga i sin läggning men inte så att det inte går att ta i dem.

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-13 kl 16:28 »
Sitter och funderar på att skaffa en ras som ger vita ägg, för att få lite mer variation i färgerna  på äggen. ;)

Jag vill inte ha en dvärg, utan en "lagom stor" (har isbar, sussex, maran och värphybrider, så ska väl vara i liknande storlek för att underlätta vintergrupper) ras som lägger gott om ägg, får gärna ruva (inget måste men vore mysigt), sen tycker jag det vore kul om det är en ras som inte färgavlas utan man kan ha olika färger tillsammans utan att för den sakens skull "förstöra" något.

Någon som har nån idé? :D



Vi har leghorn, de är bra värpare - vita ägg, trevliga och sociala men inte så tama. RIR, som vi också har, lägger oxå bra med ägg. Har hört folk som köpt uttjänta värphöns från industrin (de är bara något år när de skickas till slakt) och de har lagt massor med ägg i flera år till, tror det var leghorn. Kanske kan vara något.

Lite bilder på våra raser:

http://chickensteps.wordpress.com/category/vara-honsraser/






http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #6 skrivet: 02 maj-14 kl 10:49 »
Vi har porslinsfärgade italienare (leghorn i annorlunda färg).

För att reda ut begreppen så finns vit och brun leghorn (kallas så i Sverige). Sedan finns djur i samma ras med annan färg (tex gul och porslin) dessa heter Italienare ( vilket alla färgerna gör i vissa andra länder)

Färgen på djuren är en smaksak, men dom värper vita ägg och många av dem

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ras som ger vita ägg?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 11:30 »
Vit leghorn, . :)
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser