Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dum fråga?  (läst 1253 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Dum fråga?
« skrivet: 02 aug-15 kl 20:05 »
Jag har en fråga som känns lite dum men som jag ändå måste ställa. Är det någon skillnad på skattlådor och yngellådor? Jag använder samma typ av lådor, LN, till både yngelrum och skattlådor men hos vissa biredskapshandlare och biodlare så gör man skillnad på skattlådor och yngelrum. Vad är skillnaden? Kanske en dum fråga men även dumma frågor förtjänar väl ett svar? :-)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dum fråga?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-15 kl 20:17 »
Det finns inga dumma frågor, möjligen fåniga och besserwisseriga svar  :D
Jag vet inte svaret på frågan men jag använder de renaste/nyaste lådorna som skattlådor eftersom det ska förvaras livsmedel i dem. Mindre rena och mera använda lådor blir bra yngelrum, tror faktiskt bina tycker så också. Eftersom jag är så liten och klen ska jag gå över till HLS-lådor som skattlådor och då behöver jag inte heller kolla igenom så noga eftersom de aldrig kommer att användas som yngelrum.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dum fråga?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-15 kl 22:22 »
Skillnaden är att vissa använder olika format till de olika i övrigt så är det egentligen ingen skillnad vad jag vet(haft bi i snart 1 vecka)
Själv så har jag samma lådor och samma format på allt

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Dum fråga?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-15 kl 21:55 »
Jag vill minnas att man långt tillbaka i tiden gjorde skillnad på skattlådor och yngelrum beroende på att yngelrummen var försedda med rambärarlist, medan skattlådorna endast hade en träfals att hänga ramen på.

Med tiden fick alla typer av lådor rambärarlist, men namnskillnaden har hängt kvar på sina håll.
"Kärleken är livets bäste vän"

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Dum fråga?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 21:33 »
Det finns inga dumma frågor, möjligen fåniga och besserwisseriga svar  :D
Jag vet inte svaret på frågan men jag använder de renaste/nyaste lådorna som skattlådor eftersom det ska förvaras livsmedel i dem. Mindre rena och mera använda lådor blir bra yngelrum, tror faktiskt bina tycker så också. Eftersom jag är så liten och klen ska jag gå över till HLS-lådor som skattlådor och då behöver jag inte heller kolla igenom så noga eftersom de aldrig kommer att användas som yngelrum.

HLS är ett trevligt format,inte så slitigt att fara med som LN när det är fullt med honung,men jag skulle råda dig till att inte vara så säker på att de inte stundtals kan komma att användas som yngelrum ;) Släng bort allt som heter spärrgaller och odla bin och honung istället ;D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Dum fråga?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 21:39 »
Jag har en fråga som känns lite dum men som jag ändå måste ställa. Är det någon skillnad på skattlådor och yngellådor? Jag använder samma typ av lådor, LN, till både yngelrum och skattlådor men hos vissa biredskapshandlare och biodlare så gör man skillnad på skattlådor och yngelrum. Vad är skillnaden? Kanske en dum fråga men även dumma frågor förtjänar väl ett svar? :-)

Det finns nog inga dumma frågor vad gäller biodling,vi alla biodlare är nog ganska korkade jämfört med bina ;)
Jag måste säga att jag aldrig har märkt denna skillnad hos försäljare eller dylikt,men kan det ha med isoleringsgrad av lådan att göra.
Någon annan praktiskt skillnad tex mått eller liknande är det ju inte.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Dum fråga?
« Svar #6 skrivet: 09 aug-15 kl 22:30 »
Det är ingen skillnad på skattlåda eller yngellåda tekniskt sett. Det är vad den används till för stunden som ger namnet.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Dum fråga?
« Svar #7 skrivet: 09 aug-15 kl 22:45 »
 >:(
Det är ingen skillnad på skattlåda eller yngellåda tekniskt sett. Det är vad den används till för stunden som ger namnet.

Så är det ju  :) men många envisas ju med att isolera yngelrummet lite för att inte bina ska behöva jobba så för att hålla det varmt ;)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Dum fråga?
« Svar #8 skrivet: 09 aug-15 kl 22:48 »
>:(
Så är det ju  :) men många envisas ju med att isolera yngelrummet lite för att inte bina ska behöva jobba så för att hålla det varmt ;)

Isoleringen har mer psykologiskt värde för biodlaren än praktisk positiv betydelse för bina.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Dum fråga?
« Svar #9 skrivet: 09 aug-15 kl 23:07 »
Förmodligen då eventuell överisolering innebär att bipersonal istället måste infinna sig för ventilering istället ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser