Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina hönor har slutat lägga ägg  (läst 13016 gånger)

Smissan1

  • Inlägg: 3
    • Gotland
Mina hönor har slutat lägga ägg
« skrivet: 21 jun-16 kl 21:40 »
Kan få nåt enstaka i veckan men tycker det är konstigt. Tycker inte att de ska vara för gamla de äldsta är nog 5-6 år den yngsta 2 år. Att nån kanske slutar att värpa men alla på en gång tycker jag verkar konstigt. Får säd, gräs, bröd o ev salladsrester varje dag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 21:46 »
Fruntimmer får om dom bor i harem synkroniserad mens,  kan dom ha ruggning på gång.
Ser att du ger dom väldigt lite protein.  Öka deras proteinintag rejält.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Smissan1

  • Inlägg: 3
    • Gotland
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #2 skrivet: 21 jun-16 kl 21:56 »
Ursäkta en dum  fråga kanske men extra protein som i vadå tex?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 22:14 »
Ärtor, solrosfrön.

Går dem ute på dagarna så bör inte proteinet vara något problem.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #4 skrivet: 21 jun-16 kl 22:15 »
Ursäkta en dum  fråga kanske men extra protein som i vadå tex?


Sniglar.
Min höna såg en snok.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #5 skrivet: 22 jun-16 kl 06:38 »
Vanliga orsaker:  buskvärpning och skator. De kan också ta en liten paus,  många höns gör det när de värpt en tid. Och, som sagt, de är ofta synkroniserade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smissan1

  • Inlägg: 3
    • Gotland
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #6 skrivet: 22 jun-16 kl 07:44 »
Tyvärr måste de alltid vara instängda i hönsgården eftersom mina hundar skulle ta dem annars.

Tack för tipsen får väl ge dem lite mer protein då.

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #7 skrivet: 05 jul-16 kl 07:50 »
Vanliga orsaker:  buskvärpning och skator. De kan också ta en liten paus,  många höns gör det när de värpt en tid. Och, som sagt, de är ofta synkroniserade.
Nu kommer jag in och stör lite grann. Försökte göra ett inlägg hörom kvällen men det slutade med svordomar och kvädesord över wifi:t...... men skam den som ger sig.
Jag har 6 lohman hybrider och har fått 6 bovan robust. Mina lohman är strax över året, men har oxå slutat värpa, vi är vana med ca 7-10 ägg dagligen men nu på sisonde så är det 4-5 bara och bara ett brunt, bovanerna är dåliga över lag ( har börjat att få igång dom nu, dom kom nog från misär tror jag)
Jag släpper ut mina ur gården allt från 11 och 16 beroende lite på hur jag är hemma. Dom värper oftast på morgonen.
Jag har letat! gosse om jag har letat. Om dom buskvärper och nej du, inte några ägg nånstans. Möjligtvis under bo'n, min 2 åring vägrade krypa in för att kolla, fast jag lockade med klubbor o godis.....
Så det här med paus är det vanligt?
Men nu sist jag gjorde städningen i hönshuset ( var eller varannan vecka så gör vi storstädning byter allt spån och hö i redena på golvet o hyllorna åt dom. Mocka hyllorna gör vi varje dag. Vi har nog det renaste o fräschaste hönshuset i mellansverige) så hittade jag kvalster igen, har tampats med dom förut och vann..... Men nu så vart det krig, så vi passade på att göra storstädningen ut med allt, såpskrubba väggar och golv, jag har inte knäskurat sen min militär tjänstgöring men nu jävlar skrubbade jag mig svettig igen. Kastade alla bajshyllor som var gjorda av trä det enda jag sparade var mina reden. Dom vart oxå såpskrubbade, men hade inga kvalster i sig.
Nya bajshyllor åkte upp av galvad plåt nya sittpinnar som i sin tur sitter på hållare av stål, allt som satt trä mot trä är nu trä mot metall. Det sägs att kvalstren inte ska gilla metall? Slutresultat: svinbra, rent och superfräscht.
Dagen efter och dagen efter det så vart det 3 bruna ägg får se hur många som kommer idag. Men kvalstren har garanterat stört mina lohman för värpningen. Det var mest kvalster på lohman hyllan, men dom fanns även på bovan sidan, så min slutledning är att kvalster stör hönorna för äggproduktion. Så kolla om du har kvalster.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #8 skrivet: 05 jul-16 kl 11:13 »
Nu kommer jag in och stör lite grann. Försökte göra ett inlägg hörom kvällen men det slutade med svordomar och kvädesord över wifi:t...... men skam den som ger sig.
Jag har 6 lohman hybrider och har fått 6 bovan robust. Mina lohman är strax över året, men har oxå slutat värpa, vi är vana med ca 7-10 ägg dagligen men nu på sisonde så är det 4-5 bara och bara ett brunt, bovanerna är dåliga över lag ( har börjat att få igång dom nu, dom kom nog från misär tror jag)
Jag släpper ut mina ur gården allt från 11 och 16 beroende lite på hur jag är hemma. Dom värper oftast på morgonen.
Jag har letat! gosse om jag har letat. Om dom buskvärper och nej du, inte några ägg nånstans. Möjligtvis under bo'n, min 2 åring vägrade krypa in för att kolla, fast jag lockade med klubbor o godis.....
Så det här med paus är det vanligt?
Men nu sist jag gjorde städningen i hönshuset ( var eller varannan vecka så gör vi storstädning byter allt spån och hö i redena på golvet o hyllorna åt dom. Mocka hyllorna gör vi varje dag. Vi har nog det renaste o fräschaste hönshuset i mellansverige) så hittade jag kvalster igen, har tampats med dom förut och vann..... Men nu så vart det krig, så vi passade på att göra storstädningen ut med allt, såpskrubba väggar och golv, jag har inte knäskurat sen min militär tjänstgöring men nu jävlar skrubbade jag mig svettig igen. Kastade alla bajshyllor som var gjorda av trä det enda jag sparade var mina reden. Dom vart oxå såpskrubbade, men hade inga kvalster i sig.
Nya bajshyllor åkte upp av galvad plåt nya sittpinnar som i sin tur sitter på hållare av stål, allt som satt trä mot trä är nu trä mot metall. Det sägs att kvalstren inte ska gilla metall? Slutresultat: svinbra, rent och superfräscht.
Dagen efter och dagen efter det så vart det 3 bruna ägg får se hur många som kommer idag. Men kvalstren har garanterat stört mina lohman för värpningen. Det var mest kvalster på lohman hyllan, men dom fanns även på bovan sidan, så min slutledning är att kvalster stör hönorna för äggproduktion. Så kolla om du har kvalster.

Bra hygien och städning är bra mot kvalster, riktigt effektivt blir det när man ångar alla sprickor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #9 skrivet: 06 jul-16 kl 10:11 »

Kan du inte släppa ut hönsen en begränsad del av dagen... och under den tiden ha hundarna inne? Exempelvis om du släpper ut hönsen vi 3, 4 draget på eftermiddagen också får de vara ute till de går in vid mörkrets inbrott. (Håll koll så alla hittar in i början) Då är de ändå ute på frigång och plockar i sig det de vill ha.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

andtol

  • Gäst
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #10 skrivet: 06 jul-16 kl 15:06 »
För mig hjälper det att ge eko värpfoder - då värper hönsen bra. Ger jag inte värpfoder så blir det skinnägg (ägg utan skal) och mycket mindre ägg.

Mina höns får gå utanför hönsgården en stund på em och kvällen. Vi har effektiva rovfåglar här.

Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #11 skrivet: 01 nov-16 kl 14:23 »
Nu är det ju ett tag sedan tråden startades, men hänger gärna på med en fråga.

Köpte ett gäng 18-veckors bruna Lohman i maj detta året. Dom började värpa i början av september. Riktigt duktiga var dom.
Så skulle vi göra en grundligare städning av hönshuset inför höst och vinter. Detta gjorde vi i början av oktober. Den dagen fick
dom vara ute, utan möjlighet att gå in. Det som sedan har hänt har aldrig hänt oss tidigare och vi har haft höns i 11 år. Dom har slutat
värpa. Det skedde över en natt och alla 20 har lagt av. Möjligen kan vi få 2-3 st per vecka. Är det normalt att dom vilar efter så kort
tid efter att dom börjat värpa? Har som sagt aldrig varit med om detta tidigare. Tips och idéer mottages tacksamt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #12 skrivet: 01 nov-16 kl 16:14 »
Får dem någon mat, får dem något extra lyse?


Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #13 skrivet: 03 nov-16 kl 13:21 »
Ja naturligtvis får de mat!! ........ och ja, vi har tänt ljuset dagtid.

Vi har ju haft hönor i 11 år, så lite erfarenhet tycker jag att vi har. Men som sagt,
inga av de andra vi haft, har slutat värpa alla på en gång.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #14 skrivet: 03 nov-16 kl 19:06 »
 :D...Är väl naturligt...Själv är jag motståndare till ljushets... Kanske därför våra hönor blir gamla...Gött mos för hönsen att vila upp sig  :D

Bullaremor

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #15 skrivet: 05 nov-16 kl 12:52 »
Är det så att det är naturligt att dom bara värper ca 1 månad och sedan vilar sig?

Våra tidigare hönor har inte gjort så. Naturligtvis har dom "vilat" sig men inte så kort tid
efter värpstart. Det är det jag undrar över.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mina hönor har slutat lägga ägg
« Svar #16 skrivet: 05 nov-16 kl 13:23 »
Det är svårt att säga exact vad det kan bero på.

Det kan bero på att du har
-ohyra
-maten
-annan yttre påverkan
-klimatet

Det gäller att försöka att alla dessa alternativen är gynnsamma för hönsen som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser