Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallträning med Lill-Puppisen  (läst 12367 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Vallträning med Lill-Puppisen
« skrivet: 23 apr-16 kl 19:24 »
Finns det behov av en sådan tråd? Jag har redan gjort två försök innan med träningstrådar och de trådarna om hundarna gav inte så mycket. Jill var alldeles för lätt-tränad och Joy tände aldrig till i arbetet.... så mycket fanns det inte att lära av en halvtänd hund. >:D

Om ni vill så kan jag skriva om Lill-Puppisen (Random Nikk, Nikki kallad) och hennes träning. Kanske att vi kan diskutera träningen också i tråden?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #1 skrivet: 26 apr-16 kl 19:41 »
ja, 44 stycken har tittat på inlägget och ingen ser behov av en sådan tråd?? ::) ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #2 skrivet: 26 apr-16 kl 21:47 »
ja, 44 stycken har tittat på inlägget och ingen ser behov av en sådan tråd?? ::) ??? ???
Har ingen hund längre men brukar ändå följa dina trådar om hundarnas (och fårens) träning och liv som du berättar om. Tycker du ska fortsätta skriva, det är jättetrevlig läsning  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #3 skrivet: 27 maj-16 kl 19:59 »
Har nu bytt Nikki mot hennes syster Paeg.l (Fråga mig inte hur det gick till. Men de är kullsyskon).
Paeg är mycket mer tänd på fåren, men går med tänderna före. Hennes förra matte fick inte stop på henne, varvid jag fick ta över. Vi har vallat några gånger, i början var det bara för att lära känna varandra. Men sen har vi gått vidare och hon har kört över mig totalt. Jag tror att jag har kommit på grejen, att inte köra henne mer än ett kvarts varv runt fåren!! Om jag gör det så gasar hon och kommer in och tar fram tänderna.
Hoppas att detta blir hunden som kan ta över på gården - bara jag lär mig att hålla oss i schack!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #4 skrivet: 28 maj-16 kl 18:49 »
Idag gick Paeg riktigt bra. Dvs hon fick inte tag i något får med tänderna :o Sista passet var hon riktigt i hand. Det gäller bara att trycka till henne ordentligt innan vi går in till fåren och under tiden vi vallar, innan jag skickar henne runt djuren. Detta lyckades jag med idag - lycka!!! :) :) :) :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #5 skrivet: 30 maj-16 kl 20:25 »
Jag har problem eftersom fåren jag vallar på inte står still.... Jag har dom framför mig och skickar runt hunden - då gasar fåren (och hunden >:D). Därför så kör Paeg fullt ös mellan kl 10 och 14. Vilket gör att fåren springer ännu fortare, vilket gör att hon gasar ännu mer... Är lite sugen på att släppa henne på mina får här hemma, men markerna är inte optimala för unghundsträning - mycket stenrösen och stenmurar. Vet inte hur jag ska lösa detta!!! ??? ???

Jag behöver lägga mer tryck på henne mellan kl 10 och 14, men det är då hon springer för fullt. Allt jag säger bara ökar farten på henne... Tack gode gud, tar hon fortfarande ett ligg, kl 12. Men gud vet hur länge det håller???!!! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #6 skrivet: 30 maj-16 kl 23:13 »
Hög igenkänningsfaktor ...   :-[  ;D  8)   :o   :o    Det där med ett kvarts varv tycker jag verkar som en bra idé.  Kanske ännu kortare, så att hon hinner höra dig innan hon hinner få upp farten.

  Om jag vore får, skulle jag också försöka komma bort ifrån en sådan vildhund!   :o

  Och ja, den här tråden tänker jag läsa!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #7 skrivet: 07 jun-16 kl 18:03 »
Han nu varit hos en kompis och analyserat vad det är som händer: Paeg börjar gå inåt vid kl 10 och kl 14, beroende på i vilket varv hon går. Jag är seg i huvudet och gör inget åt det förrrän hon har börjat att öka farten (på grund av att hon stöter fåren, som börjar springa och Paeg ökar då farten). När jag då säger till henne, så har det som effekt att det skyndar på henne istället för att köra bort henne :-[ :o
Känns problemet igen?!

Vi åtgärdade genom att ta upp fåren i en hörna och lärde in ett "gåbort"-kommando. Sen var jag lite mer på hugget när hon gick på cirkeln och sa gåbort så fort som hon började snika in. Voa´la! Hunden håller sin cirkel runt fåren och fårkräken står då still...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #8 skrivet: 08 jun-16 kl 12:44 »
Om problemet känns igen?  OMMM!!   ;D ;D :o :o 8)  Jag skriker för full hals STANNAAAA!!!!  och hunden hör, klart och tydligt:  Spring fortare och skäll högre, för Farao!!!

  Hur gjorde ni för att diagnosticera problemet?  Iakttagare?  Film?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 09:43 »
Min kompis är en erfaren SVaK-instruktör (instruktör i Svenska Vallhundsklubben) med nästan 30 års erfarenhet. Hon gav sin analys av problemet och jag höll med!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #10 skrivet: 09 jun-16 kl 19:59 »
Får väl tillägga att jag har varit vallhundsinstruktör i över 20 år  :-[ - så med våra ca 50 års erfarenhet av hundträning, så blev vi snabbt eniga om var problemet låg!!! 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #11 skrivet: 09 jun-16 kl 21:42 »
Det kanske blir lite utanför den här trådens ämne, men vad skulle du rekommendera för oss som inte är så erfarna?  Är film en bra metod?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #12 skrivet: 10 jun-16 kl 12:54 »
Tag kontakt med närmaste lokalklubb inom Svenska Vallhundsklubben, svak.se. (Klicka er vidare i övre listen till Vallreg, där finns alla lokalklubbar listade, med kontaktuppgifter!). De har alltid kurser inom sitt område och djur som är lämpliga att hålla kurs på!! Att lära sin hund att arbeta med djuren innebär så mycket. Man måste kunna analysera allt som händer mellan får, hund och förare. Alla tre faktorerna påverkar varandra. För att åtgärda ett problem så måste man se var det startar. Hos fåren, hunden eller föraren!
Det är ungefär som all lära sig dansa. Man kan ha fotsteg klistrade på golvet för att veta vart/hur man ska gå. Men sen sätter man på musiken och då blir det något helt annat
 :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #13 skrivet: 15 jun-16 kl 14:31 »
Nu har Puppisen (Bortbytingen, som Kite kallar henne) börjat vallhundskurs. Första gången var igår och det gick hyfsat bra. 50% av tiden är hon avslappnad och går på rätt avstånd, medans andra halvan av tiden ligger hon för nära och race-ar. Vi behöver bygga lugnet. Jag är dålig på att berömma, vilket jag fått bakläxa på! Om man lägger tryck på hunden, så måste man släppa det trycket också, annars blir det en explosion, när hunden ska släppa på trycket.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #14 skrivet: 19 jun-16 kl 18:08 »
I helgen anordnade vår klubb vallhundstävling och jag var med och hjälpte till med Kite. På lördag morgon var vi lite sena och skulle ställa ut den första fårflocken till de tävlande, så det var bara att parkera bilen, slänga upp bakdörren och flänga iväg nerför fältet med Kite. Paeg satt kvar i hundburen. På eftermiddagen upplyste en kompis till mig att Paeg hade agerat "Bildrake" hela förmiddagen. Dvs gjort utfall mot alla som passerade bilen. Inte bra. Parkerade på annat sätt dag två.
Men, Paeg gör utfall mot de flesta hundar hon möter/som passerar. Jag tror att det faktiskt bottnar i osäkerhet!!! Jag har nu tillbringat två eftermiddagar att lära Paeg att det inte är hon som är ute och går med mig, utan tvärt om - man drar inte i kopplet, utan har koll på mig, vart vi ska. Jag tycker att det funkade bättre och bättre, och ju bättre hon gick i kopplet, desto bättre blev hon med att ignorera de andra hundarna.

Varför skriver jag om detta?! Jo, det handlar om ledarskap. Hunden kollar in sin ägare för att få veta vad som ska hända och vad som förväntas av hunden! Likadant ska det vara i vallningen! Lyhördhet på mina önskemål.
Vi får väl se imorgon kväll på kursen om helgens övningar ger något resultat i vallningen!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #15 skrivet: 19 jun-16 kl 21:13 »
Lite gammaldags "cirkuskonster" kanske?  För att få in det där med att du är den mest jättespännande matte (morsa?) som finns!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #16 skrivet: 19 jun-16 kl 23:45 »
Jag har nu tillbringat två eftermiddagar att lära Paeg att det inte är hon som är ute och går med mig, utan tvärt om - man drar inte i kopplet, utan har koll på mig, vart vi ska.

Har du några bra tips :)? Jag har inte vallhund men koppelträning är ju likadan för de flesta raser.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #17 skrivet: 20 jun-16 kl 08:17 »
Lite gammaldags "cirkuskonster" kanske?  För att få in det där med att du är den mest jättespännande matte (morsa?) som finns!
Är inte alla border collies cirkushundar? Vår bc kunde uppträda hur mycket som helst, han behövde bara lite handledning så han fick struktur på framställningarna och eftersom han inte var så glad för godis och mat så var uppmärksamheten och berömmet det han traktade efter och fick energi av  :D
 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #18 skrivet: 20 jun-16 kl 22:46 »
Jo, de flesta vallhundar kan lära sig många skojiga småkonster.  Det jag var ute efter denna gång var själva konceptet "Matte hittar på många kul grejor, så att jag får använda min hjärna.  Matte är således en mycket stor flockledare!"  Problemet brukar vara att min hjärna blir utmattad långt före valpens ...   8) :-[ :o

  Beträffande koppelträning kan jag bara tipsa om leken "Den bortsprungna matten".  När valpen lufsar iväg efter någon intressant doft, passar Matte på att försvinna bakom ett träd, senare på svårare ställen.  En normal valp blir då först ängslig, ensam i stora världen, och vid återföreningen blir det stor ömsesidig glädje.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #19 skrivet: 21 jun-16 kl 09:42 »
Min koppelträning består av det gamla tjatiga "Här" (betydet gå vid min sida) "Bra" (när det funkar) "Nej" och jag stannar så inte hunden kommer vidare framåt, utan måste fästa sin uppmärksamhet på mig, ev backa. Nytt "Här", upprepa. Man kommer inte långt i början, alls ;D ;D
Dvs jag talar om för hunden vad jag vill att den ska göra. Jag berömmer när den gör rätt och säger nej när den gör fel och talar om vad det är jag vill, berömmer när den gör rätt etc.

Jag använder inte godis, tycker att det bara blir trams av det, när hunden tycker att det finns viktigare saker att göra än att längta efter godis. Göra utfall mot andra hundar t ex.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser