Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burk-hundar. En ny uppgift?  (läst 2843 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Burk-hundar. En ny uppgift?
« skrivet: 08 okt-14 kl 13:55 »
Jag har hört att det är ett stort problem för kobönderna att folk slänger ut burkar från bilfönstrena. Dom brukar gå och leta längst med vägarna som går igenom deras marker men hittar inte alla. Då dom hamnar i ensilagemaskinen så hackas dom upp i vassa småbitar som korna sväljer. Det slutar oftast med stort lidande och till sist nödslakt för kon, om hon inte hinner självdö.

Min idé är att man skulle kunna utbilda hundar att leta reda på burkar och byta ut burken mot en godbit. Jag tror nog bönderna skulle kunna tänka sig att betala extra pant för dom, om du inte vill ställa upp frivilligt för att hjälpa till.

Själv har jag ingen hund, passar inte in i mitt livspussel med arbetspendling till Norge. Så jag kastar bollen (inte burken) vidare... till någon som har en arbetssugen hund som vill bli Sveriges kanske första burk-hund!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Burk-hundar. En ny uppgift?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-14 kl 17:32 »
Gått med den idén också men har idag ingen lämplig hund. Tänkte testa med nästa. Behovet finns ju!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bonde-Fru

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Burk-hundar. En ny uppgift?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-14 kl 11:28 »
Ja vi som är böbder har haft det problemet, hackvagen strimmlade sönder öl burkar som vi inte såg och fick slänga allr foder på den åkern, jävla idioter som handlar först och tänker sen, just nu får vi hem våran malinois tik valp och den näsan kanske kunde söka burkar med bra träning :)
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Burk-hundar. En ny uppgift?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-14 kl 11:32 »
Jag har hört att det är ett stort problem för kobönderna att folk slänger ut burkar från bilfönstrena. Dom brukar gå och leta längst med vägarna som går igenom deras marker men hittar inte alla. Då dom hamnar i ensilagemaskinen så hackas dom upp i vassa småbitar som korna sväljer. Det slutar oftast med stort lidande och till sist nödslakt för kon, om hon inte hinner självdö.

Min idé är att man skulle kunna utbilda hundar att leta reda på burkar och byta ut burken mot en godbit. Jag tror nog bönderna skulle kunna tänka sig att betala extra pant för dom, om du inte vill ställa upp frivilligt för att hjälpa till.

Själv har jag ingen hund, passar inte in i mitt livspussel med arbetspendling till Norge. Så jag kastar bollen (inte burken) vidare... till någon som har en arbetssugen hund som vill bli Sveriges kanske första burk-hund!

Vilken bra idé.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser