Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallning med vit herdehund  (läst 16297 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Vallning med vit herdehund
« skrivet: 16 aug-12 kl 02:43 »
Nu har jag precis blivit med valp!
Det är en vit herdehund och min förhoppning är att hon ska hjälpa till att valla gårdens djur när de ska flyttas runt mellan olika hagar och in och ut ur stall.
Hon är bara 11 veckor men har redan bekantat sig med hönsen som går fritt i trädgården, och hästarna och getterna. Hästarna är hon jätterädd för, de är ju jättestora och farliga. men getterna har hon fått vara med och tagit in och ut ur hagen och har fått "hjälpa till" lite. Först var hon lite försiktig och feg i närheten av getterna också, men med lite uppmuntrande ord har hon fått självförtroende att hjälpa till att fösa dem framåt, och till det är hon inte svårbedd! Hon verkar tycka det är otroligt stimulerande och självförtroendet stiger som attan. Mycket tacksamt för mig då det kan vara lite svårt att få dem att vilja komma ut i hagen på morgonen!
jag inser dock att man borde vänta med att träna vallning tills hunden blivit lite äldre, och att man även har tränat mer lydnad innan man börjar träna på allvar, så att hunden lyssnar på kommandon även i stundens hetta.

Men jag är nybörjare, och allt det här med vallning är ju nytt för mig. Just nu agerar jag bara på "sunt förnuft" och försöker se till att valpen, som är lite vek och feg av sig, utvecklar självförtroendet i närheten av getterna, får henne att tro att getterna är lägre i rang och uppmuntrar o berömmer henne när hon visar framåtanda och pondus mot dem. Det går bra så länge hon är bakom röven på en get  ;D
Jag märker att hon gärna drar efter dem när de springer iväg och hon hakar gärna på första bästa get och nafsar i hasorna om hon får möjlighet. Jag försöker vara med och styra upp det hela så att hon håller avståndet när getterna går fint, och inte samlar på sig dumma vanor, men inte så himla lätt att hålla styr på alla djuren samtidigt då getterna, som bara är två stycken, gärna sprider ut sig och springer kors och tvärs åt olika håll, medan valpen bara siktar in sig på en av dom, företrädesvis den geten som jag håller i koppel. Om en get vänder sig om och blänger på valpen så har hon inte nerver att stå kvar och mota tillbaks. Inte så konstigt, hon är inte ens hälften så stor som getterna än, lilla valpen :)
Jag hade tänkt att låta henne få vara med i stallet och runt djuren, men jag undrar om det är farligt att också låta henne vara med och fösa dem när jag tar in getterna nu när hon är så liten, eller ska jag vänta med dessa saker tills hon blir lite äldre?



EDIT:
har nu läst lite från tråden "vallhundsträning med min nya BC" och inser att det finns mycket att lära i detta ämne..... men det blir för mig att gå kurser med vovvan när hon blivit lite större. Men tar gärna emot tips på vilka saker som är lämpliga att börja smygträna på redan nu på lilla valpen. jag har förstått att det är mycket som kan gå fel när man ska syssla med vallning, och många moment som ska sitta för att hunden ska bli komplett, så jag vill inte förstöra framtida träning genom dumma nybörjarmisstag... Getterna jag har är väldigt tröga och okänsliga, de kan stångas om de känner sig trängda och har stöd av en människa. Därför är jag noga att förebygga att valpen blir skrämd av dem. Som tur är har de inga horn.
Har också märkt att valpen har "smyg" i sig. Hon har använt detta på både getterna och katten. Hon blir liksom stel i kroppen och stirrar på "bytet", men hon gör inga utfall av det hela, bara smyger sig på. Har detta nåt med vallningsinstinkt att göra?
« Senast ändrad: 16 aug-12 kl 03:17 av Hippievagnen »

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #1 skrivet: 16 aug-12 kl 06:12 »
Jag är inte alls van med vallning men har grundtränat en BC och tipset jag fick från Bobby Dial (? stavas) när jag gick kurs var att ha alltid lina på hunden om du känner dig osäker! Den ska inte komma i lägen så den gör fel. Det tror jag du skulle ha nytta av, för hunden ska inte lära sig att den kan bita, ialla fall inte nu när den är så ung. En äldre hund som vet om/hur den ska bita ifrån i vissa lägen kan vara ok, men inte nu. Eftersom du skriver att valpen drar iväg efter en get o nafsar så skulle jag absolut ha lina så du slipper bli arg på valpen som har lite dåligt självförtroende. Då kan du styra den o slipper hamna i fellägen o kan stötta o berömma mest.
Säkert kan du få fler o bättre tips av nån mer van vallare, men lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #2 skrivet: 16 aug-12 kl 11:52 »
11 veckor  :o det är ju bara en pyttevalp  ;D
Ta det lugnt med valpen och låt den växa upp lite grann mer innan de får "flytta" på djuren speciellt då verkar vara lite osäker. Getter är dessutom bland det svåraste att valla eftersom de inte flockar sig och gärna tar emot istället. En enda hård knuff från en get kan göra så att den inte alls vill vara bland djur igen. Då är hönsen mycket mer lämpliga att flytta på. Tänk på att det är en brukshund och troligen senare kommer att ha lättare att dåna emot djuren och kan använda tänderna när den blir äldre.

Vit herdehund är visserligen ursprungligen en vallhund men de flesta har tyvärr inte så mycket vall i sig idag utan är en mildare schäfer som passar som brukshund men tyvärr springer de flesta bara vänstervarv...  :-\

Ta hjälp av en duktig vallhundstränare så kan du få många god råd, leta helst upp en som mer van vid andra vallhundar än border och WK eftersom de vallar på olika sätt.

Söt valp förresten och lycka till  :-*
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #3 skrivet: 16 aug-12 kl 12:09 »
Söt som attan!  :-*  Lycka till, men getter är i regel ganska  "tunga" att valla.  I den åldern gäller det att stärka självförtroendet och få hunden att bli god vän med både getterna och dig.  Vänta med jobbet, hon är ju bara ett barn!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #4 skrivet: 17 aug-12 kl 07:51 »
Tack för era tips!

Det är lätt att bli lite för ivrig....  :P


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #5 skrivet: 17 aug-12 kl 18:40 »
Du har ju en vallhundsinstruktör (20 års erfarenhet) inom gångavstånd.... ;D :-[

Du får väl komma upp till mig och få lite hjälp!!!! ;D ;D
Visserligen håller jag på med BC, men vallning som vallning... Jag är bra på att läsa av djuren i allafall ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #6 skrivet: 17 aug-12 kl 18:51 »
Har tre "vitingar" :)
Använde dom som vallare när jag bodde down under.





Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #7 skrivet: 17 aug-12 kl 23:04 »
Du har ju en vallhundsinstruktör (20 års erfarenhet) inom gångavstånd.... ;D :-[

Du får väl komma upp till mig och få lite hjälp!!!! ;D ;D
Visserligen håller jag på med BC, men vallning som vallning... Jag är bra på att läsa av djuren i allafall ;D

Jaså minnsann! Instruktör o allt! :) Jag antar att det är dig själv du syftar på? Gångavstånd är väl lite att ta i... jag har ju en god bit till kinna :P


Jag skulle gärna vilja försöka få lite praktisk vägledning i detta ämne när det blir dags för träning av valpen/unghunden! :D
« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 10:46 av Hippievagnen »

Vargerik

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #8 skrivet: 17 aug-12 kl 23:23 »
En vit herdehund är ju inget annat än en schäfer som inte tillåts heta schäfer av oförklarliga själ. Och en schäfer kan man ju ha till allt, bara man lyckas förklara vad man vill den skall göra. :) Men det var väldigt länge sen den var en regelrätt vallhund så förvänta er inte BC-klass.. I Tyskland ska det visst finas alt schäfer - orginalschäfern som den en gång var. Lycka till med er fina våvvevarg, ni kommer få kanontrevligt vare sig den vallar eller ej!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #9 skrivet: 17 aug-12 kl 23:26 »
Har tre "vitingar" :)
Använde dom som vallare när jag bodde down under.

Vad roligt!
Hur skulle du beskriva deras sätt att valla på? Hur skiljer det sig från andra raser? Vore väldigt intressant att höra jämförelser!

 Något säger mig att vovven har vad som krävs för att valla...vet inte varför, men den som lever får se.... :)
Är i allafall imponerad av vissa egenskaper hon har jämfört med tidigare valpar jag har uppfostrat (jämför med schäfer, golden retriever, några olika blandisar och leonberger). Till skillnad från schäfern så är hon inte het på att jaga precis allt som rör sig, hon kollar först, tänker en stund och sen funderar hon lite till... hon är cool och lugn och kan konsten att koppla av, ändå är hon vaksam och uppmärksam på saker, hon springer inte fram till okända, hon håller sig självmant kvar på tomten har till och med redan lärt sig tomtgränsen "osynligt staket" (något som t.ex Leonbergern aldrig riktigt fattade, hon var för kär i grannarna). och hon är tillräckligt självständig för att vilja ligga kvar ute på gården själv och kolla läget medan jag gör andra grejor(sover gärna inne i stallet på dagarna), samtidigt är hon väldigt förig och samarbetsvillig och är mottaglig för beröm, dessutom otroligt lättlärd(ja, man får vara steget före hela tiden!) vilket ju inte Leonbergern var(mycket svårmotiverad). Även om hon inte blir en utpräglad vallhund i slutändan så är jag hittills i alla fall nöjd att ha en så följsam och okomplicerad hund, passar utmärkt som bästa kompis/följeslagare/motionskompis/väktare/gårdshund :)
Vi får se om jag är lika lyrisk när hon blir en strulig tonårshäxa som inte vill lära sig någonting alls... ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #10 skrivet: 17 aug-12 kl 23:34 »
En vit herdehund är ju inget annat än en schäfer som inte tillåts heta schäfer av oförklarliga själ. Och en schäfer kan man ju ha till allt, bara man lyckas förklara vad man vill den skall göra. :) Men det var väldigt länge sen den var en regelrätt vallhund så förvänta er inte BC-klass.. I Tyskland ska det visst finas alt schäfer - orginalschäfern som den en gång var. Lycka till med er fina våvvevarg, ni kommer få kanontrevligt vare sig den vallar eller ej!

Schäfer och Vit Herdehund är så olika att jag inte heller skulle vilja kalla dem för samma namn. en gång i tiden har det varit samma ras, men aveln har sedan början på 1900-talet (årtal?) gått skilda vägar. Det MÄRKS på temperamentet! Kolla bara på MH-resultaten... jag utgår från de hundar jag har haft, och sett till rasstandard så ställer man också helt olika krav på hundarna när man avlar. Därmed inte sagt att det inte finns vita herdehundar som påminner mer om Schäfrar i temperamentet och tvärtom.... Man får kolla vilka linjer som finns i stamtavlan. Jag valde medvetet bort en Vit Herdehundsvalp som hade "okänd" i sin stamtavla längre bak, där uppfödaren talade om att det troligen rörde sig om en vit schäfer som inte blivit godkänd. Hade jag velat ha Schäfer-linjer i stamtavlan hade jag valt att köpa en hund från en riktig Schäferuppfödare istället! Jag ville ha en så "renavlad" vit herde som möjligt.

Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #11 skrivet: 18 aug-12 kl 08:54 »
En vit herdehund är ju inget annat än en schäfer som inte tillåts heta schäfer av oförklarliga själ. Och en schäfer kan man ju ha till allt, bara man lyckas förklara vad man vill den skall göra. :) Men det var väldigt länge sen den var en regelrätt vallhund så förvänta er inte BC-klass.. I Tyskland ska det visst finas alt schäfer - orginalschäfern som den en gång var. Lycka till med er fina våvvevarg, ni kommer få kanontrevligt vare sig den vallar eller ej!

Första schäfrarna var framtagna för att vara brukshundar-vallning.
Att man sen avlat i flera generationer utan at valla betyder ju inte att vallningen försvinner.

Alternativ schäfer`Är det rasren schäfer så är det schäfer och samma beskrivning.

Om man sedan i olika huindorganisationer, läs SKK, beskriver den som vakthund då den använts inom vakthundsuppdrag det förändrar inte deras vallningsinstinkt.

Inte för at argumentera utan mera berätta hur jag uppfattar det :)

Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #12 skrivet: 18 aug-12 kl 09:03 »
Schäfer och Vit Herdehund är så olika att jag inte heller skulle vilja kalla dem för samma namn. en gång i tiden har det varit samma ras, men aveln har sedan början på 1900-talet (årtal?) gått skilda vägar. Det MÄRKS på temperamentet! Kolla bara på MH-resultaten... jag utgår från de hundar jag har haft, och sett till rasstandard så ställer man också helt olika krav på hundarna när man avlar. Därmed inte sagt att det inte finns vita herdehundar som påminner mer om Schäfrar i temperamentet och tvärtom.... Man får kolla vilka linjer som finns i stamtavlan. Jag valde medvetet bort en Vit Herdehundsvalp som hade "okänd" i sin stamtavla längre bak, där uppfödaren talade om att det troligen rörde sig om en vit schäfer som inte blivit godkänd. Hade jag velat ha Schäfer-linjer i stamtavlan hade jag valt att köpa en hund från en riktig Schäferuppfödare istället! Jag ville ha en så "renavlad" vit herde som möjligt.

Samma ras??!!
Schäfer startades med vita OCH bruna hundar.
Dom avlades under samma hatt i sverige til på 70 talet.
I andra länder som tex england så reggar man fortfarande schäfer efter färg men i samma avelsnamn_-schäfer.
I sverige avlades det och reggades i SKK under beteckningen schäfer tills på 70 talet.
det är SAMMA hund!
Om du tar en brun schäfer och åker till USA och avlar i några generationer utan att blanda in nån europeisk brun schäfer så är det smma ras.
Det är ursprunget ur rasen schäfrar och en handfullhundar som startade denna ras.
Än i dag förds det vita schäfervalpar ur färgade schäfrar och det är inte fint utan dessa avlivas ofta och det tystas ner.
Bruna schäfrar bär vita anlag gnskla ofta och det försvinner inte bara för att man tar bort vita valpar ur en kull.

Vita schäfrar som ju döpts till vit herdehund i sverige kan inte få bruna valpar då det vita tar över.

I andra länder när man belsutat att ta en ras för vita o en för bruna så heter det wss white swiss shepherd.
Distinction gjord för att bruna är tyska och vita schweitsiska pga att schweitz var fäörsta landetr som startade med enbart vita schäfrar i en rasgrupp för sej.
I sverige skulle det heta vita schweitziska schäfrar,,men men men
vissa brun schäfer männsikor ansåg att det inte skulle heta schäfer längre och därför är sverige enda landet i världen där det heter herdehund istället för shepherd.
Mina vita schäfrar är vita schäfrar i utländsk kennelklubb.

men exakt samma jyckle som vit herde då dom avlats under samam hatt till på 70 talet i sverige och fortfarande tillsamans i vissa länder.

skriver snabbt har brådis,,förklarar gärna mera,,kan ha skrivit något svammlig  :) bara fråga.





Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #13 skrivet: 18 aug-12 kl 09:06 »
Jag har läst på om denna ras ordentligt :)

det fins brun schäferägare som säjer at vita aldrig funnits.
det finns vit herdehundsägare som påstar detta är en helt annan hund,,förklaar detta då det är samma hundar som startat rasen och inget vitt har blandats in.

Vita herdar i dag som är krit kritvita har oftast varit vita i kanske 2-8 generationer men det är ju bara färgen och inte hunden eller kroppen eller lynnet :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #14 skrivet: 18 aug-12 kl 09:26 »
Jaså minnsann! Instruktör o allt! :) Jag antar att det är dig själv du syftar på?
Jag skulle gärna vilja försöka få lite praktisk vägledning i detta ämne när det blir dags för träning av valpen/unghunden! :D
Det är jag som är instruktören... Förlåt att jag var otydlig!
« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 11:22 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #15 skrivet: 18 aug-12 kl 11:08 »
Jag har läst på om denna ras ordentligt :)

det fins brun schäferägare som säjer at vita aldrig funnits.
det finns vit herdehundsägare som påstar detta är en helt annan hund,,förklaar detta då det är samma hundar som startat rasen och inget vitt har blandats in.

Vita herdar i dag som är krit kritvita har oftast varit vita i kanske 2-8 generationer men det är ju bara färgen och inte hunden eller kroppen eller lynnet :)

Jag förstår... men jag anser fortfarande att det är olika raser, även om de är sprungna ur samma linjer ursprungligen (lite liknande situation råder ju mellan bruksschäfer/utställningsschäfer i dagsläget). Anledningen är att dessa två hundar blivit så olika i temperamentet, annars tycker jag inte det är befogat att dela upp dem i två raser, färgen skiter jag ju i. Men man kan göra mycket stora skillnader på en hunds lynne på bara 8 generationer!  Själv kan jag tycka att det vore ganska praktiskt att ta in bruna schäfrar i aveln på vit herdehund, eftersom jag tror det kunde förbättra vissa egenskaper som många vita herdar verkar sakna, och avelsmaterialet är ju ganska tunnt här i sverige. De vita herdar som jag har tittat på (har plöjt en del MH-resultat nu) har t.ex totalt saknat kamplust, en detalj som jag tycker kan vara mycket användbar vid all slags träning av hund. Dessutom verkar det vara vanligare med vissa rädslor, t.ex ljudrädsla, och det är ju bara ett bekymmer att ha en skotträdd eller åskrädd hund...

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #16 skrivet: 18 aug-12 kl 11:22 »
Det är jag som är instruktören... Förlåt att jag var otydlig! Jag bor inte i Kinna utan på Öresten.

:) Jo det vet jag! Vore såklart toppen för mig att få lite vallhundsträning så småningom med den lilla vita damen :)

Nu har jag henne i koppel när jag ska ut och in med getterna. Hon tycker det är skitkul att vara med, men jag låter henne inte hålla på och fösa dem, det får vi vänta med tills hon blir större.
 Hon har fattat i allafall att man inte ska jaga hönsen i trädgården. Men jag undrar hur det blir om hon nu lär sig att hönsen är AJA BAJA, om jag längre fram i hennes vallhundsträning kanske vill ha hjälp att även valla hönsen? kommer hon inte bli förvirrad över att det helt plötsligt är OK att springa efter de där hönorna?
Eller kommer det tvärtom blir svårt att få henne att "stänga av" att valla hönsen och det blir svårt att ha dem lösa ihop i trädgården sen? Har hört att vissa vallhundar har svårt att stänga av när det inte är arbete, och vill flytta runt på djuren i tid och otid...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #17 skrivet: 18 aug-12 kl 11:53 »
Schäfrar användes som "Gränsvallare" dvs de vaktade en gräns av betesmarken. Såg till att inga djur gick ut i grannens havreåker t ex. Herden visade hunden var fåren skulle gå (eller inte fick gå) och sedan skötte hunden jobbet. Istället för staket, alltså...

Det är nog den egenskapen som gör att schäfrar nuförtiden används till att vakta andra saker också...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #18 skrivet: 18 aug-12 kl 12:18 »
Hmmm, och BC är använd som hämtare av får?  Och BC-folket anser att "Valla gräns" är bland det mest avancerade man kan ge sig på med en vallhund?  Min BC gjorde det ganska bra, och jag tyckte den var en Einstein.

  Är detta alltså en av skillnaderna mellan olika vallhundsraser?  Mycket intressant.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #19 skrivet: 18 aug-12 kl 13:09 »
Citera
Nu har jag henne i koppel när jag ska ut och in med getterna

Jag föredrar 15 meters spårlina i polyuretan eller nylon. Träna dej på att hantera den, och hunden på att aldrig sträcka den. Om När hunden sträcker, håll bara linan stilla och låt hunden slacka, beröm. Som en alternativare ;) öppnar sina kurser: INGA JÄVLA RYCK I KOPPLENA PÅ MINA KURSER!
Du styr hunden med ljud och ord, samt tecken.
Korrigering: kort skarpt nej helst när hunden tänker göra fel, senast innan hunden tagit 2-3 steg, sen är det för sent.
Beröm: gulla med pipig röst och långa vokaler, OOoooouuuuuuuuuu duuuuuuuuuuuuuuuuuktig.
Inkallning: högt och glatt KOM!! En samtidigt höjd hand som hunden vet innehåller en godis är ytterst förstäkande. Inkallning precis i början med liten valp kan förstärkas av att du lägger dig på knä och gulligullar samtidigt som du klappar i marken.
Gräla om hunden VET den gjort fel: Ett grovt mullrande läte, som åska ungefär. MOMMELMOMMELMOMMEL....2-5 sekunder
För att visa hunden hur den ska följa dej: Peka med hela armen men fippla med fingrarna, de som brukar hålla godiset. Fot och sånt skit används bara i täta folksamlingar, då är det bra om den även kan "före" och "efter"
Om hunden vill smita eller jaga något när du inte har spårlina: Hojta till kort och spring åt andra hållet utan att se dej om göm dej om du kan!

Spårlinan ska alltså bara va en säkerhet och sällan har hunden under inlärning så lång ifrån dej som 15 meter att göra. Hunden lär sig lätt att känna hur mycke lina som finns tillgänglig.
Det är på detta sätt jag gjort och på bara någon halvtimma lärde en av iver vibrerande JRT gå i slakt koppel i folksamling. Han är 6 år gammal och har levt hela sitt liv i ett spikrakt koppel.
Hangarhundsämnet tittades det skeptiskt på vid L-testet men det uppskattades väldigt av andra. Försvaret tog ingen hund den dagen men Estell var inte svårsåld!

Glöm aldrig att hunden ska tycka att du hela tiden är det mest intressanta i världen!

« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 13:16 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vargerik

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #20 skrivet: 18 aug-12 kl 13:45 »
Tack Vilse. Du är alltjämt min idol! :)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #21 skrivet: 18 aug-12 kl 16:19 »
Schäfrar användes som "Gränsvallare" dvs de vaktade en gräns av betesmarken. Såg till att inga djur gick ut i grannens havreåker t ex. Herden visade hunden var fåren skulle gå (eller inte fick gå) och sedan skötte hunden jobbet. Istället för staket, alltså...

Det är nog den egenskapen som gör att schäfrar nuförtiden används till att vakta andra saker också...

Jo detta har jag läst om! Min förra Schäfer var också vääääldigt noga med just detta!
Ingen hade lärt henne, men i brist på annat att göra så uppfann hon sin egen dagliga sysselsättning: Hålla reda på att djuren var på rätt sida om staketet! Ve den get eller häst som gick för nära staketet! Ännu värre om någon get skulle få för sig att sticka huvudet genom staketet. Då sprang hon genast dit och skällde ut dom. och hon hade råkoll på "sina" staket!  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #22 skrivet: 18 aug-12 kl 17:17 »
Vilket i varje fall getter lär sig kvickt, och sen är det inget mer sånt jobb för hunden!  ;)

Mycket väl uttryckt, TiB!  Jag blev glad av att läsa din beskrivning!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #23 skrivet: 19 aug-12 kl 10:39 »
Jag har läst på om denna ras ordentligt :)

det fins brun schäferägare som säjer at vita aldrig funnits.
det finns vit herdehundsägare som påstar detta är en helt annan hund,,förklaar detta då det är samma hundar som startat rasen och inget vitt har blandats in.

Vita herdar i dag som är krit kritvita har oftast varit vita i kanske 2-8 generationer men det är ju bara färgen och inte hunden eller kroppen eller lynnet :)
Finns inget som heter  vit herde hund inte i Sverige i vart fall det är inget annat än en vit schäfer så har det alltid varae  så var för ska det snackas om som att det är en egen ras vilket det inte är och kommer väll aldrig bli häller .Ja mins en och annan vit  redan på 60talet . Så vit herde hund är inget anat än hitte på ord  .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #24 skrivet: 19 aug-12 kl 11:08 »
Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Kennelklubben att fatta det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #25 skrivet: 19 aug-12 kl 11:20 »
Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Kennelklubben att fatta det?

När hela världen,,
det finns två kennelklubbar: UKC United Kennel Club och FCI Federation cyn nånting,,

UKC är största hundklubben i världen,,tätt följt av FCI som SKK och SBK lyder under.

I UKC finns mina hundar reggade som White Shepherd,,vit schäfer.
I FCI så döptes rasen till schweitzisk schäfer för at göra färgskillnaden det enda skillnaden mellan en bryn tysk schäfer.
I sverige hade brunschäferavlarna ideer om att det INTE skulle få heta schäfer trots att ALLA andra kennelklubbar kallar dom vita för schäfer/shepherd.

Några knasluvor i sverige krävde nytt namn och det blev herdehund.
Det uppstod schism i schäfer världen,,i sverige,,om att det fanns vissa som hada vitingar som absolut inte ville heta vit herdehund utan ville vara vit schäfer och dessa har idag en egen rasklubb utanför SKK.

Det finns folk inom både vit herdehund och vit schäfer som tror det är olika raser!!   ::) :o ::) ::) ::) ??? ??? KNASLUVOR!
Det finns också folk inom bägge lägrena som vet och förstår och har kännedom om historien.

det föds än i dag vita ur bruna schäfrar men et tystas ner!

i uppfödarböcker stod det: ha en hink vatten framme när brunschäfern valpar så nui kan ta hand om vita valpar direkt  FY FAN!
detta är i böcker efter att några har varit inne o kluddat o ändrat i regler om färgen.
I börjabn var färgn tillåten hursomhelst och det var brukset som var det intressanta och INTE färgen.

Det konstiga är at det föds ju även vita boxrar lite då och då men där gömmer INTE uppfödarna detta fakta trots att färgen inte är ok enligt önskemål utan det talas öppet om vita valpar i bruna kullar   :-*


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #26 skrivet: 19 aug-12 kl 11:27 »
Åkej, jag ändrar till:

Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Svenska Kennelklubben att fatta det?

Bättre så?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #27 skrivet: 19 aug-12 kl 11:44 »
Åkej, jag ändrar till:

Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Svenska Kennelklubben att fatta det?

Bättre så?

Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #28 skrivet: 19 aug-12 kl 12:36 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte


En frifräsare som jag besöker bara en appellplan om jag av någon anledning skulle bli beordrad dit, t ex som fodervärd för försvaret. I övrigt ser jag den som en tummelplats för inbördes beundran och en verxtad för kukmäteri av hundar som avlats för fysisk disfunktion och medgivande av mentala defekter.
Om en hund är svart, vit, grå eller blå borde ha mindre betydelse. Att den kan sträcka ut bakbenen vid språng och få tillräckligt med luft måste va viktigare.

Jag har ännu inte träffat en hund som är idiot, bara hundägare. Lättast är de att känna igen på sina spikraka koppel.
« Senast ändrad: 19 aug-12 kl 12:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #29 skrivet: 19 aug-12 kl 12:37 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte


Håller med charlotte. Vet inte varför folk blir så upprörda över att det finns så många olika inriktningar på Schäferaveln. Uppenbarligen finns det många olika viljor som bråkar om hur en Schäfer ska se ut och vara, och att man delar upp rasen i flera läger där varje läger får avla efter sina syften är väl bara bra?.
Det finns en schäfer för varje behov!
Det finns folk som vill ha en kritvit schäfer med mjukare temperament som passar utmärkt som sällskapshund och utställningsring, och det finns folk som vill ha en skarp schäfer med valfri färg och rak rygg med av/på-knapp och enorm kamplust, dådkraft och gripande som passar utmärkt till all form av tjänstehundsutövning, och det finns folk som bara vill ha en brun strömlinjeformad räkschäfer med svart sadel och svart mask som passar utmärkt till att springa i utställningsringen med krokiga bakben och se "fin" ut, samt träna lite bruks och lydnad med i den mån fysiken klarar och orkar det. Att ena dessa människor att avla schäfern med samma målsättningar är ohållbart, det är mycket mycket bättre att man delar upp rasen så att entusiaster och uppfödare kan få sträva åt det håll de anser är bäst.

Själv sållar jag mig till en egen grupp människor som vill ha en "urpsrungligare" variant av Schäfer av valfri färg som duger till det arbete den var ämnad för från början : vallhund/gränsvaktare, väktare och lojal vän! Självklart med en sund kroppsbyggnad och en sund mentalitet, vill absolut inte ha något "bruksmonster" till gårdshund... inte heller en vek liten pipig räkstjärt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #30 skrivet: 19 aug-12 kl 15:49 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte
Det är väl just det vi vänder oss emot.  Om vanlig schäfer "fick" ha vilken färg som helst, bara den har bra lynne och god hälsa, då skulle problemet med "vattenhink" inte finnas ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #31 skrivet: 19 aug-12 kl 16:00 »
När hela världen,,
det finns två kennelklubbar: UKC United Kennel Club och FCI Federation cyn nånting,,

UKC är största hundklubben i världen,,tätt följt av FCI som SKK och SBK lyder under.

I UKC finns mina hundar reggade som White Shepherd,,vit schäfer.
I FCI så döptes rasen till schweitzisk schäfer för at göra färgskillnaden det enda skillnaden mellan en bryn tysk schäfer.
I sverige hade brunschäferavlarna ideer om att det INTE skulle få heta schäfer trots att ALLA andra kennelklubbar kallar dom vita för schäfer/shepherd.

Några knasluvor i sverige krävde nytt namn och det blev herdehund.
Det uppstod schism i schäfer världen,,i sverige,,om att det fanns vissa som hada vitingar som absolut inte ville heta vit herdehund utan ville vara vit schäfer och dessa har idag en egen rasklubb utanför SKK.

Det finns folk inom både vit herdehund och vit schäfer som tror det är olika raser!!   ::) :o ::) ::) ::) ??? ??? KNASLUVOR!
Det finns också folk inom bägge lägrena som vet och förstår och har kännedom om historien.

det föds än i dag vita ur bruna schäfrar men et tystas ner!

i uppfödarböcker stod det: ha en hink vatten framme när brunschäfern valpar så nui kan ta hand om vita valpar direkt  FY FAN!
detta är i böcker efter att några har varit inne o kluddat o ändrat i regler om färgen.
I börjabn var färgn tillåten hursomhelst och det var brukset som var det intressanta och INTE färgen.

Det konstiga är at det föds ju även vita boxrar lite då och då men där gömmer INTE uppfödarna detta fakta trots att färgen inte är ok enligt önskemål utan det talas öppet om vita valpar i bruna kullar   :-*
Vist är det så men likt förbenat så är det ren schäfer rent genetiskt eller ?

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #32 skrivet: 19 aug-12 kl 16:05 »
Det är väl just det vi vänder oss emot.  Om vanlig schäfer "fick" ha vilken färg som helst, bara den har bra lynne och god hälsa, då skulle problemet med "vattenhink" inte finnas ...
Ungefär så ja bryr mig bara hur den är mentalt och kroppsligt    .Då är det väll bättre att dom där utslätnings rabiata stolarna som vi ha en schäfer som ser ut som en skidbacke med mentala defekter att dom bytte namn.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #33 skrivet: 19 aug-12 kl 16:48 »
Ja, vi är nog alla överens om att det är förkastligt att dränka en valp bara för att den har fel färg. Över huvudtaget tråkigt att man avlar efter ett specifikt utseende eller en specifik färgsättning. En bra hund har ju ingen färg. Tråkigt nog verkar det som det är mycket färgfokus hos både utställningsschäfer-folket, och självfallet hos vit herdehunds-folket (över huvudtaget mycket utställningsfokus där verkar det som). Om man istället avlade på vilka egenskaper som var viktiga, eller funktion hos hunden, så skulle säkert rasen vara friskare och sundare.

men nu handlar egentligen denna tråden om vallning med vit herdehund!
Jag skulle gärna diskutera jämförelser mellan schäfer/bruksschäfer, vit herdehund och andra kroppsvallande raser när det gäller just vallningsbiten, för jag är fortfarande av den uppfattningen att deras egenskaper skiljer sig åt en hel del, och det måste ju ha betydelse för hur hunden funkar som vallhund? Anledningen att jag valde just vit herdehund, och inte en "vanlig Schäfer" trots att jag älskar rasen och gärna hade haft en bruksschäfer att träna till allt möjligt, beror på att jag köpte idén som sprids om vit herdehund - att den är mer lik "ursprungsschäfern" egenskapsmässigt, till skillnad från t.ex bruksschäfer som är starkt avlad för att funka som en bra tjänstehund. Detta fick mig att tro att jag är bättre ute med en vit herde än en schäfer, om syftet är att testa vallning.... Men å andra sidan så är det lite som ett lotteri oavsett vilken linje eller ras jag väljer inom Schäfern, för ingen av dessa raser har ju blivit avlade mot att valla på sista tiden så man vet aldrig om den kommer fungera i praktiken. (förutom i Frankrike, där vit herde tydligen används ofta som vallhund, vet inte om man avlar mer på arbetande hundar dock)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #34 skrivet: 19 aug-12 kl 17:04 »
Jag har en bruksschäfer hane som verkligen är en bruksschäfer både i kroppen och knoppen, och wow vilken hund det är. Han är av rena tjänstehundslinjer och har en enorm arbetsmotor men hjärtat på rätt ställe men han kräver en hel del. På en utställning skulle han åka ut bakvägen med en fet nolla men jag vill ha en arbetande hund. Vi tävlar en del och han går som specialsöktjänstehund.
Jag anser att schäfer är en bruks/tjänstehund och förstår verkligen inte varför utställningsmänniskorna vill sabba rasen så fullständigt med sina räkor, det finns så många trevliga sällskapshundar så varför väljer de inte en sån ras och springer vänstervarv med och pyssla med pälsen. Så låt schäfern vara den fantastiska arbetshund som det är  >:D

Har träffat en del vita herdehundar och jag gillar de, vita nallebjörnar som är trevliga men i mina ögon vad en schäfer är så är de inte en schäfer men jag tycker de är jättefina.

Hippievagnen- min bruksare har mycket vall i sig och vi vallar en hel del. Han kan framförallt stänga för men även runda och hämta djur som går från flocken på kommando. Tyvärr kan jag för lite om vallning så jag gör säkert en hel del tokiga saker så med rätt träning hade han säkert kunna bli jätteduktig.

Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #35 skrivet: 19 aug-12 kl 17:08 »
Måste också tillägga att han är urgo med alla djur på gården. Vi kan ha hönsen lösa, han apporterar vaktlar som rymmer oskadda och pysslar om lamm och killingar. Folk blir förvånade när han är en tuffing annars i arbete. Han patrullerar lösa hemma och har full koll på allt men jag behöver aldrig vara orolig att han ska nypa något djur. Men han säger till getterna hårdhänt om de försöker bryta sig ut...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #36 skrivet: 19 aug-12 kl 20:59 »
Måste också tillägga att han är urgo med alla djur på gården. Vi kan ha hönsen lösa, han apporterar vaktlar som rymmer oskadda och pysslar om lamm och killingar. Folk blir förvånade när han är en tuffing annars i arbete. Han patrullerar lösa hemma och har full koll på allt men jag behöver aldrig vara orolig att han ska nypa något djur. Men han säger till getterna hårdhänt om de försöker bryta sig ut...

Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Vargerik

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #37 skrivet: 19 aug-12 kl 21:22 »
Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Jag har och har haft ett antal "heta" bruks/tjänsteschäfrar.. I början har jag kört upp dressyr/IPO/spår.. Med tiden har jag tyvärr blivit lat och haft annat som har tagit upp min tid. Hundarna har efterhand övergått till rena gårdshundar. De ligger på gräsmattan och håller kollen, ser till att inga barn/kattungar kommer för nära vägen eller sjön, välkomnar besökande med ärliga avsikter med svansviftningar, visar hela garnityret åt folk i skumma ärenden (jehovas, vita skåpbilar med konstiga reg-skyltar) leker med traktens barn..

Jag måste säga att alla har varit utomordentligt harmoniska och goa hundar även om de inte får spåra eller bita i skyddsarm 10h/dygn. Jobbet som gårdshund verkar helt klart ge dem den livsuppgift en hund så väl behöver. Jag är av den tron att en hund behöver två saker (som är exakt lika viktiga) för att må bra och trivas: Motion & känna att den "är med i gänget" - dvs ingen jävla hundgård utom i nödfall!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #38 skrivet: 19 aug-12 kl 21:45 »
Jag har och har haft ett antal "heta" bruks/tjänsteschäfrar.. I början har jag kört upp dressyr/IPO/spår.. Med tiden har jag tyvärr blivit lat och haft annat som har tagit upp min tid. Hundarna har efterhand övergått till rena gårdshundar. De ligger på gräsmattan och håller kollen, ser till att inga barn/kattungar kommer för nära vägen eller sjön, välkomnar besökande med ärliga avsikter med svansviftningar, visar hela garnityret åt folk i skumma ärenden (jehovas, vita skåpbilar med konstiga reg-skyltar) leker med traktens barn..

Jag måste säga att alla har varit utomordentligt harmoniska och goa hundar även om de inte får spåra eller bita i skyddsarm 10h/dygn. Jobbet som gårdshund verkar helt klart ge dem den livsuppgift en hund så väl behöver. Jag är av den tron att en hund behöver två saker (som är exakt lika viktiga) för att må bra och trivas: Motion & känna att den "är med i gänget" - dvs ingen jävla hundgård utom i nödfall!
Håller med där, när den väl fått sin uppgift i flocken klarar den sig bra, det är mest som valp och unghund den blir "entreprenör" om den inte får styrning. Att hålla koll på en omgivning där allt möjligt rör sig tar en del psykisk energi som tröttar bra. Fysiskt kan den tränas till att springa en hel dag. En viktig sak i en hunds uppväxt som försummas är träning i avslappning.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #39 skrivet: 20 aug-12 kl 08:02 »
Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Hundar som är starka och bra mentalt brukar ofta ha bra "av och på-knapp" men knappen måste tränas upp och uppstyrning under unghundtiden underlättar. Hundar som är taskiga mentalt är oftast stressade och söker ständigt något att göra och piper och skriker gärna (schäfer).
Min hund ligger på rygg 8 timmar om dan på mitt kontor och kallas gammhunden eftersom han knappt orkar kliva upp om någon kommer in... Hemma på gården kan han ligga och halvsova timme efter timme men han har full koll på vad som händer. Men frågar jag om han vill jobba startar han på mindre än en sekund. Han klarar många dagar hemma undan någon speciell träning men det märks att det börjar krypa i honom efter några dagar och då bli lite stökigare och våldsammare. Däremot tror jag han inte skulle palla att koppelrastas som aktivering och bara vara familjehund, då tror jag han kan bli riktigt stökigt.
Att vara gårdshund är ganska påfrestande mentalt för en hund och de får verkligen jobba med att ha koll på vad som händer.

Vi är ute på sökjobb med jämna mellanrum och då kan vi jobba många timmar per dag och han är lika tänd på sin sökuppgift hela dagen, arbetsenergin tar aldrig slut. Så han har verkligen en bra "av och på-knapp".

Alla hundar mår bra med att få jobba med skallen, spår och olika typ av sök är toppen. Det gör hundar trötta och nöjda på ett helt annat sätt än fysik motion. Många gör felet att de tränar för mycket med sina hundar att de bygger upp en sån förväntan och vana att ex springa två timmar om dagen att de blir helt oregerliga om de inte får göra det en dag. Tid måste läggas på att träna passivitet och avslappning.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #40 skrivet: 20 aug-12 kl 10:27 »
Citera
att koppelrastas som aktivering


 :o Vad är det? Hur gör man? 
Låter hunden dra plogen i strypkoppel ?::)

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sussilo

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #41 skrivet: 20 aug-12 kl 10:53 »
Låter hunden dra plogen i strypkoppel ?::)


 ;D Ja där matte eller husse är plogen! Sån´t har man sett alltför många exempel på. Rätt hund i rätt hem på rätt plats så löser sig det där med aktivering och avkoppling ganska lätt.



Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #42 skrivet: 20 aug-12 kl 11:05 »

 :o Vad är det? Hur gör man? 
Låter hunden dra plogen i strypkoppel ?::)

Promenerar runt kvarteret med hunden i koppel och tror att hunden är nöjd med det...  ::)
Alltså inget spår, lydnad, skydd, vall eller ens springa lös...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #43 skrivet: 20 aug-12 kl 11:16 »
man kan faktiskt hitta på många aktiviteter som tröttar hunden, och som är stimulerande, som kan utföras när hunden är kopplad. Ibland är platsen eller tidpunkten sådan att det är väldigt olämpligt att ha hunden lös.

Däremot funkar det såklart dåligt med koppelpromenader enbart, särskilt om föraren inte har fantasi och energi.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #44 skrivet: 20 aug-12 kl 11:19 »
Precis det är så jag menar ieenilorac.

Ser alldeles för många som hasar runt på enbart rastningspromenerad och deras hundar är inte roliga.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #45 skrivet: 20 aug-12 kl 15:16 »
känna att den "är med i gänget" - dvs ingen jävla hundgård utom i nödfall!
TACK!  :D

särskilt om föraren inte har fantasi och energi.
Det är väl där skon klämmer för de allra flesta ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

maarkuus

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #46 skrivet: 24 aug-12 kl 11:17 »
Vilken sötnos du har. vart kommer hon ifrån? Jag har själv en kille på 3 år som hjälper till på gården ibland, han brukar driva kalvarna när vi flyttar
dem mellan beteshagarna och det gör han bra men inte så mycket mer anvancerat än så. Han vill gärna köra sitt race och får han inte det så blir han sur och skiter i allt och går iväg och surar nånstans ;D Men har är otroligt go med alla djuren allt från kor till kycklingar :)
Så nu har jag en WK valp som ska ta över arbetet, herden får nöja sig med viltspår och lydnad istället.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #47 skrivet: 24 aug-12 kl 22:30 »
Vilken sötnos du har. vart kommer hon ifrån? Jag har själv en kille på 3 år som hjälper till på gården ibland, han brukar driva kalvarna när vi flyttar
dem mellan beteshagarna och det gör han bra men inte så mycket mer anvancerat än så. Han vill gärna köra sitt race och får han inte det så blir han sur och skiter i allt och går iväg och surar nånstans ;D Men har är otroligt go med alla djuren allt från kor till kycklingar :)
Så nu har jag en WK valp som ska ta över arbetet, herden får nöja sig med viltspår och lydnad istället.

vad roligt att du också har en vit herde som vallar! eller föser, eller vad han anser sig göra :)
Min valp kommer från South Streems på Värmdö utanför Sthlm.
Vad är en "WK" för något? är det förkortning på working kelpie?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #48 skrivet: 25 aug-12 kl 08:50 »
Vad är en "WK" för något? är det förkortning på working kelpie?
Ja, WK är en vedertagen förkortning för working kelpie.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

maarkuus

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #49 skrivet: 26 aug-12 kl 11:56 »
Hihi misstänkte att det va en South streemare  :)
Min noz är också därifrån, a-kullen. Dee-dee som är mamma
Är det hon eller noz kullsyster xenia som är mamma till din?
Ja wk är working kelpie. :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #50 skrivet: 26 aug-12 kl 20:08 »
vad roligt att du också har en vit herde som vallar! eller föser, eller vad han anser sig göra :)
Min valp kommer från South Streems på Värmdö utanför Sthlm.
Vad är en "WK" för något? är det förkortning på working kelpie?
Hämta + fösa + åtskillingt annat = valla!  ;)
Vid hämtning är fåren mellan hunden och föraren.
Vid fösning är hunden mellan fåren och föraren.
Ja, och så kan fåren bytas ut mot valfritt djurslag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #51 skrivet: 27 aug-12 kl 11:00 »
Hihi misstänkte att det va en South streemare  :)
Min noz är också därifrån, a-kullen. Dee-dee som är mamma
Är det hon eller noz kullsyster xenia som är mamma till din?
Ja wk är working kelpie. :-)

Haha vad roligt, då är de ju släkt!
Min är från årets c-kull, alltså xenia är mamma och dee-dee är mormor :)
Vad i landet finns ni nånstans?
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 11:03 av Hippievagnen »

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #52 skrivet: 27 aug-12 kl 11:04 »
Hämta + fösa + åtskillingt annat = valla!  ;)
Vid hämtning är fåren mellan hunden och föraren.
Vid fösning är hunden mellan fåren och föraren.
Ja, och så kan fåren bytas ut mot valfritt djurslag!
Bra, då är jag med på begreppen! :)

maarkuus

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #53 skrivet: 27 aug-12 kl 13:28 »
Vad roligt :D, Xenia är Noz kullsyster :) Vi finns i uppland utanför uppsala.
Vart finns ni? Hoppas att det går bra med vallningen för er! Kanske vi syns
på någon valpträff. :)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #54 skrivet: 27 aug-12 kl 14:29 »
Vi finns i västergötland i marks kommun, så vi har en bit till Värmdö men vi kommer förmodligen åka på valpträffar i framtiden!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

858 gäster, 5 användare (3 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser