Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  muskedunder  (läst 3292 gånger)

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
muskedunder
« skrivet: 18 jan-17 kl 18:14 »
Fick ca 800 kal 16 hagelpatronan ida  :D   Vad kan en dylik bössa kosta o vad ska en

tänke på vid införskaffande av dylika mackapär?

Me varme h Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: muskedunder
« Svar #1 skrivet: 18 jan-17 kl 21:28 »
Borde väl gå att hitta ett gammalt kal. 16 hagelgevär för en femhundring? Lite mer om man vill ha ett bra

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: muskedunder
« Svar #2 skrivet: 19 jan-17 kl 22:10 »
Förr brukade de borra upp gamla Vetterli militärgevär till 16 kalibers hagelbössor.
De finns ju överallt här i trakten och eftersom de smugglades in på sin tid så var de ju licensfria och lovliga att bygga om hur som helst. Numera är de tagna ur bruk allihop......lyckligtvis.

Gamla 16 kalibers dubbelbössor brukar vara förvånansvärt billiga.
Jag vet ingenting om begagnade vapen men jag vet att jaktintresserade bekanta säger att man skall undvika billigmärken från lågprisländer för de är sämre. Å andra sidan skall man inte heller köpa de bästa modellerna för de hagelbössorna är inte så mycket bättre att det gör någon skillnad då man skall ha ihjäl en and eller hare. Halvbra är bäst säger de.
Jag vet ingenting.... citerar bara andra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: muskedunder
« Svar #3 skrivet: 20 jan-17 kl 08:21 »
En gammal husqvarna kanske? Tror det finns ett stort urval här för billiga pengar, och det finns flera hängivna 16 kal fantaster har jag märkt på nätet. Visst vanlig i Tyskland ännu.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: muskedunder
« Svar #4 skrivet: 20 jan-17 kl 10:05 »
Det första en, eller flera, ska tänka på är att det krävs tillstånd för att inneha ammunition. Har du licens på ett vapen i samma kaliber är det inga problem. Annars får man ansöka om tillstånd hos Polisen. Enstaka patroner brukar man se mellan fingrarna med men knappast 800 plugg.

En hagelbössa i kaliber 16 betingar knappast nåt högre värde. En femhundring som nån skrev. Eller t o m gratis om nuvarande ägare har trångt i garderoben. Skulle jag köpa ett vapen skulle jag välja kaliber 12 eller 20 eftersom det är rätt dåligt utbud av ammunition till de andra. Å andra sidan är ju 800 skott rätt många harar ;)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: muskedunder
« Svar #5 skrivet: 22 jan-17 kl 09:28 »
Jag köper skotten, har licens för cal 16
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: muskedunder
« Svar #6 skrivet: 22 jan-17 kl 19:30 »
Det låter som den bästa lösningen.

Mvh
Magnus

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: muskedunder
« Svar #7 skrivet: 23 jan-17 kl 20:15 »
Fick ca 800 kal 16 hagelpatronan ida  :D   Vad kan en dylik bössa kosta o vad ska en

tänke på vid införskaffande av dylika mackapär?

Me varme h Thomas

Det finns vapen i alla prisklasser. Allt från billiga sida/sida till ganska dyra drillingar, som kan kosta 100-tusen eller mer. Kalibern är fullgod till all jakt, men övningsskytte blir ganska dyrt. Det finns nästan inga billiga patroner i kal 16 och nästan alla är laddade med blyhagel

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: muskedunder
« Svar #8 skrivet: 23 jan-17 kl 21:05 »
Frågan är i första hand om det finns licens för vapnet. Om inte, är även innehavet av amunitionen otillåten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: muskedunder
« Svar #9 skrivet: 23 jan-17 kl 22:34 »
Låt säga att du endast värderar skotten till att skjuta med, och det kan man få vanliga billiga 12or för ca 1,40 st om man köper en stor kartong, då blir skotten värda 1100 kr. Om du hittar en bössa för 500 och söker licens för den så är du uppe i 1200 totalt. Har du redan en hagelbrakare så är det nog smartast att kränga skotten. Kal 16 är ju lite dyrare än 12orna.

Eller stoppa i ett lagom rör i en 12a ;D

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: muskedunder
« Svar #10 skrivet: 30 jan-17 kl 20:02 »
Tack TL för skotten.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: muskedunder
« Svar #11 skrivet: 30 jan-17 kl 21:39 »
Tack för fikan A o en trevlig pratstund  ;)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser