Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120303 gånger)

simonrimshult

  • Inlägg: 15
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #140 skrivet: 04 jul-13 kl 19:06 »
Hej igen,
tack för ditt svar, det var mycket nyttigt.
Nu är en kyckling till kläckt, den är väldigt livlig! Den första slutade andas. är nu stel och kall sedan några timmar tillbaka, tråkigt. Jag trodde att när de väl tagit sig ur skalet skulle de vara starka? som att det är ett prov för deras livsduglighet.
Det jag nu funderar på är hur kycklingen ska kunna torka? det är blött på marken i maskinen, både vätska från ägget och den höga luftfuktigheten kan jag tro. Den har varit ur ägget 4 timmar och är inte ett dugg torrare nu än då, eftersom den ligger i vätska. Väldigt livlig, piper hela tiden och kliver runt bland äggen, den har väldigt dåligt med utrymme därinne.. har du erfarenhet av just denna kläckare? tycker inte den verkar något vidare bra tyvärr.
det är nu sex ägg kvar, ett av dem har ett litet hål i sig. hur länge kan det skilja sig på kläckningen i samma omgång ägg? första kläcktes alltså nångång i natt.

mvh

SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #141 skrivet: 29 jul-13 kl 23:07 »
Kan medela att när vi ny kläcker så hade vi problem med elen i 60 timmar och då hade kläckmaskinen varit igång i två veckor. I skrivande stund har 3 ägg kläckts. Och fler verkar på gång. Vi trodde de var helt kört men valde att låta den vara igång iaf.

SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #142 skrivet: 30 aug-13 kl 11:43 »
Hej! Funderar på hur de är om man lyser äggen dygn 19 och de är en luftbubbla, då hade väl fostret dött eller har jag helt fel?
Mvh Ida

Majblomma

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #143 skrivet: 26 sep-13 kl 12:57 »
Jag har byggt en egen äggkläckare och testat kläcka några gånger men varje gång så har kyckligarna dött i äggen nån gång vid dag 15, kan det bero på att jag haft äggen liggandes på en frottéhandduk? ??? Måste det finnas luft under äggen?

Gilbert

  • Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #144 skrivet: 13 nov-13 kl 14:57 »
Vilken leverantör är bra att ha att göra med och har produkter som fungerar gällande universell automatisk äggkläckningsmaskin, foder- vatten- apparater.

Hade tänkt R-Com 50 Pro.

En strulfri apparat bara att slå på och sedan titta till en gång om dagen. Dyr men jag har ett annat jobb att sköta.
Den sparade tiden jag kan jobba i stället det gör den faktiskt prisvärd.

Tips med PM går också bra.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #145 skrivet: 14 nov-14 kl 10:14 »
Eftersom mina fantastiska gammelhönor (blandrashönor) börjar bli till åren tänkte jag låta mina Brahmor ruva fram kycklingar. Detta var i våras. Första ruvningen gick hyfsat och resultatet blev två blandrashönor, en blandrastupp och en renrasig Brahmatupp.
För att få lite variation i hönsflocken köpte jag avelsägg vid tre olika tillfällen och lade under mina envisa surhönor. Sammanlagt ca 40 ägg.
En av gångerna hade en av mina hönor precis lagt ett ägg när jag kom hem så det fick följa med in under hönan. Resultatet blev 1! kyckling. Gissa vilken? Just det - mitt brahmaägg!
Sista gången jag köpte ägg blev resultatet 1 kyckling som lyckligtvis ser ut att vara en höna.
Nu till min fråga: Vad gör jag för fel? Varför så dåligt kläckresultat med köpeägg? Jag har åkt och hämtat dem själv, inte åkt långt. Direkt in under hönan som ruvat troget utan att bli störd av grannar etc. Jag fattar inte!
Hur gör ni? Tips från coatchen mottages tacksamt!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #146 skrivet: 14 nov-14 kl 12:31 »
Resultaten brukar inte bli bra här heller vid naturruvning. Kanske 20-25%.
När vi kläcker under en lampa i akvariet så blir det c:a 75%. Varken bättre eller sämre sen vi började använda termostat, men man behöver ju inte kolla det första och sista man gör morgon och kväll.
:o *KÖPA äggkläckare!*  ???

 ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #147 skrivet: 13 apr-17 kl 22:41 »
Här finns tips, bilder och film:
http://lantisen.nu/djuren.html

SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #148 skrivet: 02 maj-17 kl 23:57 »
Har precis köpt en kläckmaskin. Men bruksanvisningen är väldigt bristfällig och vag. Kan någon hjälpa mej att få bästa resultat. Detta är min första kläckare och första försök. Står inte var man häller på vatten. Jag tyckte det såg ut som behållare på botten så jag fyllde i pyttelite vatten, men får inte ner fuktigheten under 60. Bruksanvisningen sa 35,7 grader och 50% fuktighet först sedan öka efter 18:e dagen, men det stod inte hur jag gör det. Allt är väldigt luddigt tycker jag. Den ska vända automatisk, men efter 18:e dagen ska man väl inte vända. Vet maskinen det? Hmmm, detta kanske är för komplicerat för mej^^

Den står i min sadelkammare där temperaturen kan skifta, är det väldigt dåligt?
https://www.energishop.se/product/klackningsmaskin-24-agg

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #149 skrivet: 17 jan-18 kl 21:01 »
jag låter dom ligga i ett rum som håller ungefär 17-20 grader i ungefär ett dygn,
har haft bra kläckresultat med den tekniken, om det är rätt vågar jag inte svara på men
det har fungerat för mig.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #150 skrivet: 28 maj-18 kl 20:20 »
Mina kycklingar har jag matat med kokt ägg. Dom har vuxit bra, blivit friska och fina.
kretslopp

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #151 skrivet: 06 sep-19 kl 18:01 »
Behöver tips av er, har ägg som legat i kläckaren i 10 dar, ser ingen spindel, ett ägg är helt mörkt som jag inte kan lysa igenom, ett har en liten svart klump slom flyter runt och i resten är det ingen förändring alls, lyste dem även dag 3. Knäckte ett ägg och det var inte ens befruktat. Hur gör jag nu, ska jag ha is i magen eller ska jag ta bort alla äggen?

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #152 skrivet: 05 feb-20 kl 10:19 »
Hej! Jag behöver lite tips och råd! Jag har får aldrig en bättre kläckprocent än 50-60%.. oftast runt 50%
Jag följer instruktionerna: 37,7 grader till dag 19, därefter 37,2 grader. En vattenbehållare till dag 19 och två därefter. Jag har provat att höja tempen lite till 37,8 och 37,3 och tycker mig se en liten förbättring av kläckprocent. Äggen är befruktade och utvecklade med goda resultat till dag 19 (nu sist 43 av 49 ägg) men under kläckningen så klarar de inta att kläckas. Jag har svårt att förstå detta! Någon som har idé eller liknande erfarenheter?? Tacksam för svar!!
Jag har en maskin som denna:

https://www.lantbutiken.se/aggklackningsmaskin-for-49-agg-et-549a-automatisk-vandning

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #153 skrivet: 05 feb-20 kl 11:27 »
Har du sett skillnad på var i kläckaren du får bäst resultat?

Har du kollat temperatur och fuktighet med en separat termometer/hygrometer?

Tvättar du äggen?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #154 skrivet: 05 feb-20 kl 14:15 »
Jag har två kläckare.

Den som har två tråg där man fyller ena den första perioden och båda trågen till kläckningen. Den har väldigt svårt att komma upp i fukthalt vissa tider på året (Jag har en separat hygrometer liggande i) och även med svampar och små glas kommer inte ytan upp till rätt fukthalt. Kompisen som lånade fick aldrig upp fukten trots fullt med yta. Hon fick då också usel kläckprocent.

Det kan ju faktiskt vara den anledningen.

Den stora kläckaren Brinsea har inbyggd hygrometer och således lättare att läsa av men även här har det varit lite av ett jobb i slutet när ytan på vattnet inte räckte. Det var dock också lättare att åtgärda.

Jag vek vanliga dagstidningar till solfjädrar och lade de platt i botten. Vecken måste vara så stora att det blir mer yta över vattnet än under. Det fungerade fantastiskt bra och jag fick faktiskt ta ut några.

Jag köpte ägg från samma ställe som kompisen och fick en 80%-ig kläckning skulle jag gissa.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #155 skrivet: 05 feb-20 kl 14:40 »
Har du sett skillnad på var i kläckaren du får bäst resultat?

Har du kollat temperatur och fuktighet med en separat termometer/hygrometer?

Tvättar du äggen?

Inte sett nån skillnad i kläckaren av resultat.

Tvättar inte ägg, om jag inte köper ägg, då tvättar jag med vircon.

Har inte kollat med temp eller hygrometer.. det kan ju iofs prova.. men upplever inte stor skillnad på året heller....

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #156 skrivet: 05 feb-20 kl 14:43 »
Jag har två kläckare.

Den som har två tråg där man fyller ena den första perioden och båda trågen till kläckningen. Den har väldigt svårt att komma upp i fukthalt vissa tider på året (Jag har en separat hygrometer liggande i) och även med svampar och små glas kommer inte ytan upp till rätt fukthalt. Kompisen som lånade fick aldrig upp fukten trots fullt med yta. Hon fick då också usel kläckprocent.

Det kan ju faktiskt vara den anledningen.

Den stora kläckaren Brinsea har inbyggd hygrometer och således lättare att läsa av men även här har det varit lite av ett jobb i slutet när ytan på vattnet inte räckte. Det var dock också lättare att åtgärda.

Jag vek vanliga dagstidningar till solfjädrar och lade de platt i botten. Vecken måste vara så stora att det blir mer yta över vattnet än under. Det fungerade fantastiskt bra och jag fick faktiskt ta ut några.

Jag köpte ägg från samma ställe som kompisen och fick en 80%-ig kläckning skulle jag gissa.

Det måste jag prova! Jag ska lägga i en hygrometer och ev åtgärda fukten... det kan ju vara ett problem då det endast är slutet av kläckprocessen som knasar... det låter ju logiskt!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #157 skrivet: 05 feb-20 kl 14:48 »
Kläckarens egen termometer behöver ju inte stämma, så det är bra att kolla. Sedan kan det vara en temp vid kläckarens termometer och en annan vid äggen.

När du tvättar äggen efterliknar du hönans gnuggningar med sin fuktiga hud. Utan tvätt kan äggen vara för täta.

Luftfuktigheten, som Efwa skrev, är kanske (troligen) för låg mot slutet. Att äggen inte är tvättade gör dem också lite tätare, och det ihop med att de är svårare att ta sig ur gör att kycklingen inte orkar.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #158 skrivet: 05 feb-20 kl 14:57 »
Kanske därför jag upplever att det blivit något lite bättre kläck av att jag höjt tempen lite med, då varmare luft bär mer fukt men det kanske blir marginellt...

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #159 skrivet: 05 feb-20 kl 14:59 »
Kläckarens egen termometer behöver ju inte stämma, så det är bra att kolla. Sedan kan det vara en temp vid kläckarens termometer och en annan vid äggen.

När du tvättar äggen efterliknar du hönans gnuggningar med sin fuktiga hud. Utan tvätt kan äggen vara för täta.

Luftfuktigheten, som Efwa skrev, är kanske (troligen) för låg mot slutet. Att äggen inte är tvättade gör dem också lite tätare, och det ihop med att de är svårare att ta sig ur gör att kycklingen inte orkar.
Du menar alltså att det är bättre att tvätta äggen!?!? Det har jag aldrig hört förut! Intressant! Det har jag inte provat med egna ägg.. det ska jag prova!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser