Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som tar med sig möss in  (läst 33253 gånger)

Skränge

  • Inlägg: 80
  • Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Katt som tar med sig möss in
« skrivet: 21 jun-10 kl 21:00 »
Hej
Vad ska man göra för att katten ska sluta ta med sig sin fångst in?
Ibland är de döda men hon har också med sig levande små möss. Vi har kattlucka och vill ju att hon ska kunna komma in och gå ut som hon vill men vi vill ju inte att hon ska dra med sig "gäster" in. Någon som har en bra lösning?
MVH

Pernille2233

  • Inlägg: 46
  • Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #1 skrivet: 21 jun-10 kl 22:39 »
Det är nog bara att acceptera eftersom katten vill bidra till hushållets mat på sitt eget sätt..
Kanske inte vad vi människor vill ha till middag men katten är ju duktig. ;D
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #2 skrivet: 22 jun-10 kl 11:41 »
Jag har envist lyft ut Såfin med bytet i munnen samtidigt som jag säger
"Katt ut". Men jag skäller inte för det är ju jättebra att hon jagar. Hon har inte helt gett upp, men nu går hon ut med fångsten då jag är inne och säger till. Är jag borta gör hon som hon vill, men jag har kommit på att hon gillar att ha något under då hon äter. En blå mattstump har blivit hennes "musmatta", tvättas så fort jag ser en blodfläck.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #3 skrivet: 29 jun-10 kl 09:39 »
Så gör dom. Ivrigt mjauande igår utanför vår myggdörr var en av våra kattdamer som stod där med en åkersork i munnen. Den hade hon gärna tatt med in o visat upp!    ;D

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 00:48 »
Fostra katten att äta möss, inte bara slutar den att släpa in möss, den har dessutom ihjäl sitt byte på en gång så att det slipper plågas.

Vargerik

  • Gäst
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #5 skrivet: 01 jul-10 kl 01:08 »
Det är kattens sätt att visa att den trivs, så få katten till att sluta trivas! :)

mitzy123

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #6 skrivet: 02 jul-10 kl 18:24 »
 o:) Hej ! Jag har haft 5 katter under 25 år  . Det är kattens natur att komma till oss människor dvs. deras kattungar med sin fångst . Det har ingen betydelse vilken fångst . Det kanske inte endast är möss och annat som vi vill ,  utan andra djur . Därför måste vi berömma dem och visa vår glädje av deras arbete . De älskar oss !

SOL_hälsning Anita

Gretas Karin

  • Inlägg: 3
  • Den som har en katt och en trädgård är aldrig ensa
    • Bohuslän
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #7 skrivet: 13 jul-10 kl 20:18 »
Det brukar vara kattmamman som tar in sitt levande byte för att lära sina ungar att "döda". Men sedan måste ju någon av de små visa att de också kan. Mina katter brukar främst komma med möss och ödlor men det mest otroliga var den morgonen då det låg en hare i kattluckan. Ena halvan utanför och den andra innanför. Vem som dräpt den vet jag inte och det fanns varken hugg eller sår på den. Naturligtvis var den död. Men har någon hört talas om att en katt kommer med en fullvuxen hare?

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #8 skrivet: 13 jul-10 kl 20:29 »
... Men har någon hört talas om att en katt kommer med en fullvuxen hare?

Japp, här heter hon Elsa.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #9 skrivet: 16 jul-10 kl 09:27 »
Citera
Men har någon hört talas om att en katt kommer med en fullvuxen hare?
Min första katt (död sedan 30 år) släpade hem döda harar till sina ungar 8). Nu var det skogsharar iof de är ju mindre än "tysk-haren".

Men precis som Vargerik påpekar, så är det bara katter som trivs med tillvaron som släpar hem bytet.
Min gamla katta gör det nästan var dag på sommaren och för vi in möss på vintern, så vaktar hon ut dem också!
Tycker man katternas naturliga instinkter och beteenden är "äckliga" så kanske man ska avstå från katter o:) Min katt käkar alltid upp bytet, gärna under köksbordet. Inte blir det stora blodpölar heller, utan allt åker med ;)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #10 skrivet: 16 jul-10 kl 09:32 »
Syrrans katt har den "ovanan" att släpa in ormar i huset, huggorm och snok.. Syrran är paniskt rädd för ormar också så det brukar kunna bli livat där på sommaren. :)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #11 skrivet: 16 jul-10 kl 09:56 »
Det är kattens sätt att visa att den trivs, så få katten till att sluta trivas! :)

Då trivs våra katter kanon...   ;D

Vi är bara tacksamma att de tar alla möss, sorkar och mullvadar så slipper vi ha dem i trädgården och stallet, etc, det är ju inte jättefräscht när de envisas med att ta in dem men det kan jag leva med. De brukar inte få äta dem inne, jag tycker det är lite för äckligt. Jag har råkat sätta foten i en hög odefinierbara inälvor någon morgon när jag satt mig vid bordet med morgonteet...

Nackdelen är ju att nu på sommaren står ju dörren öppen mest hela tiden.

Någon mer som upplevt att det är ovanligt många smågnagare i år och att de är väldigt feta... var det det att den snörika kalla vintern var bra för gnagarna?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anne-lie50

  • Gäst
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #12 skrivet: 16 jul-10 kl 10:42 »
här hos mig i Jämtland är jag förvånad över hur lite sork o möss/råttor det är, på vintern brukar det alltid vara någon som drunknar i myskisarnas vatten, men inte denna svinkalla vinter, inte heller har jag fått i fällorna som jag har inne, en sak till som är underlig, det finns inga skator här längre, bara tonvis med kråkor. Mvh Anne-lie

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #13 skrivet: 16 jul-10 kl 11:30 »
Det brukar vara kattmamman som tar in sitt levande byte för att lära sina ungar att "döda". Men sedan måste ju någon av de små visa att de också kan. Mina katter brukar främst komma med möss och ödlor men det mest otroliga var den morgonen då det låg en hare i kattluckan. Ena halvan utanför och den andra innanför. Vem som dräpt den vet jag inte och det fanns varken hugg eller sår på den. Naturligtvis var den död. Men har någon hört talas om att en katt kommer med en fullvuxen hare?


Japp!

har en av mina katter gjort ocksa nu under sommaren och som du blev jag rätt imponerad.

Dessutom kan jag bara skriver under det alla andra har sagt:
Katter tar byten hem ibland och langa vägar släpper de bytet för att vi ska se det   ::)
ibland levande men mest död. Haren, sorkar av alla slag, rattor, ekorre, smafaglar, skator, kaninungar  :'(. Inget är säkert  därute.

I alla fall vet man att katten gör det den ska :-)

Bäst var nog när sista katten kom med en ratta där hon själv var bara 14 veckor. Orkade bara äter upp hälften sa jag stängde halldörren till natten och uppmanade henne 'Den är borta sedan! Jag vill inte ha den till frukost' och mycket riktig hade bytet ätits upp pa morgonen.  ;D

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #14 skrivet: 16 jul-10 kl 13:08 »
Grannens katt släpar varje natt in en levande huggorm som den lämnar i köket. Grannen släpper varje morgon ut ormen.  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #15 skrivet: 16 jul-10 kl 15:30 »
Kanske visar katten att den behöver hjälp med att halla efter gnagarna??  o:)

Eller dags att flytta ormen..
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #16 skrivet: 03 aug-10 kl 14:20 »
Min katt drar också in möss, sorkar, ödlor, fåglar och harungar.... problemet är att inte dödar dem så ofta. Inälvsrester och blodfläckar kan jag leva med, då vet jag ju att djuren är döda i alla fall.
Det är tusen gånger bättre än att få en svanslös skogsödla mellan tårna på morgonen, då vaknar man!
Visst äter hon en del men minst 50% släpps lösa i huset, gömmer sig och dör eventuellt nånstans och luktar nåt alldeles fantastiskt mycket innan man hittar dem.

Sensmoral" Även små lik luktar"

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Dick65

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #17 skrivet: 07 jun-17 kl 03:52 »
Hej ! Jag vet, jag bor på landet, katten har tagit in mängder av levande o döda näbbmöss genom kattluckan som hon tyckte skulle släppas i min säng.
Fick nog o låste luckan så att hon kunde ta sig ut utan problem men in fick hon jobba lite för att lyckas, går inte med en mus i munnen. Inte en mus på 3 dagar 😃

Dick65

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #18 skrivet: 07 jun-17 kl 04:30 »
Menar inte att man ska läsa kattluckan in, jag ställer en stol på insidan så hon kan svinga upp luckan ..

Dick65

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #19 skrivet: 14 jun-17 kl 22:57 »
Fungerar efter 8 dagar. Är ju en hona så hon kan inte göra 2 saker samtidigt 😃


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser