Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällnärakalv-frågor  (läst 5628 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #20 skrivet: 06 dec-09 kl 09:14 »
Jag funderar på en sak. I en annan tråd diskuteras det bajsens konsistens. Mina fjällnära kvigor får bara löspressad hö och mineraler. Bajset är rätt så hårt, inte så löst som kobajs "brukar" se ut. Nu är det nån som sagt att mina borde äta ensilage istället för att dom är för hårda i magen.

Men jag fattar inte riktigt... Hur har dom då klarat sig till nu-dagarna? Ensilage är inte en jättegammal uppfinning..väl? Vårat löspressade ekologiska hö är väl det närmaste man kan komma det som dom är uppfödda på under alla tider? Varför skulle dom må dåligt av det? Jag kan inte köpa ensilage-balar för TVÅ kvigor...

Finns det något annat man kan ge för magen..? Melass?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #21 skrivet: 06 dec-09 kl 10:44 »
Kvigor och sinkor har mycket fastare skit än högproducerande mjölkkor, det går inte riktigt att jämföra. Kan inte tänka mig att det är något problem. Klart det går att fodra med hö.

Kvigor ska växa och fodras därefter, men det är väldigt viktigt att de inte blir för feta. Jag kan inte påminna mig att jag stött på någon lantraskviga som varit för mager, däremot ett antal som varit så feta att de aldrig har blivit dräktiga. Träna på hullbedömning och anpassa fodringen därefter, det är enda sättet att hålla kossor i trim. En räknad foderstat att utgå ifrån ska man förstås också ha.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 14:25 »
Klart det går att fodra med bara hö, skiten blir som alla skriver hårdare, men det är ju inget farligt för djuren.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #23 skrivet: 07 dec-09 kl 12:44 »
Jag funderar på en sak. I en annan tråd diskuteras det bajsens konsistens. Mina fjällnära kvigor får bara löspressad hö och mineraler. Bajset är rätt så hårt, inte så löst som kobajs "brukar" se ut. Nu är det nån som sagt att mina borde äta ensilage istället för att dom är för hårda i magen.

Men jag fattar inte riktigt... Hur har dom då klarat sig till nu-dagarna? Ensilage är inte en jättegammal uppfinning..väl?

Man gav rovor , betor , potatis , morötter , istället , men ensilage har funnits sedan tidigt 1800- tal och "uppfinningen" är äldre än så .
Så svaret blir att man gav SAFTFODER till höet och kraftfodret .
Mängder från 5 kg - 20 kg dagligen förekommer i de flesta äldre husdjurs böcker om utfodring .

Mossedal

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • www.mossedal.se
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #24 skrivet: 11 jan-10 kl 01:50 »
En kanonbra grimma till kossorna är westerfolkets repgrimmor/halter. Hade vi till våra kossor och dessa passade perfekt.
Var lätta att sätta på/ta av.
Genbank för Gotlandskanin och Ölandshöns. Har även hund, huskatter, JumboGiant-vaktlar, Cröllwitzerkalkoner, Minishettisar och några dammråttor.
Favoritcitat: "Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont."

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Fjällnärakalv-frågor
« Svar #25 skrivet: 09 dec-16 kl 09:31 »
Lättaste svaret på din fråga är ett enkelt och starkt JA, det går utmärkt att fodra med hö.

Idag används ensilage för att det kan stå plastat utomhus och inte kräver skydd i en byggnad men även att det står sig länge sålänge plasten är hel. Helt enkelt ekonomiskt i produktion.

Personligen älskar jag hö, doften, känslan att fodra med och djuren äter mindre mängder när det är torrt än blött.

Det svåra med hö är kvaliteten, lite fukt och det börjar fort gulna och lukta unket. Idag är det ofta dyrare och görs mer till häst än idisslare. Därmed är höet ofta enkelt med bara gräs och timotej men inte andra växter som idisslare älskar och ska ha egentligen.
Vet vissa hästägare som blötlägger höet vid behov, ofta till dammkänsliga hästar.

Kan du ta eget hö av ängkvalitet så ger du precis som lantraserna ska ha och fick förr, tror fler skulle köpa det om det såldes mer.

Sen otroligt skivad och hård gödsel är inte bra, så de har svårt att gödsla. Annars om de dricker tillräckligt ändå är hö väldigt trevligt.

Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser