Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryck i hydrofor?  (läst 46912 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
Tryck i hydrofor?
« skrivet: 03 mar-09 kl 08:16 »
Jag har inte fattat det här med att trycka i luft med kompressor i hydroforen.
Jag tömmer tanken helt, då är ju tanken helt full med luft. Sen fyller pumpen tanken med vatten igen och komprimerar luften till ett förinställt tryck. Om jag då trycker i mer luft så borde det ju bara hålla till nästa gång pumpen startar, eller?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-09 kl 14:03 »
Ja, men inte om du trycker i luften först.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-09 kl 14:40 »
Det brukar räcka med att tömma. Om en hydrofor läcker, får man göra detta kanske ett par ggr/år, och det hjälper inte mycket att trycka i mer luft än det blir när man tömmer.  Trycket bli ändå 4 bar som den antagligen är satt att stoppa på.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-09 kl 16:36 »
mera luft större "luftfjäder" större vattenvolym mellan pumpstart och stopp
luften "försvinner" efterhand därför att den löses i vattnet (gaserna) och när luften är slut blir arbetsvolymen extremt liten - pumpen startar stoppar i ett eller går hela tiden
det går att leta fram instruktioner för luftpåfyllning - att göra detta regelbundet sparar på pumpen
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-09 kl 17:32 »
Nja!  Högt luftryck ger mer tryck i röret, och pga fysiska lagar blir det inte mycket mer vatten per pumpomgång.
Men det finns givetvis en gräns, när man måste tömma systemet för att få tillräckligt tryck.

Pumpar man mellan 1,5  och 4 bar, behöver ungerfär halva vattenmängden komma ut, mellan pumpstart, annars är det för lite tryck.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 19:19 »
inte högre tryck - mera luft - större fjäder - ordentligt större volym vatten mellan att pumpen går igång
räkne uppgift på lantbruksskola
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-09 kl 09:54 »
LazarusX är rätt ute, skilj på volym och tryck. Färre start/stopp sparar pump men har man inget bättre för sig än att fiska upp pumpar från 70 meters djup är valet lätt. Som alla vet går pumpar dessutom bara sönder på julaftonsmorgon just den där julen med 15 minusgrader och en halvmeter snö.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #7 skrivet: 04 mar-09 kl 10:02 »
LazarusX är rätt ute, skilj på volym och tryck. Färre start/stopp sparar pump men har man inget bättre för sig än att fiska upp pumpar från 70 meters djup är valet lätt. Som alla vet går pumpar dessutom bara sönder på julaftonsmorgon just den där julen med 15 minusgrader och en halvmeter snö.

Vid 4 bars tryck, är det luft och vatten i tanken, ju mer luft, destu mindre vatten(vid samma tryck).  Man kan gå till ytterlighet med för lite eller för mycket luft.
Extremfallen  är ju  nästan hela tanken full av vatten och för lite luft, respektive att man trycker in luft till 4 bar i tanken. I båda fallen fungerar det mycket dåligt.   När man har halva drygt med vatten vid 4 bar är det ganska bra.

Jag har en 800 liters hydrofor och vid ungefär 500 liter vatten vid 4 bar är det rätt lagom, detta erhålls utan att jag behöver trycka in extra luft.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #8 skrivet: 04 mar-09 kl 10:20 »
Halaj!

Man skall inte trycka in luft i en hydrofor.
Däremot i en hydropress.

Det verkar råda en förvirring här.

//T

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-09 kl 10:29 »
Vi talar ju om tryck i hydrofor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #10 skrivet: 04 mar-09 kl 10:30 »
"Ett exempel Helge" https://www.wmr.se/getFile.aspx?fileId=240&wmrid=4 "Om kompressor inte finns kan vi inte påverka luftfickan i hydroforen men nivån brukar bli rätt i alla fall"

Fritt val, man kan alltid ta genvägar men det brukar löna sig i längden att vara noggrann och göra helt rätt enl. min ringa erfarenhet. För övrigt skulle jag vilja veta vad luftventil i toppen är där för på min hydrofor om den inte ska användas???
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Existens?

  • Gäst
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #11 skrivet: 04 mar-09 kl 11:31 »
Självklart kan man trycka in luft i en hydrofor. Jag brukar fylla vatten till den nivå jag vill ha, oftast runt 2/3 full, sen tar jag dit kompressorn och fyller upp luft till det tryck där han stänger av vattenpumpen, t.ex 5kg, då vet jag att nästa gång vattennivån kommer dit så stänger han av sig. Att det blir längr tid mellan pumpstarterna med luft i beror ju på att luften komprimeras och alltså hjälper till längre med att trycka ut vattnet, vatten kan inte komprimeras, så om den är helt full med vatten startar pumpen direkt när man tar lite vatten och stannar direkt när du stänger kranen. Så teoretiskt sätt ger ju en större luftbubbla längre tid mellan pumpstrterna, men det tar ju stopp om det blir så lite vatten så luften åker med ut innan pumpen går igång, då har man för mycket luft i. Sen försvinner alltid lite luft, så emellanåt får man ju fylla på..

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #12 skrivet: 04 mar-09 kl 11:44 »
Har gjort ett litet tankeexperiment med hjälp av paint... ;D


start 1,5bar
stop 4bar
Förtryck 1 eller 1,5bar

Enligt detta så kommer vatten nivån ändras ca 51% mellan start och stopp vid förtrycket 1bar.
Om man har ett förtryck på 1.5bar(0,5 övertryck) så är det ca 58% mellan start och stopp.
« Senast ändrad: 04 mar-09 kl 11:46 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #13 skrivet: 04 mar-09 kl 18:21 »
Tack för klargörandet M8e - där är fakta på bordet sedan är det bara att välja...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Arrax

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #14 skrivet: 10 apr-17 kl 16:34 »
Kan nån förklara hur man gör då? Jag pumpar i luft i pumpen en gång i veckan. Då brukar den ha hakat upp sej å gå igång konstant

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-17 kl 16:52 »
Kan nån förklara hur man gör då? Jag pumpar i luft i pumpen en gång i veckan. Då brukar den ha hakat upp sej å gå igång konstant

Det är alltså INTE i pumpen det ska fyllas på luft, utan i tryckkärlet. Det kallas hydrofor om det inte finns någon mellanvägg mellan luft- och vattenutrymmet, hydropress om det finns ett gummimembran eller gummiblåsa emellan. På en hydrofor sitter luftpåfyllningen alltid längst upp, på en hydropress sitter den på motsatt sida mot vattenanslutningen oavsett hur kärlet är vänt.
Om man måste fylla på ofta i en hydropress så brukar det bero på att gummiblåsan har en läcka.

Lägg gärna upp några bilder, det går att komma med bättre råd om man ser vad det är för maskineri du har.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #16 skrivet: 14 apr-17 kl 11:50 »
                                                                                                                 Hej
så här gör du: om du har en vanlig hydrofor  kolla på tryckmanometern vid vilket tryck pumpen startar.stäng av pumpen.
 alternativ1: om du har kompressor och fyller via ventil på hydroforens topp öppna en kran eller hydroforens avtappning pressa nu med kompressorns hjälp ur vatten ur hydroforen till du ser att vattenståndet är ca 15-20 cm ner på vattenståndsstället stäng sen kran eller avtappning fyll sen på luft så du får ett tryck som är 0,2kg under pumpens starttryck exv: startar pumpen på 2.5 kg fyller du i så du får 2,3 kg tryck i hydroforen. sen är det bara att tarta pumpen och köra
Alternativ 2: stäng av pumpen öppna sen hydroforens bottenavtappning och töm ur allt vatten ur den,det blir snart vaucum i tanken så försök att lossa pluggen i hydroforens topp så rinner vattnet lätt ur. sen är det bara att lina proppen i toppen o skruva dit  den, stänga avtappning starta pumpen så har du en ganska lagom luftkudde som gör att pumpen får lite längre gångtider o håller bättre.
ibland kan avtappningen i botten vara täppt då mycket avlagringar samlas i botten, släpp trycket på en vattenkran. och peta sen med en svetstråd eller liknande i bottenavtappningen eller tryck bakåt med en kompressor så brukar det släppa men var beredd på att det kommer vatten när det lossnar
« Senast ändrad: 14 apr-17 kl 11:58 av alle2 »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tryck i hydrofor?
« Svar #17 skrivet: 14 apr-17 kl 14:16 »
Stäng av strömmen till pumpen, eller dra ut stickproppen ur väggutaget. Öppna en kran och spola kallvatten till det slutar rinna. Leta upp luftpåfyllningsventilen, den ser lika dan ut som på ett bilhjul. Ibland sitter den under en plastplugg. Pumpa nu in luft, det kommer att börja rinna i kranen igen. Fortsätt pumpa till det slutar rinna, eller fräser luft. Sista vattnet som kommer är alltid brunt, det är okej att det är det. Avsluta luftinpumpningen, kolla att ventilen inte läcker. om den gör det kan du dra åt stiftet, eller om det behövs byta det. Stäng vattenkranen, sätt igång vattenpumpen. Låt den gå till den stannar. Spola nu till den startar på nytt. Det första vattnet som kommer är alltid brunt, så spola till det blir klart.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 3 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser