Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  långhårig Collie  (läst 16906 gånger)

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
långhårig Collie
« skrivet: 01 aug-08 kl 21:26 »
Vi har nu slutligen bestämd oss för att köpa en långhårig Collie.
Den ska hjälpa till litegrann med fåren, vara familjehund, sällskap och vakt.  :D
Eftersom vi ska bo lite mer avlägsen än nu i framtiden verkade en sheltie lite för lite och lite för lite "skräckinjagande" . En stor trefärgad Colliehane med mycket svart på ryggen se kanske bättre ut när någon gå förbi huset för att kolla om det lönar sig att bryta sig in där...

Har någon av er en långhårig Collie och kan dela med sig av sina erfarenheter ?
(vi har hundvana, men inte av Collie)

Kan någon rekommendera en bra kennel  (som ochså har trefärgade) ?

Tack
« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 21:32 av Anna-Pia »

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #1 skrivet: 01 aug-08 kl 22:45 »
På Collieklubbens hemsida finns en massa bra info.  www.sck.cc

Här finns en till bra sida.      http://www.collieinfo.dantos.se/

Var noga med att titta på föräldradjurens mentalitet, hälsa och sätt.

Jag själv har korthårig Collie och är mycket nöjd med mitt rasval, på min hemsida finns en hel del ocm mitt korthår.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: långhårig Collie
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 23:03 »
Jag har långhårig collie TRF (trefärgad =svart)

Har relativt lång erfarenhet av rasen....(ca 11 år) :)



Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 18:24 »
drar upp en "gammal" tråd  för attt fråga..
Blev det någon collie?
Kennel SweetCaileanz

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: långhårig Collie
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 18:00 »
Oj, den här tråden har jag inte sett. Blev det ngn collie? Hur går det med gårdsjobbet för den?

Jag har haft långhårig collie sedan -87 och korthår sedan -07.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: långhårig Collie
« Svar #5 skrivet: 08 dec-09 kl 19:45 »
Oj, den här tråden har jag inte sett. Blev det ngn collie? Hur går det med gårdsjobbet för den?

Jag har haft långhårig collie sedan -87 och korthår sedan -07.


ååå korthåren, de är så vackra, önskar mig själv en sådan.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 12:26 »
ååå korthåren, de är så vackra, önskar mig själv en sådan.

Japp ett bra korthår är den bästa alltiett hund man kan ha !!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: långhårig Collie
« Svar #7 skrivet: 01 feb-10 kl 22:39 »
Jag hade en långhårig collie en gång......underbar personlighet, mycket miljörädsla, liten arbetsmotor........tolv roliga men inte alldeles enkla år fick vi tillsammans!

Och fåren......försökte hon valla en gång, hela flocken gick igenom staketet  för att jaga henne tvärs över gårdsplan  ;D  ;D Så försökte hon inte igen  ::)

Ler när jag tänker på min tokiga Skorpan!  :D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: långhårig Collie
« Svar #8 skrivet: 16 feb-10 kl 13:24 »
Jag har  haft collie sedan  1969, inte så många, de flesta har levt länge.
De tre sista kommer alla från Brantastig, och har alla kommit som vuxna. Många tror att man inte får samma relation till en hund man inte haft som valp, men det stämmer inte. Snällare, lydigare och trognare hundar än dessa kan jag inte tänka mig.Dessutom orädda, trygga.
När de kom kunde de en del bus, men de lärde sig snabbt att man inte jagar höns ,utan man ser efter dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 22:20 »
Då frågar jag här: Finns någon uppfödare i Sverige idag med bra mentalitet: nerver o dådkraft?
Lång ( eller helst korthårig).

Annika

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: långhårig Collie
« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 22:21 »
Hej Annika Johansson, har du hittat hit? Jag har som du förstår varit mycket nöjd med mina från Brantastig. Men det finns fler som avlar på bra mentalitet, och vad gäller korthår så känner jag förstås Yvonne med Gemdales här i Halmstad. Många fina meriter inom bruks och korning på hennes hundar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #11 skrivet: 03 mar-10 kl 22:32 »
Tack för namn, kollar på studs!  ;D
( hund blir det dock inte förrän damen som finns nu är slut, och då helst en vuxen.. )

Hua, ska hålla mej borta från Gemdales sida, där fanns ju massor med ljuvliga blue merle... :-* :-*
korthåriga långnosta ljuvligheter  :-* :-*
( funderar på hur mycket soppa jag har i bilen, om jag hinner åka ner och hundnappa någon raring )
Sansar mej, ska ju jobba imorgon..  ;D

Och vallegenskaperna? Vad säger Sonja om de?
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 22:58 av Annika Johansson »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: långhårig Collie
« Svar #12 skrivet: 04 mar-10 kl 21:53 »
Det var en artikel i Colliebladet nr 2-09 om ett gäng som var hos en vall-tränare och lät sina collies pröva. Har stått en del i andra nr. också. I korthet så finns det vall-anlag kvar hos flera collies, men de vallar inte alls som bordercollies, inte likadant och inte lika bra. Du kan kontakta Anna Ho på detta forum, hon vallar med en kortis tror jag. Mina har aldrig fått chans att pröva på riktigt. De har mycket koll på mina höns, går gärna med dem, men styra dem tycker jag inte att de kan.( Det kan  inte jag heller precis för den delen.) För några veckor sedan berättade jag en lustig episod med min  Teo under Höns,  Övrigt om höns, rubrik"En hundberättelse " eller något liknande.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: långhårig Collie
« Svar #13 skrivet: 05 mar-10 kl 08:24 »
Oj, nu hittade jag Cb nr 5- 09 som varit försvunnet ett tag och där står  MYCKET om vallning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #14 skrivet: 05 mar-10 kl 14:17 »
Det var en artikel i Colliebladet nr 2-09 om ett gäng som var hos en vall-tränare och lät sina collies pröva. Har stått en del i andra nr. också. I korthet så finns det vall-anlag kvar hos flera collies, men de vallar inte alls som bordercollies, inte likadant och inte lika bra. Du kan kontakta Anna Ho på detta forum, hon vallar med en kortis tror jag. Mina har aldrig fått chans att pröva på riktigt. De har mycket koll på mina höns, går gärna med dem, men styra dem tycker jag inte att de kan.( Det kan  inte jag heller precis för den delen.) För några veckor sedan berättade jag en lustig episod med min  Teo under Höns,  Övrigt om höns, rubrik"En hundberättelse " eller något liknande.

Japp, jag vallar kossor här hemma med min kortis (och lite får har det oxå blivit på kurs), som för övrigt kommer ifrån kennel OneWay's (utanför Kumla), en kennel jag absolut kan rekomendera, många mentalt stabila, friska och vackra kortisar kommer därifrån.
Annika: Är det något mer du undrar ang kortisar så fråga gärna vidare.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Pelargon

  • Inlägg: 53
    • Närke
SV: långhårig Collie
« Svar #15 skrivet: 13 apr-10 kl 12:27 »
Jag har också haft en korthårig collie,trefärgad,och det kan jag varmt rekomendera.Han var helt otrolig,så lättlärd och duktig.Han gick alltid lös och fot.När min man körde med hästen så sprang han bredvid vagnen på insidan.Och folk stannade med bilarna och berömde honom för så  duktig hund o häst.De är duktiga att hålla som vallhundar och hålla reda på flocken.Han blev 15 år.Och han var inget skällig,och gick aldrig fram till andra hundar fast han var lös.Det är collien duktig på.Funderar på att nästa gång det är dags för ny hund att då blir det en långhårig collie eller en stor-pudel. :)
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: långhårig Collie
« Svar #16 skrivet: 15 apr-10 kl 09:50 »
Nää, nu väntar jag bara på att ödet ska sända mej en äldre blue merle korthårig nu.. Älskar färgen, de "leende" ögonen och vigheten/spänsten i collie ( men inte den långa pälsen ), men har varit för osäker på mentaliteten. Nu kan jag sätta mej o vänta på att "den" som ska komma till mej ska komma..

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: långhårig Collie
« Svar #17 skrivet: 02 maj-10 kl 10:24 »
Kan nån här säga skillnaden mellan tik och hane då det gäller korthåren?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: långhårig Collie
« Svar #18 skrivet: 12 maj-10 kl 17:06 »
Mina korthår kommer också från ONEWAYS:

www.oneways.se

Mitt långhår kommer från MIRABACKENS men de har ingen hemsida. Här finns det bra långhår och/eller mycket information:

http://www.dantos.se/springmist/

Hoppas den som letar efter collie finner en härlig arbetskamrat och vän!






blue_merle2003

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: långhårig Collie
« Svar #19 skrivet: 19 jun-12 kl 00:24 »
Ni ville veta lite mer om en collie. Jag har en långhårig collie kille på nu 9 år som jag kan berätta lite om. Min Rasmus är (såklart enligt mig) den goaste och den mest omtänksammaste hund man kan önska sig. Social och lugn. Han älskar att träffa människor och komma till nya platser. Redan sen kenneln blev han van vid katter, han tar stora som små under sina vingar och beskyddar. Väldigt lättlärd och älskar att "valla" människor samt andra djur. Han är nyfiken och även modig.
Dock det enda som kan vara lite påfrestande ibland är att han allt som ofta ligger precis ivägen där man ska gå, bakom stolar, i köket eller när han okuperar sängen. Men det är för att han vill vara så nära han bara kan, han är trots allt en vallhund och har ett enormt starkt flockbetende. Han är sällan långt ifrån en. Fast det är sånt man lär sig att leva med.
Ja det var lite om min Rasmus.

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: långhårig Collie
« Svar #20 skrivet: 30 dec-12 kl 15:53 »
Hej!
Har en sobel långhårstik på drygt 1,5 år som är jättetrevlig och lyhörd vill alltid vara till lags och har aldrig gått av gårdsplanen. Lite egen som alla collies men absolut ingen problemhund. Älskar barn och är snäll/undergiven mot andra hundar. Då vi har flera hundar så har vi kommit fram till att vi ska sätta ut denna tik på foder då hon verkar behöva mer egentid och är mer aktiv än dom andra hundarna klarar av. Så är det någon som söker eller vet någon som söker en gårdshund, eller som gillar att träna, så tveka inte att höra av er så kanske vi kan komma överens om en bra lösning.
MVH Fiat......

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: långhårig Collie
« Svar #21 skrivet: 30 dec-12 kl 17:00 »
Har haft långhårig collie som jag vallade med den arbetade villigt men inte självmant utan bara på order alltså låg drive. Den var snäll mot fåren men rädd för stängsel så smarta äldre tackor lärde sig snabbt att trycka mot ett stängsel och då vågade hon inte tränga sig mellan och trycka iväg  dem. Den var dock väldigt bra med kvigorna eftersom kor gärna går på rad och inte så ofta i klump så drev hon på lagom där, om jag gick före och passade grindar såg hon till att alla följde med.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: långhårig Collie
« Svar #22 skrivet: 01 jan-13 kl 15:14 »
Mina är inte rädd för fårstängslet så det händer de får små sår på nosen. De är inte rädda för djur överhuvudtaget.

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: långhårig Collie
« Svar #23 skrivet: 01 feb-13 kl 13:17 »
Min hade haft oturen att springa stutt i ett kraftigt elstängsel och hon kom aldrig över den chocken

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: långhårig Collie
« Svar #24 skrivet: 02 feb-13 kl 09:55 »
Ja, att få stötar är ganska vanligt för en jycke "på landet". Händer titt som tätt. Visst kan de bli rädda men det är väldigt opraktiskt om de slutar helt med att arbeta pga en stöt.

JAP-Tina

  • Inlägg: 3
    • Uppland
    • JAP Entreprenad AB
SV: långhårig Collie
« Svar #25 skrivet: 21 feb-13 kl 13:57 »
Jag jobbar som figurant på MH (mentalbeskrivning hund) och MT (mentaltest/korning) ibland och förutom nämnda kennlar har jag fått upp ögonen för Mironiks (kort- och långhår), Dantos (långhår) och Fornborgens (långhår) kennlar. De hundar därifrån som jag har stött på har varit väldigt trevliga och stabila, så mitt tips är att kolla upp de kennlarna lite extra :-) Jag vet dock inte hur det är med själva vallningsbiten, men du kanske kunde kolla upp vilka colliekennlar som är aktiva på olika vallhundsklubbar, kanske... :-)

Lycka till! :-)

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: långhårig Collie
« Svar #26 skrivet: 11 mar-13 kl 14:45 »
Marianne Hansson på kennel Gatefields vallar aktivt med sina collie och hjälper säkert till med frågor, tips och råd.

Dantos och Angeleyes kennel har väldigt stor andel MH-beskrivna! De verkar mycket aktiva i arbetet kring MH.

Mironiks och Fornborgens har inte haft särskilt många kullar därför finns inget statistiskt säkerställt antal MH-beskrivna om jag inte är alldeles efter i tid ;-)

(Sedan kan man inte sätta likhetstecken mellan gott MH-resultat och goda vallningsegenskaper.)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser