Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Envis hök - inget att göra?  (läst 1575 gånger)

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
Envis hök - inget att göra?
« skrivet: 29 dec-17 kl 16:54 »
Hej! Jag föredrar att låta hönsen gå fritt, förutom nattetid förstås. Detta innebär att en och annan höna/tupp går åt till rovdjur, men det har ändå varit sällan. När det väl skett, har jag låtit hönsen gå inomhus (i hönshus och hönsgård) ett par-tre dagar, för att sedan kunna gå ute igen. Det har alltid varit höken, förutom en gång, då vi blev av med ett antal hönor till mård. Mården fångade vi i en fälla vi lånat av en jägare.

Denna senhöst/vinter har varit förskräcklig i hönsperspektiv. Fyra hönor har tagits av höken på två månader och då har jag ändå haft dem instängda längre tider än vanligt emellan, ca två-tre veckor. Igår gick larmet igen. Vi lyckades skrämma iväg en stor rovfågel som hade en spetshättad appenzeller i klorna. Hon klarade sig, tack och lov, och verkar må bra. Det är också den enda gången som vi sett en direkt attack. Men på resterna av de andra hönorna gissar jag att det är hök.

Jag skulle behöva praktiska tips om vad jag kan göra, förutom vad jag läst om på detta forum och annat forum. Förstår att detta kan bli besvärligt eftersom det verkar som om en rovfågel återkommer (om det nu är samma, men misstänker det). En fångstfälla, hur skulle den se ut/skapas? Har någon varit med om detsamma och hur gjorde ni? Att låta dem vara instängda är inget alternativ för mig i längden.

Tack på förhand/Christine   

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-17 kl 18:24 »

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-17 kl 07:59 »
Tack, jag har läst detta tidigare. Det är än mer praktiska råd jag söker, om det finns. Jag har tagit ställning till vad vi ska göra om vi får se höken, så detta behöver jag inte råd till.

Okej, tack ändå för ditt svar. Vi får se om någon mer har tips/råd att ge. /Christine

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-17 kl 14:14 »
Du kan ju alltid bygga dig en kråkfälla.  https://svenskjakt.se/viltvard/bygg-en-norsk-krakfalla/

Du får ju inte fånga rovfåglar, men får du en i din kråkfälla så kan du ju släppa ut den långt borta. Får du säkert inte heller, men det vet jag inte.


Tycker att duvhökar verkar lite korkade (eller nonchalanta), så det fungerar säkert inte med en fågelskrämma med böss-atrapp. Svårt att skrämma bort den som inte är rädd.

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-17 kl 12:32 »
Haha, jaa, en fågelskrämma vore värt att prova. Jag vet faktiskt inte vad jag ska hitta på.

Hönorna är väldigt ”stissiga” mot vanligt och går helt enkelt inte ut, så nu spelar det ingen roll, men framåt vårkanten...

Helst skulle man ju önska att det blev som det varit = höken kommer först om några månader, bara för att hålla sig undan i ytterligare några månader  ;).

Okej, jag funderar vidare. Tack snälla för råd och tips.

Gott nytt!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-18 kl 16:16 »
Duvhökar får varken fångas eller flyttas.

Så länge maten strövar fritt på gården så kommer höken tillbaka, märker han att hönsen inte är ute så ofta som han vill flyttar han iväg ett tag.

Ett tips är att släppa ut dom lite senare på dagen efter kl 11 brukar jag öppna, då har höken förhoppningsvis redan fått sin frukost någon annanstans.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Envis hök - inget att göra?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-18 kl 17:31 »
En utegård med hönsnät i taket och det skall vara ett sadeltak!
Massor av skydd åt hönsen.
Kan dom gömma sig så är dom osynliga.
Ha lantrashöns, och framförallt samma ras då det verkar som att olika raser inte alltid förstår värdet av varningarna eller så förstår dom inte varandra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser