Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NY TRÅD! I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.  (läst 1577 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Startar ny tråd, då förra spårade ur idag, med något för mig obegripligt, som inte verkar handla om det jag frågade.

Nån som vet nå mer om hur de lagrar solenergi i vätgas?

http://norran.se/affarsliv/skelleftea-kraft-bygger-varldens-forsta-soldrivna-hus-anpassat-for-kallt-klimat-909484

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Man utvinner vätgasen ur vatten och pumpar in detta i tankar för lagring tills man behöver det i motorn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
precis fast ingen motor utan en bränslecell.
Förklarades i början i förra tråden.
Solenergi( el från solceller)  omvandlar vatten till vätgas och syre ,vätgasen lagras till senare användning. Fördelen är att du inte behöver ladda batterier utan bränslecellen framställer el efterhand som du förbrukar den.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Är det invecklade saker, eller kan det vara intressant, för hemmapulare?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Är det invecklade saker, eller kan det vara intressant, för hemmapulare?

För tiotalet eller mer år sedan såg jag ett reportage från USA där en pensionerad ingenjör hade byggt sig en egen anläggning.
Han drev sin fastighet och fordon med detta.  Dock var han beroende av ström för framställningen beroende på att på den tiden var solcellerna inte av samma effekt som i dag.

Jag skulle helt klart se det som fullt möjligt för en någorlunda kunnig och väl säkerhetsmedveten hemmapulare att bygga sig en dylik anläggning.
I dag finns tekniken och är väl dokumenterad samt det är enkelt att läsa in sig på hur det skall fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
du behöver en anläggning för själva vätgasframställning. kostnad från 1 miljon. Finns några villaägare i Skåne som byggt själva och fått godkänt. Men definitivt inte lönsamt idag då elen blir billigare att köpa i dagsläget. i framtiden när man börjar tillverka små anläggningar kommer ju priset att sjunka radikalt (som med värmepumparna) och blir intressant för gemene man. En villaägare sa att det dyraste var elektroniken då den inte fanns färdig att köpa utan fick sättas ihop från scratch.
Elektroniken behövs till övervakning av processen och hålla koll på att ingenting flyger i luften. Vätgas är oerhört explosivt och alltså inget att experimentera med själv.
Toyota har t.ex en bränslecellsbil, Mirai på svensk marknad och där testades tankarna i bilen med att man sköt med grovkalibrig ammunition. Kravet var att tanken i princip skall vara oförstörbar. Kraven är givetvis inte lika höga då man gräver ner tanken i trädgården med lämplig avluftning för ev. läckage. Väte är ju lättare än luft och stiger snabbt och risken för olyckor blir ju därmed mindre. Skillnad i ett fordon med risk för krockar,avåkningar o annat som händer i trafiken.

x-lab

  • Gäst
Man utvinner vätgasen ur vatten och pumpar in detta i tankar för lagring tills man behöver det i motorn.

att få en sådan tank att bli godkänd krävs en rigorös test (sista siffrona jag har var i runda tal 100,000 kr inget man gör bara för att.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
att få en sådan tank att bli godkänd krävs en rigorös test (sista siffrona jag har var i runda tal 100,000 kr inget man gör bara för att.

Inte?
Det var inte så stora pengar trots allt för tanken.   Man köper juh en bil för 1/2 miljonen utan att blinka nuförtiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
tankar finns att köpa godkända för användningen,många industrier har vätgas både inom produktion samt under tillverkning. alltså inget man pular med själv för då kostar det givetvis pengar med certifikat m.m.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Om man skaffar en godkänd tank, hur är det med resten av processen då?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
 Hjärtat i anläggningen är den katalysator som behövs för att splitta vattnet. Finns flera lösningar men den vanligaste inbegriper platina och kostar därefter.
finns ju också färdig att köpa men det är alltså den dyraste delen. sedan tillkommer styrenheter,tank,elproduktion. Som sagt,det finns färdiga verk för runt miljonen men de matas med el utifrån och det är definitivt inte lönsamt. Bygga allt själv? Till det krävs antingen egna kunskaper i teknologin eller inhyrda sådana.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Funderar på om man skulle åka och kolla på huset i Skellefte och se hur dom gör.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Funderar på om man skulle åka och kolla på huset i Skellefte och se hur dom gör.
Klokt tanke.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det finns ett hus utanför Göteborg redan.
Kört på i ett par år vad jag förstår.   Han har visserligen hängslen och livrem.
Men det är nog ruskigt klokt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Det behövs ingen katalysator för att sönderdela vatten till syre och väte, men den minskar energiåtgången.

Det behövs också påpekas att Toyotas Mirai behöver rätt mycket vätgas och att bränsletanken därför har mycket högt tryck (700 bar, tror jag) för att tanken inte ska kräva allt för mycket volym i bilen. Så extrema tryck behövs inte i en byggnad med större tank.

Mirai är förresten verkligen fantastisk ingenjörskonst av Toyota men jämför gärna med Rasa från Riversimple. 0-100 på 10 sekunder med en bränslecell på bara 8,5 kW. De två bilarna är väldigt olika så jämför dem som äpplen mot päron. Men det förringar ändå inte vad det lilla företaget från Wales åstadkommer. En full tank räcker till över 50 mils körning. Det är inte dåligt när tanken bara rymmer 1,6 kilo vätgas. 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser