Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Wyandotte  (läst 7166 gånger)

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
Frågor om Wyandotte
« skrivet: 04 nov-17 kl 11:35 »
Hej!

Vi håller på och ska skaffa höns och har bestämt oss för stora Wyandotte. Vi bor i Värmland, zon 3/4. Vi har mycket mark och tänkte bygga en fristående hönsgård med hönshus där de får vara, och vi vill verkligen att hönsen ska få det så bra som möjligt. Har varit inne här på forumet och läst endel men har inte hittat svar på alla våra funderingar.. Har vi missat en tråd med svar på nån av våra frågor så länka gärna. Annars har vi lite spridda frågor om rasen och hönsägande i allmänhet. Behöver inga ”definitiva svar” eller svar på allt, men om ni har erfarenheter får ni gärna skriva! Hoppas det inte blir för rörigt.

Vi undrar:
1. Vad är driftkostnaden (foder) på en stor Wyanotte eller motsvarande? Alltså vad kostar en stor höna att äga mellan tummen och pekfingret, typ per månad?
2. Hur stor yta behövs per höna för att de inte ska picka sönder marken utan att växtligheten fortfarande håller sig vid liv? Och så att sjukdomar inte sprider sig i marken trots att de går på samma plats året om? Är det bättre att växla mellan två mindre inhägnader eller ska man ha en stor?
3. Vi har valt en tålig ras för att de ska kunna gå ute under vintern om de vill, men antar att de kommer spendera mest tid i hönshuset under vintern ändå. Så: hur mycket plats per höna bör vi ha för att det ska bli så bra som möjligt för dem? Svårt att veta om de allmänna råden gäller små eller stora hönor.
4. Hönsgården kommer ligga delvis i en dunge och därför är vi osäkra på om taknät verkligen är nödvändigt? Finns det ens någon rovfågel som går in mellan träden och tar en 3-4 kilos höna/tupp?
5. Vi har tänkt kläcka egna ägg och vill gärna ha blandade färger på hönorna. Finns det någon pålitlig uppfödare i Sverige som har stora Wyandotte avelsägg i olika färger till försäljning? Och finns det nåt register nånstans där man kan se alla färger med namn och bild?
6. Hur är Wyandottes tuppar? Eftersom vi vill kläcka egna ägg antar vi att det blir flera tuppar, hur funkar de tillsammans? Kan man ha flera ihop även i vuxen ålder? Hört att det generellt är bättre med 3 än 2 tuppar. Är en tupp bäst eller finns det någon fördel med att ha fler? Vi tänkte börja med kanske 6-8 hönor.

Tack på förhand!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #1 skrivet: 04 nov-17 kl 19:09 »
Betr. anskaffning. Kolla Svenska Rasfjäderfäförbundets hemsida. Där finns länkar till lokala klubbar,  och på deras hemsidor finns ofta uppfödarlistor.  Som du även ser så är det årets största utställning snart. I Halmstad visserligen,  men ibland ordnar klubbarna bussresor eller samåkning.

Betr, taknät. Det behövs. Trädkronor stoppar inte duvhöken,  den flyger lågt och skickligt bland grenar. Jag fick en drygt 5 kg tung Sussextupp dödad av höken.

Vill du  kunna sälja tuppar till liv, bör du avla färgrent. Blandfärgat räknas i princip som blandras. Men räkna inte med ett sälja alla tuppar, betrakta redan från första stund alla tuppkycklingar som blivande mat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #2 skrivet: 04 nov-17 kl 22:36 »
Tack! Har bara kollat Rasfjäderfäförbundet i Värmland ännu och det fanns inte så mycket färger på stora Wyandotte att välja på då, men får kolla angränsande :)

Hm! Då låter det som att det får bli taknät. Men då borde det räcka med typ fårstängselnät? Finare nät skulle fånga upp alla löv på hösten.. Eller funkar det att spänna vajrar mellan staketstolparna tro?

Nja, räknar inte med att sälja, så då borde väl blandfärgat inte bli ett problem.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #3 skrivet: 05 nov-17 kl 08:17 »
Tack! Har bara kollat Rasfjäderfäförbundet i Värmland ännu och det fanns inte så mycket färger på stora Wyandotte att välja på då, men får kolla angränsande :)

Hm! Då låter det som att det får bli taknät. Men då borde det räcka med typ fårstängselnät? Finare nät skulle fånga upp alla löv på hösten.. Eller funkar det att spänna vajrar mellan staketstolparna tro?

Nja, räknar inte med att sälja, så då borde väl blandfärgat inte bli ett problem.

Jag kör med nät från granngården som jag tror är 75mm rutor.
inget som tagit sig in än och inga löv som fastnat.

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #4 skrivet: 05 nov-17 kl 09:34 »
Jag kör med nät från granngården som jag tror är 75mm rutor.
inget som tagit sig in än och inga löv som fastnat.


Tack :) Det står en massa lönnar omkring så löven är stora som händer. Så tror vi får nog leta efter alternativ. Duvhökens vingspann är ju på minst 90cm så nätrutor på 30cm borde ju inte vara ett problem..

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #5 skrivet: 05 nov-17 kl 14:51 »
Jag har hört och läst om att hökar har trängt sig igenom någon liten glipa  där nätet inte varit tillräckligt spänt, de sätter sig på nätet och kryper sedan in, så det har inget med vingspann att göra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #6 skrivet: 06 nov-17 kl 09:48 »
Jag har hört och läst om att hökar har trängt sig igenom någon liten glipa  där nätet inte varit tillräckligt spänt, de sätter sig på nätet och kryper sedan in, så det har inget med vingspann att göra.

Oj! Okej, får tänka om igen då..

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #7 skrivet: 06 nov-17 kl 13:29 »
Så smarta har dom inte varit hemma.
Har själv varit i inhägnad när det har klonkat till i nätet då rovfågel har gjort dyk.
Vet dock inte vilken rovfågel det gick lite fort

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #8 skrivet: 06 nov-17 kl 18:29 »
Jag har 10-12 hönor, dvärg och normalstora, som har en ca 200 kvm stor inhängnad och den är relativt sönderpickad. Ska utöka med ytterligare 100 kvm när jag får en sekund över.
Själva hönshuset är på 7 kvm och så har dom en utedel under tak som går att nyttja även vintertid. Så dom inte behöver vara inne om dom inte vill :).
Duvhökarna här hemma tar sig in där man minst anar det. Jag hade varit slarvig när jag flätat ihop mina nät och där det var ett "hål" på 20x10 cm tog den sig lätt in.

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #9 skrivet: 09 nov-17 kl 17:24 »
Jag har 10-12 hönor, dvärg och normalstora, som har en ca 200 kvm stor inhängnad och den är relativt sönderpickad. Ska utöka med ytterligare 100 kvm när jag får en sekund över.
Själva hönshuset är på 7 kvm och så har dom en utedel under tak som går att nyttja även vintertid. Så dom inte behöver vara inne om dom inte vill :).
Duvhökarna här hemma tar sig in där man minst anar det. Jag hade varit slarvig när jag flätat ihop mina nät och där det var ett "hål" på 20x10 cm tog den sig lätt in.

Tack! Vet inte hur många kvm vi mätt upp ännu men får kolla det. Hinner marken återhämta sig så att det växer på våren igen?

Några andra som vet hur stora inhägnader ni har?

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Frågor om Wyandotte
« Svar #10 skrivet: 09 nov-17 kl 18:44 »
När jag har kycklingar så får alla mina hönor vara instängda i vad jag kallar för "buren", det är en inhängnad på ca 35 kvm. Den är nämligen mega, extra jättesäker. Om hönsen är där i tre veckor så hinner hagen återhämta sig väl. Jag önskar att jag kunde ha mina hönor helt fritt men med alla tänkbara rovdjur runt hörnet så är det bara en dröm tyvärr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

843 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser