Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra råsaft av Havtorn?  (läst 10041 gånger)

Bergamott

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Hur göra råsaft av Havtorn?
« skrivet: 07 okt-17 kl 15:58 »
Hej!
Finns det någon som kan guida mig i ett nytt område: Havtorn.

Jag har plockat massa, klippt av kvistarna, och nu ligger de i en stor frysbox sen ett dygn tillbaka.

Jag planerar att ta upp dem snart o ruska av grenarna för då ska tydligen bären lossna....???
Sen vill jag ha råsaft som ska sparas ???
Och jag vill också använda kärnorna o mala dem o få ut oljan???

Hur pressar jag och hur maler jag kärnorna...??

Hoppas någon vet, och helst ganska snart så att de inte fryses för länge! :-[

Tack!
Flyttbar stadslantis

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-17 kl 20:32 »
Råsaft:  kör i mixer så bären går sönder.  Sila så mycket det går,  pressa sedan. Lägg i små paket och frys. Mycket stark, kräver både socker och utspädning enligt min smak.








« Senast ändrad: 07 okt-17 kl 20:52 av sonja på slätten »
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-17 kl 03:51 »
Råsaft:  kör i mixer så bären går sönder.  Sila så mycket det går,  pressa sedan. Lägg i små paket och frys. Mycket stark, kräver både socker och utspädning enligt min smak.

Om man inte blandar ut det med vatten, så kommer man inte kunna pressa ut speciellt mycket saft ur dem!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-17 kl 07:16 »
Jodå,  de är mycket saftiga. I varje fall mina.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-17 kl 11:08 »
Jag brukar pressa i potatispress så jag får ut så mycket saft som möjligt. Den fryser jag sedan in i istärningspåsar. När jag skall använda så tar jag 2 -3 tärningar i ett glas vatten. Det blir väldigt läskande och gott, socker behövs inte.
Resterna som blir över när jag pressat, torkar jag och har till te. Jag blandar torkad havtorn, torkade svarta vinbär +torkade äppelbitar-skruttar-skal som jag pudrat över med kanel. Det blir ett väldigt gott fruktte.  :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #5 skrivet: 12 okt-17 kl 19:00 »
Nu har jag  varit organiserad. Och har mätt.
En liter havtornsbär.
Kört i mixer så skinnen gått sönder. Hällt i sil.
4,5 dl självrunnen saft blev det medan jag drack kaffe..
Sedan pressade jag ut ytterligare 1,5 dl saft .
Återstod ½ dl kärnor och skal.  Som förstås innehåller en massa nyttigheter,  men där brister min förmåga att använda det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #6 skrivet: 12 okt-17 kl 19:09 »
He i lite socker å vatten å koka marmelad?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #7 skrivet: 12 okt-17 kl 21:19 »
Fast det var ju råsaft som trådstartaren frågade om.
Men javisst.
Själv brukar jag blanda havtorn och inte helt mogna äpplen till marmelad. Lite vatten och mycket socker,  inget mer behövs.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-17 kl 21:42 »
Återstod ½ dl kärnor och skal.  Som förstås innehåller en massa nyttigheter,  men där brister min förmåga att använda det.

Då missförstod jag. Trodde du ville veta vad du skulle göra med skrufset som återstod.

Bärnörd

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #9 skrivet: 13 mar-18 kl 07:39 »
Jag kör dom i min slowjuicer från Hurom, blir finfin juice :)

Det torra skröfset som blir över torkar jag i ugnen på 50 grader, sen kör jag det i matberedaren till ett fint pulver som jag har i bröd jag bakar.

ShadowF

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Hur göra råsaft av Havtorn?
« Svar #10 skrivet: 04 apr-18 kl 22:12 »
Det här var ju ett tag sedan men såg tråden nu och har kanske lite input i frågan.
Har hållt på ett tag med havtorn och provat lite av varje. Har forfarande några kilon i frysen. Det mesta kräver rätt mycket jobb men jag tycker det är värt besväret.
Klipper och fryser kvistar. Bankar med bräda på utsida av kasse, skakar osv. sen tillbaka i frysen. Använder manuell rensning samt bärrensare kopplad till dammsugare. Sen tillbaka i frysen.
Töar upp, värmer lite för att få att maximal smak och kör genom passertillsats i assistenten. Går också med råsaftcentrifug. Resterna torkas i ugn, mixas och mals. Som ovanstående svarat, gott att ha i bröd, fil etc. Skall prova få ut olja om jag får ihop tillräckligt med frön, men enligt min oljepress (piteba) är oljehalten i havtornfrön för låg för att det skall gå.
Råsaften pastöriserar jag tillsammans med lite råsaft från apelsin o ev. ingefära. Tillsätter ungefär trettio procent socker, men det varierar med hur surt det hela är. Jucien går sedan att spä med vatten 2-9 ggr och dricka. För den som använder refraktometer landar färdig koncentrerad saft på ca 35% sockerhalt.
Har också kokt sylt men då använt syltsocker istället till råsaften.
Provade också att extrahera smak från bär i 96%sprit. Ungefär som jag gör med citronskal till limoncello. Men det sura i bären följer inte med så det får jag använda till något annat. Nån som har nåt förslag?
Havtornsglass är ju också rätt gott att göra.
Har börjat brygga öl i vinter så nån gång skall jag prova att göra öl med havtornstuch också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser