Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra och urladdat batteri  (läst 4816 gånger)

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
Släpkärra och urladdat batteri
« skrivet: 26 sep-17 kl 21:46 »

Hej. Någon som kan ge mig varningar angående släpkärran till bilen och bilbatterier ?

Följande har hänt mig de senaste månaderna som jag haft en släpkärra.

Första kopplingen till el-dosan, nycklen stod i tändningsläget, när jag kopplade elkabeln till bilen. Kortslöt batteriet, var bara att köpa ett nytt.

Nytt batteri, hade bakluckan öppen när jag kopplade kärran till bilen, men såg detta och slog inte på tändningen. 
Hade varningslampor på under ca 1 timme när jag lastade kärran. Dagen efter kunde jag inte starta bilen och batteriet var helt urladdat.

Kan bilbatteriet laddas ut helt bara för att man har varningslamporna på i ca en timme.

Bör man alltid ha en starthjälp och extra batteri med sig, när man håller på med släpkärror ?

Tack i förhand.




 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #1 skrivet: 26 sep-17 kl 22:24 »
Det beror helt och hållet på.
I en del fall så lägger man permanent plus från batteriet till släpvagnskontakten för att driva någon belysning eller ladda batteri i husvagnen.

Och släpvagnen i ditt fall kortsluter helt enkelt detta.

Åtgärd. Undersök om du har permanent ström ut i släpvagnskontakten. Om det är på ett stift som normalt sett inte används till belysning av något slag som krävs under färd så har du några valmöjligheter här.
Koppla helt enkelt bort kabeln, helst vid batteriet eller i säkringscentral.
Sämsta alternativet är i kontakten, väljer du detta isolera stumpen ytterst nogsamt.
En del bilar kan ha en helt separat central med reläer och säkringar för draget.
Det är oftast nyare modeller.

Vad är det för bil och årsmodell så kanske någon som kan den modellen svarar.
Hur många stift är det i kontakten?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #2 skrivet: 26 sep-17 kl 22:36 »
Det beror helt och hållet på.
I en del fall så lägger man permanent plus från batteriet till släpvagnskontakten för att driva någon belysning eller ladda batteri i husvagnen.

Och släpvagnen i ditt fall kortsluter helt enkelt detta.

Åtgärd. Undersök om du har permanent ström ut i släpvagnskontakten. Om det är på ett stift som normalt sett inte används till belysning av något slag som krävs under färd så har du några valmöjligheter här.
Koppla helt enkelt bort kabeln, helst vid batteriet eller i säkringscentral.
Sämsta alternativet är i kontakten, väljer du detta isolera stumpen ytterst nogsamt.
En del bilar kan ha en helt separat central med reläer och säkringar för draget.
Det är oftast nyare modeller.

Vad är det för bil och årsmodell så kanske någon som kan den modellen svarar.
Hur många stift är det i kontakten?

Tack för svar, vilket tyvärr var för avancerat för mig för att förstå vad du menar. Kan det bara vara så att en 10 år gammal släpvagn från Lettland (Taurus) och dess anslutningskabel bör bytas ut eller kollas upp, om den drar onödigt mycket ström.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 22:44 »
om batteriet töms över natten tyder det mer på att du har problem i bilen.
Framförallt behöver ta reda på om det finns ett stift på bilen som alltid har ström.
Och ta reda på varför det har ström, i vissa fall så är det kopplat på det viset.

När du vet vilket stift det handlar om så öppnar du handsken på släpet och kollar om det finns en kabel kopplad på det stiftet och vad den går till.
Om du har mycket oxidering i handsken så är risken stor att du får krypström där.

Jag personligen anser att ha permanent ström kopplad i släpvagnskontakten är förkastligt men dock nödvändigt i sällsynta fall.
Då bör man åtminstone ha något slags brytare på den kabeln.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #4 skrivet: 26 sep-17 kl 22:54 »
om batteriet töms över natten tyder det mer på att du har problem i bilen.
Framförallt behöver ta reda på om det finns ett stift på bilen som alltid har ström.
Och ta reda på varför det har ström, i vissa fall så är det kopplat på det viset.

När du vet vilket stift det handlar om så öppnar du handsken på släpet och kollar om det finns en kabel kopplad på det stiftet och vad den går till.
Om du har mycket oxidering i handsken så är risken stor att du får krypström där.

Jag personligen anser att ha permanent ström kopplad i släpvagnskontakten är förkastligt men dock nödvändigt i sällsynta fall.
Då bör man åtminstone ha något slags brytare på den kabeln.

Handsken ? då menar du anslutningskontakten/dosan på släpvagnen ?

Menar du att det är ett stift i anslutningsdosan på bilen som det kan vara fel på och som drar ström över natten, efter att släpkärran är frånkopplad ?




Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #5 skrivet: 26 sep-17 kl 23:09 »
Ja. Eller så är det relä som spökar.

Enda sättet att ta reda på är att mäta upp det, eventuellt öppna kontakten och undersöka hur systemet är uppbyggt.
Anledningen att jag inte kan vara mer specifik beror på att idag finns det flera olika system.
I en äldre bil så har man i de flesta fall "tjuvat" ström.
Medan i en modern så har man canbusstyrning på grejerna vilket innebär att man i princip har permanetström till en till en styrcentral.

Förresten om du studerar kontakten på bilen och tittar under locket så kan du enkelt se om det är skit eller annat som inte hör hemma där. Och då kan det om du har tur räcka med att du sprayar med något smörjande/rengörande spray.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #6 skrivet: 27 sep-17 kl 07:45 »
Bra svar från Skogsvilde men det är för avancerat.
Det är även för avancerat för mig. Jag har ett elände vart annat år när släpet ska besiktigas.
Det fungerar aldrig på rätt sätt.

Jag föreslår att du vänder dig till en bilelektriker.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #7 skrivet: 27 sep-17 kl 19:36 »
Jag instämmer i att det bara är dumt att ha ständig spänning på en pinne i släpvagnskontakten.
Dels är det inte standardiserat vad den ska användas till. Ibland för laddning av husvagnsbatteri, ibland för dimbakljus på släpvagnen, ibland för backstrålkastare, ibland för matning till elbroms.
Och dels blir det alltid problem med galvanisk korrosion och ärg i släpvagnskontakten om det ligger spänning på ständigt och jämnt.

Ska man nu ändå ha spänning där så bör man mata den via ett relä som kopplas så det slår till bara då bilmotorn är igång och generatorn laddar.  Se till att den är avsäkrad med en säkring på max 10 A.

I det här fallet tror jag inte det är vagnen man ska skylla på utan hur släpvagnskontakten är inkopplad i bilen. Om allt är korrekt gjort i bilen så ska det aldrig kunna inträffa något värre än möjligen att en säkring går, hur grova fel som än finns i släpvagnen.

Tänk på att om du har fått bilbatteriet urladdat, hjälpstartar bilen och sedan ska använda bilens egen generator för att ladda det, så får du räkna med uppåt ett dygns sammanhängande körning (tomgång duger inte) innan det är fulladdat. Detta för att bilens elsystem reglerar på konstant spänning, och vid denna spänning drar batteriet lägre och lägre laddström ju bättre laddat det blir. Det spelar ingen roll om generatorn är klen eller överdimensionerad ur denna synpunkt.

Vad är det för bil (märke, årsmodell osv)? Monterades dragkroken då bilen var ny eller långt senare?

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #8 skrivet: 28 sep-17 kl 21:20 »
Det är en äldre Mercedes c180 men dragkroken/kontakt-dosan/kablar är köpt  ny och monterad förra året.
Jag tror att det är verkstaden som monterat den fel,  har varit och pratat med dem, men blev idiotförklarad för att jag
hade varningslamporna på när jag lastade släpvagen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #9 skrivet: 28 sep-17 kl 22:48 »
Det är en äldre Mercedes c180 men dragkroken/kontakt-dosan/kablar är köpt  ny och monterad förra året.
Jag tror att det är verkstaden som monterat den fel,  har varit och pratat med dem, men blev idiotförklarad för att jag
hade varningslamporna på när jag lastade släpvagen.

Hur länge stod du och lastade? En halv dag?
Batteriet borde om detta friskt klara flera timmar med varningsblinkers.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #10 skrivet: 30 sep-17 kl 19:27 »
Ungefär 1 timme. Batteriet i bilen köpte jag i somras.


Bulten till batterikabelskon bröts av, någon som har något förslag på hur jag åtgärdar detta ?
Se bilden:  http://www.imagebam.com/image/377c64614318923

Hittar ingen reservdel på ebay och ingenting kommer upp vid sökning på batterikabelsko mercedes c180 w202.
« Senast ändrad: 30 sep-17 kl 19:39 av Pelle Persson »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #11 skrivet: 30 sep-17 kl 20:23 »
Ungefär 1 timme. Batteriet i bilen köpte jag i somras.


Bulten till batterikabelskon bröts av, någon som har något förslag på hur jag åtgärdar detta ?
Se bilden:  http://www.imagebam.com/image/377c64614318923

Hittar ingen reservdel på ebay och ingenting kommer upp vid sökning på batterikabelsko mercedes c180 w202.


Det tyder på att batteriet inte är det friskaste, du lär bli varse detta första kallnatten då den antagligen vill hoppa Igång på morron.
Biltema, Jula, mekonomen med flera har universalskor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #12 skrivet: 30 sep-17 kl 23:48 »
Är det bara skruven i kabelskon som har gått av? Ta en vilken skruv som helst med lämplig dimension (troligen M8), och fila till skallen så den passar i urtaget i kabelskon.

Man ska ALDRIG låta verkstäder koppla in kablage till släpvagnskontakter, det blir alltid fel på ett eller annat sätt. Det är bättre att läsa på i verkstadshandböcker, elschemor och standarder tills man har tillräckligt med bakgrundskunskaper, och sedan göra jobbet själv.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #13 skrivet: 01 okt-17 kl 00:12 »
Det verkar inte vara vilken standard kabelsko som helst.

Den tjocka kabeln till vänster är integrerad i kabelskon, ser inga skruvar som håller den kabeln.

Kabeln till höger är ochså integrerad, dels är det en bult och mutter som håller batteriet, det är ochså en "fästskruv/platta" för de tre mindre kablar.

Fästplattan/bulten har alltså brutits av på hälften.

Muttern som sitter på "fästplattan" går inte att skruva av, sitter som berget.

Bild på kabelskon: http://www.imagebam.com/image/8bc0d6614629883
« Senast ändrad: 01 okt-17 kl 04:07 av Pelle Persson »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #14 skrivet: 01 okt-17 kl 07:31 »
Byt bara ut den trasiga delen, mot en ny bult med mutter och de lösa kablarna har väll ringkabelskor, som du trär på den nya bulten innan du stoppar in den i kabelskon, om inte får du montera sådana på kabeln.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #15 skrivet: 01 okt-17 kl 09:13 »
Det är fullt normalt att fabriksmonterade batterikabelskor i bilar är kontaktpressade på den grova kabeln till startmotorn. Men sådana kabelskor används aldrig som reservdel. Man kapar kabeln intill den kabelsko som ska bytas ut och skalar den innan man skruvar fast den under den nya kabelskons överfallsklämma. Vill man vara noga, tar man ett kopparrör som det nätt och jämnt går att få in alla trådar från kabeln i, och löder fast kabeln i detta innan man monterar det hela i den nya kabelskon.

Men just den här gången ser det ju ut som om det inte är aktuellt att byta hela kabelskon.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #16 skrivet: 01 okt-17 kl 12:09 »
Tack för hjälp med kabelskon. Tur att man frågar, det såg omöjligt ut att få tag på originalreservdelen och att jag skulle bli tvungen att ta bulten till en svetsare.

Befintliga ringkabelskor är dock för små för att trä på bulten, måste jag kapa även dessa kablar och byta till en större dimension av ringkabelskor ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #17 skrivet: 01 okt-17 kl 16:33 »
Ja, om det inte är så mycket gods i ringkabelskorna att det går att borra upp hålen och ändå få tillräckligt med material kvar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #18 skrivet: 01 okt-17 kl 17:10 »
Ta en liten bit ca. 3 mm plåt eller något annat och borra ett 8 mm hål för bulten och ett mindre som passar kablarna och skruva fast dessa i biten.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #19 skrivet: 01 okt-17 kl 19:43 »
tack för hjälpen. mvh

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #20 skrivet: 03 okt-17 kl 00:02 »
Efter att fått bilen bärgad idag och pratat med bärgaren som ochså varit bilmekaniker.

Varningslamporna drar otroligt mycket ström, är inte batteriet fulladdat eller i dålig kondition kan det räcka med 20 minuter eller mindre för att batteriet ska bli helt urladdat.

Är ljuset och tändningen på när man monterar kontakten till släpet, laddas batteriet ut helt direkt.

I mitt fall berodde problemen med batteriet troligtvis helt på att generatorn inte laddade batteriet som det skulle pga en dålig generatorrem (kilrem)

Får höra vad verkstaden säger imorgon.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #21 skrivet: 03 okt-17 kl 09:14 »
Ja, tror man att batteriet är fullt så blir det många felaktiga gissningar på andra fel.


Varningslamporna drar inte otroligt mycket ström. Visserligen är de väl på ca 20 W styck, men eftersom de kanske lyser halva tiden när de blinkar så blir det 40 watt tillsammans som ett snitt. Det drar 3,5 A från ett bilbatteri och ett friskt sådant som är fulladdat borde åtminstone kunna ha bilen blinkandes i 10 timmar.

Men jag har haft bilar med både dålig laddning och dåligt batteri, då fick man parkera i nedförsbacke och köra på parkeringslyset :-[ Lite bättre grejer idag, att inte kunna starta är ett tråkigt problem som jag gärna slipper.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #22 skrivet: 03 okt-17 kl 12:51 »
Ja, tror man att batteriet är fullt så blir det många felaktiga gissningar på andra fel.


Varningslamporna drar inte otroligt mycket ström. Visserligen är de väl på ca 20 W styck, men eftersom de kanske lyser halva tiden när de blinkar så blir det 40 watt tillsammans som ett snitt. Det drar 3,5 A från ett bilbatteri och ett friskt sådant som är fulladdat borde åtminstone kunna ha bilen blinkandes i 10 timmar.

Men jag har haft bilar med både dålig laddning och dåligt batteri, då fick man parkera i nedförsbacke och köra på parkeringslyset :-[ Lite bättre grejer idag, att inte kunna starta är ett tråkigt problem som jag gärna slipper.

Jag kommer iallafall inte att slå på varningslamporna fler gånger med släpvagnen påkopplad, om det inte är en nödsituation.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #23 skrivet: 03 okt-17 kl 19:10 »
Om batteriet är så dåligt att det inte klarar varningsblinker på bil + släpvagn 8-10 timmar, så ska man inte vänta sig att det har mycket livslängd kvar.
När nu batteriet har blivit dåligt laddat en tid så bör man tänka på att det är stor risk att batteriet har tagit skada genom sulfatering av att ständigt vara nästan urladdat.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #24 skrivet: 05 okt-17 kl 21:19 »

Felet var inte batteriet som jag köpte i somras eller Driv-/generatorremmen utan laddningsregulatorn i generatorn, kolstavarna var nedslitna.
Det var orsaken till att batteriet i laddades som det skulle. Även tändstiften var slut.

Jag pratade ganska länge med bärgaren som nyligen slutat som bilmekaniker om varningslamporna, han sa iallafall att varningslamporna drog mycket ström på batteriet.
Var inte batteriet i bra kondition och fulladdat, rörde det sig om 30-60 min innan batteriet var urladdat.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/Laddregulator_byte.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #25 skrivet: 06 okt-17 kl 09:51 »
Om kolen är slut i en personbilsgenerator så bör man passa på att svarva släpringarna, rengöra och se över generatorn i allmänhet, ev byta lager när man ändå håller på.
Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga och spåriga släpringar.

Byt inte laddningsregulator i onödan, piratregulatorer är nästan alltid av tveksam kvalitet - kan t ex ge ostabil spänningsreglering, fel temperaturkompensering eller för hög spänning. Det är bättre att köpa lösa kol och byta i originalregulatorn.
Den bästa lösningen är annars generatorer som har kolhållare och laddningsregulator var för sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser