Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka eget pigment!?  (läst 4577 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Tillverka eget pigment!?
« skrivet: 16 sep-17 kl 14:00 »
Någon som vet om man kan tillverka själv på något vis för att färga med tempura? Finns det något i naturen man kan ta vara på/använda? Har sett att det finns jordämnen (Byggnadsvårdsiten) som kommer från Spanien och Italien/Frankrike.....? Finns det ingen mer närproducerad jordmån eller är det isf från jord som tar lång tid på sig att komma tillbaka? Finns det några andra ämnen man kan använda som är bättre för miljön och hälsan? Järnvitriol som används till slammfärg? Men om man vill ha andra kulörer hur gör man då?? Eller är det bara pigment typ från byggnadsvård som funkar/gäller? Det finns en hel del örter som går att färga textil med.....kan det fungera i tempura? Kan man använda kalk, krita, mjöl eller salt på ngt sätt för att få ljus, vit färg? Och sedan gå vidare för att få kulör.....kan man på något sätt få färgämnen från växter, kottar, barr, tallbarr, granbarr, mossa etc för att få hållbar färg i en tempura? Har hört att vissa svampar ska funka men jag kan inte svampar så bra och lufsa runt i skogen och leta......näää......

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Tillverka eget pigment!?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-17 kl 14:03 »
Vad är tempura? Googlar och får bara fram en maträtt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tillverka eget pigment!?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-17 kl 14:13 »
Kanske finns olika recept men jag kör vatten, ägg och linolja. Men så behövs pigment från jord eller mineraler och det är detta steg jag funderar på om man kan göra/hitta på egen hand......

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Tillverka eget pigment!?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-17 kl 14:21 »
Aha, äggoljetempera. Jag har gjort egen guldockra. Vid källor och bäckar är det ofta en gulorange lera. Jag tog den och lade i solen för att torka, utplattad på en varm sten bara. Malde sedan lerkakorna i mortel. Vill man ha lite mörkare färg så går det att rosta den.
Såg du skrev om krita. Det blir inte vit färg av krita, den blir genomskinlig och används om man av någon anledning vill ha tjockare konsistens på färgen.

kurt

  • Inlägg: 3488

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tillverka eget pigment!?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-17 kl 15:01 »
Vad vi har här i vår närhet är hematit (blodsten), kol och krita av mineraler.
Vist går det att torka, koka o extrahera allt möjligt.
Kan tänka mej att sprängtickan bär på mycket färg. Rödbeta.
Kan ju vara att mycket av de färgämnen man hittar från växtriket inte är så beständiga.
Men så himla kul att experimentera med detta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tillverka eget pigment!?
« Svar #6 skrivet: 16 sep-17 kl 15:16 »
Guldockra och blodsten.....ja får läsa på mer om dessa! Färg från växtriket är inte så beständigt....det finns dock örter som håller färgen bra vid infärgning i garn tex. Rödbeta är inte så beständig....Men att måla en fondvägg med "växt" är kanske inte så dumt för när man tröttnat och den börjar ge sig målar man om! Kanske egentligen bara prova sig fram...... jag är ute efter en ljus så nära vit färg som möjligt och en grön eller blå ton i matt nyans. Typ olivgrön och dalablå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 4 användare
lillatorpet, Be, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser