Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker trappremskiva  (läst 2221 gånger)

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
söker trappremskiva
« skrivet: 12 sep-17 kl 19:26 »
 Någon som har liggandes två trappremskivor med axel hål 24 resp 25 mm. Med diameter 30, 55, 75 mm (ca)och för A-rem?
 Eller vet var man kan finna. Har många krokar ute men ännu inget napp.
När jag talar med mekanisk verkstad så kan de inte få dem genom sin gamla leverantör. Nu styrs hastigheten med frekvensomvandlare. I mitt fall fungerar det inte då förmycket av kraften försvinner vid de låga varvtalen.
Remskivan ska sitta på en gammal svarv som byggs om.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: söker trappremskiva
« Svar #1 skrivet: 14 sep-17 kl 09:29 »
Kan du inte montera tre remskivor på samma axel med en lång kil eller nån egen patentlåsning?

Tror det blir svårt att hitta med exakt den specifikationen du vill ha. Tre separata skivor kan du ju däremot lätt få tag på.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #2 skrivet: 14 sep-17 kl 11:34 »
 Jo tanken har slagit mej och slår allt hårdare ju mer jag sökt.
Men mer hägrar tanken på att göra dem i trä. Fästa dem på en bussning som passar axeln.
Har två firmor som letar på sina hyllor. Avvaktar deras besked innan jag engagerar mej i en annan lösning.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: söker trappremskiva
« Svar #3 skrivet: 14 sep-17 kl 11:38 »
Är det inte enklast och bäst att svarva till remskivan själv av t ex aluminium, om man nu har en någorlunda fungerande svarv till hands?

Det är inte alltför svårt att smälta ner aluminiumskrot man har liggande och gjuta ett svarvämne med t ex en lagom stor konservburk av järnplåt som gjutform.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: söker trappremskiva
« Svar #4 skrivet: 14 sep-17 kl 14:55 »

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #5 skrivet: 14 sep-17 kl 15:15 »
Jo tack, där är kroken redan agnad med mejl o telefon.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #6 skrivet: 14 sep-17 kl 15:59 »
 Napp! I Gnosjö.
Gnosjö Maskin & Verktyg AB
 Lidsjövägen 1
 335 32 Gnosjö
 Tel (vxl). 0370-332360
 Fax. 0370-332369
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #7 skrivet: 23 okt-17 kl 22:30 »
 Det är helt otroligt men fortfarande ingen trappremskiva.
i dag har jag skickat runt 50 mejl runt om i norden.
Fått svar från en del men ingen har dem på hyllan.
Att svarva fram dem ligger på runt 15-1800 /st + moms o frakt. Billigast på en höft 3x450/tim. Men där är mycket material som ska veck.
Och en del säger att det är fler som frågat efter dem.
Mycket tacksam för tips.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: söker trappremskiva
« Svar #8 skrivet: 23 okt-17 kl 23:30 »
Antar att du kollat med de här  http://www.kilremslagret.se/produkter/remmar-kedjor/2016/7/25/kugg-remskivor-och-drev

Jag byggde om min svarv för länge sedan och gick då ned till en vanlig fläktremsstorlek (Z) och det har fungerat bra. Nu har jag inte haft behovet att kunna posta om på remsidan eftersom jag hela tiden håller mig till relativt låga varv och har frekvensomformare, men jag förstår problemet. Det sitter trappstegsskivor för Z-remmar i många billiga bänkborrmaskiner. Här är en (inte så billig dock)  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Stationara-maskiner/Metallarbete/Bankborrmaskin-16-mm-2000021556/

Här hittade jag en billig som det sitter två femstegs trappskivor i  https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrmaskiner/stationara-borrmaskiner/pelarborrmaskin-254017/

Det borde gå att hitta på skroten, men det är i alla fall ett alternativ.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #9 skrivet: 23 okt-17 kl 23:49 »
 Jo kilremslagret är kollat men de hade inga trappremskivor.
En enkel pelarborrmaskin köpte jag på fyndtorget. Den är redan plockad av. Men då axeldiameter på spindeln ligger på 25 mm o på motorn 24 så blir där inget material kvar. Fick tipps från en dansk saijt www.woodturning.dk.
 https://www.amazon.com/3-4bore-V-Groove ... 824RSAGECJ

Og det her på Ebay:
http://www.ebay.com/bhp/4-step-pulley
Men där kan man liksom inte se hur stor den minsta skivans innerdiameter är. Blir där material kvar?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: söker trappremskiva
« Svar #10 skrivet: 24 okt-17 kl 00:44 »
Men behöver du den minsta skivan?

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: söker trappremskiva
« Svar #11 skrivet: 24 okt-17 kl 08:54 »
 Jo den lille är viktig. Framförallt på motorsidan då jag vill ha låg hastighet (för borrning).
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: söker trappremskiva
« Svar #12 skrivet: 24 okt-17 kl 13:35 »
Jag är så bortskämd med att ha svarv så jag tänkte inte på att du vill kunna använda dem rakt av. Är den lille för liten så sticker man ju bara av den och anpassar nästa till passande utväxling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser