Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage  (läst 4507 gånger)

missoak

  • Gäst
Ensilage
« skrivet: 08 sep-17 kl 11:23 »
Hej..Vi har nu 5 får och kommer att få ensilage av grannen men då bara i stor bal..Hur kan vi på bästa sätt hantera detta så det inte jäser el blir dåligt för våra får i ju med vi inte har så många får ..
« Senast ändrad: 08 sep-17 kl 13:46 av missoak »

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
SV: Ensilage
« Svar #1 skrivet: 08 sep-17 kl 12:48 »
Om du tar isär balen, så jäser den inte. Det gjorde jag, när jag hade getter, och det fungerade bra.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ensilage
« Svar #2 skrivet: 08 sep-17 kl 13:30 »
Spara den tills det är riktigt kallt.

Hade själv en rundbal till 5 får i vintras...och den fick dom ha när det var snö och kallt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ensilage
« Svar #3 skrivet: 08 sep-17 kl 16:14 »
Finns det tillräckligt med annan mat åt fåren tills det blir kallt, då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

missoak

  • Gäst
SV: Ensilage
« Svar #4 skrivet: 08 sep-17 kl 18:22 »
Tack snälla för era svar..Här finns gott om fint hö..men vet för lite om ensilage.Vad ger ni era får vintertid?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ensilage
« Svar #5 skrivet: 08 sep-17 kl 20:16 »
Jag vet inte heller något om ensilage, ty jag gav mina hö på vintern.  Bra att du har hö, ty det kan rätta till somliga magproblem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ensilage
« Svar #6 skrivet: 08 sep-17 kl 21:07 »
Jag fodrar med egenodlat ensilage, men jag har fler får än fem stycken, hos mig finns ingen risk att balen hinner bli dålig på de 5-6 dagar det tar att konsumera en bal.
Dessutom har jag en balupprullare, så att det är enkelt att få loss ensilage och ta det till foderborden.

Hackat ensilage är ett utmärkt foder till får, egentligen så stämmer det bättre överens med fårs matsmältningssystem än hö (mer likt naturligt gräs än vad hö är), samtidigt som det är är mjukare än hö, så att mängden ratat foder minskar.
Lånstråigt (ohackat) ensilage ger mer spill, och är jobbigare att hantera.

Men ensilage håller (går varmt och blir ankommet) när balen är öppnad, detta går fortare ju varmare det är. Vid medeltemperatur på någon plusgrad/kring nollan, så kan man anta att ensilaget håller sig åtminstone en vecka.
Skydda alltid öppnad bal från direkt solstrålning under tidig höst och på våren. Solvärmen kan få balen att börja gå varm på mycket kort tid.

Om höet finns i fyrkantig bal, så ligger det i skivor, och öppnar man då balen genom att ta upp en "lucka" (skära upp tre sidor så det blir en "flärp") i ena kortänden, och plocka ut skiva för skiva med största delen av plasten kvar på, så förlänger man hållbarheten på balen med flera dagar jämfört med att låta hela balen vara "avklädd".

En rundbal kan man lämpligtvis ställa in på ett rent loggolv eller betonggolv, ta av plast och nät, och så linda upp rätt mycket i taget och lägga i högar eller löst packat i stora lövsäckar (finns sådana som rymmer 270 liter på Jula och ICA t.ex.) för att undvika varmgång. Det skadar inte näringsvärdet på fodret om det torkar lite grann.
Vi packar sådana där stora säckar med lagom mängd ensilage ungefär varannan dag under utfodringssäsongen, så går det på nolltid att fodra sedan.

Det finns manuella hjälpmedel för att linda av ensilage, särskilt långstråigt ensilage kan vara jobbigt att få av balen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ensilage
« Svar #7 skrivet: 10 sep-17 kl 09:40 »
Men ensilage håller (går varmt och blir ankommet) när balen är öppnad
Det här förstod jag inte.  Finns alla orden med som du tänkte skriva, eller är det ett ord jag kan lära mig?  ('ensilage håller')
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ensilage
« Svar #8 skrivet: 10 sep-17 kl 11:50 »
Det här förstod jag inte.  Finns alla orden med som du tänkte skriva, eller är det ett ord jag kan lära mig?  ('ensilage håller')

Nää, missat ett ord, alternativt tagit med ett ord för mycket när redigerade inlägget...

Så här borde det ha stått t.ex.:

Men ensilage håller en kortare tid (går varmt och blir ankommet) när balen är öppnad....

Det blir ibland lite skrivfel när jag redigerar inlägg fram och tillbaka.
Sorry!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ensilage
« Svar #9 skrivet: 10 sep-17 kl 22:21 »
Det kanske går att hämta ett par dagars förbrukning hos grannen? Här har vi djur på två ställen och tillsammans äter de så fort att en ensilageboll brukar hålla, men det fungerar inte om man öppnar en på vardera stället annat än mitt i vintern. Det har hänt att jag öst ut och fluffat upp en halv bal för att den inte skulle gå förlorad, men det är ett tråkigt jobb som kräver stor yta.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Ensilage
« Svar #10 skrivet: 13 sep-17 kl 09:54 »
När det är på nollan eller kallare så sker i princip ingen försämring av ensilaget efter öppning. Om jag har bra ensilage kan det ta två veckor för mina får att äta upp en bal. När det är plusgrader (ju varmare desto fortare) så håller balen kortare tid. Då är det bra om man har annat foder. Jag försöker ha hö till dessa perioder.

Det är iaf bra att man märker på ensilaget om det blir dåligt. Det blir varmt, får jästsvamp eller mögelangrepp. Balar som har fått tillsatsmedel i form av syra vid pressningen har bättre hållbarhet. Blött ensilage går inte att torka på skullen, endast sådant som är ganska torrt (kallas ofta hösilage).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser