Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Åsbohöns  (läst 2360 gånger)

HurSvårtKanDetVa

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Könsbestämma Åsbohöns
« skrivet: 22 aug-17 kl 11:58 »
Jag och min sambo har fått fem Åsbohöns . Nu när de har blivit drygt tre månader gamla ser det ut som att vi har fått fyra tuppar och en höna.
Det är en lite olustig situation då vi inte ens vet om kommunen kommer tillåta oss att ha en tupp (detaljplanerat område på landet - skoj).

De är våra första höns så vi är fullkomliga noviser när det kommer till att bestämma kön. De vi fick hönsen av hävdar att Åsbohöns är mycket svåra att avgöra könet på - de hade en tupp som betedde sig som en höna tills det att den var ett år gammal.

Då de inte var på humör för att bli fotograferade idag har jag tagit en liten filmsnutt på dem.
https://youtu.be/m_B9rebbjGQ

Om någon kan bekräfta vad jag misstänker eller komma med insikt kring Åsbohönans utveckling vore jag mycket tacksam.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Könsbestämma Åsbohöns
« Svar #1 skrivet: 22 aug-17 kl 12:13 »
Jag borde kanske inte uttala mig eftersom jag har hedemorahöns (genbank) och inte Åsbo, men jag tror du har rätt. Att det är fyra tuppar och en höna. Och jag tycker det är mycket vanligare att en lågrangad liten tuppskrutt låtsas vara höna in i det längsta än tvärt om - att en man tror är tupp visar sig vara höna. Jag undrar om det inte är så att deras underlägsenhet bromsar de manliga (tuppiga) hormonerna och därmed utvecklingen av tupparnas typiska attribut? Du har i alla fall en höna att jämföra med. För ett par år sedan hade jag en liten kull med fyra tuppkycklingar. Det brukar jämna ut sig med tiden, men genomsnittligt blir det fler tuppar än hönor. Med oss människor är det ju också så - har för mig att det går minst 105 pojkar på 100 flickor, och samma med hästar -föds flest hingstar. Märkligt!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Könsbestämma Åsbohöns
« Svar #2 skrivet: 22 aug-17 kl 14:10 »
Om det  var sagt att du ville ha hönor och det är en seriös uppfödare kan du säkert få byta tupparna till hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Könsbestämma Åsbohöns
« Svar #3 skrivet: 22 aug-17 kl 14:20 »
Om det  var sagt att du ville ha hönor och det är en seriös uppfödare kan du säkert få byta tupparna till hönor.

Jag tycker inte alls att det är oseriöst att inte vilja byta ut tuppkycklingar mot hösdito. Att köpa nykläckta är som ett lotteri där höns är vinst och tuppar är nitlott.... fast helt värdelösa som en nitlott är dom ju ändå inte. Någon behövs och resten är goda i grytan...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Könsbestämma Åsbohöns
« Svar #4 skrivet: 22 aug-17 kl 16:24 »
Ja, om de är köpta som nykläckta, då är det en annan sak.    Men gör man verkligen det om man absolut  inte vill ha tuppar och är nybörjare?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

HurSvårtKanDetVa

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Könsbestämma Åsbohöns
« Svar #5 skrivet: 22 aug-17 kl 17:43 »
Tack för svar.
I det här fallet är de inte köpta. Vänner till oss ville utöka sin flock och kläckte strax under ett dussin ägg.
Vi fick erbjudandet om vi ville få och vi tackade ja innan vi visste deras kön. Vi kommer prata med dem och se hur vi ska göra.

Helst vill vi ju ha tupp men vi vet inte om vi kommer kunna pga. kommunen. Vi får se hur det går.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser