Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor gård/mark har ni alternativare?  (läst 5573 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« skrivet: 10 aug-17 kl 03:01 »
Ja, om man får vara lite nyfiken sådär :)
Anledningen till nyfikenheten är att jag fått för mig att likt mig själv så försöker man omvandla varenda liten kvm till något man har användning av oavsett om det så rör odling, djur eller vad det en nu må vara, men alla tänker inte lika, därav intresset :)

Jag vet folk som har över 100 hektar och besväras över att de överhuvudtaget behöver bry sig och ojar över att de måste putsa de åkrar de har för att få rätt till bidragen typ, samtidigt som jag vet folk som håller två-tre hästar i toppskick på max 1 hektar samtidigt som de även har höns och övrig verksamhet, med andra ord så är det verkligen som man gör sig, så därav den lilla funderingen; hur stora areal en "vanlig" alterntivare" har, och hur väl man utnyttjar denne? Som sades, detta är bara en sån där sak man kommer på mitt i ett nattskift och har ingen egentligen betydelse förutom ren och skär nyfikenhet :)

Hur som så kan jag själv börja hur det ser ut hos oss, just i dags läget.. våran mark har och behöver fortfarande mycket restaurering och allt är inte optimalt då marken inte brukats på decennier, men hur som haver så har vi i vart fall 11,4 hektar totalt, varvid ca 4 hektar åker/bete, 1 hektar rent bete och 5 hektar skog varvid 1 hektar av dessa 5 hektar skog kan användas som skogsbete, resten av arealen är runt hus och byggnader. På detta har vi i talande stund 5 "grundtackor" som vi tar lamm på (gestrikefår), Men vi vill i vart fall hålla 8-10 tackor + några baggar. Vi har även i skrivande stund 25 höns och nån ungtupp, dessa är också på uppgång i antal då vi vill ligga runt 40 st höns för tillfället. Sedan har vi även haft någon gris och ett 20 tal vaktlar. Vi slår hö på drygt 3 hektar och det täcker behovet mer en väl just nu.. :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-17 kl 08:44 »
Vi har en gård på 6 ha. Varav skog 4 ha. Vi håller oss till stor del självförsörjande på grönsaker på ca; 625 m2. Vi har inga andra djur än katt och några höns. Vi är pensionärer.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-17 kl 08:57 »
35 ha. Det mesta är gammal åkermark som jag sakta men säkert håller på att ny(återupp)odla. 20 får, 5 getter, 2 hästar och runt 15 höns. Vi är självförsörjande på kött och korv. Väldigt lite grönsaksodling för tillfället.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-17 kl 08:58 »
Avstyckad gård så bara 1,5 ha. Önskar ibland att jag hade mer men inser att när ålder och krämpor säger ifrån så räcker det gott att sköta om det jag har.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-17 kl 19:57 »
Väldigt likt dig, ts. 12ha totalt, för femtio år sedan var det bara åker/bete. Numera 4åker, resten skog. Återställer gradvis.

Vi arrenderar 15ha, på dessa tar vi ut hö. På våran mark har vi djuren som hjälper till att återställa, i dagsläget:

4hästar
20får
3getter
30 höns

Självförsörjande på kött o ägg. Grönsaker ligger vi efter på...

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #5 skrivet: 10 aug-17 kl 20:40 »
1600m3 men hyr en gård Med ca 250ha mark som jag får använda mig av dock mest skog huset med 1600m3 kommer ut till försäljning i början på september.
Har 10 höns och 8 2 veckors kycklingar.
Bin kommer nästa år och året efter det kommer det förmodligen getter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-17 kl 10:22 »
Jag är ju bara en drömmare, inte någon riktig alternativare. Så jag gör vad jag kan på min villatomt om ca 1200 kvm. Självförsörjande på vitlök, chilli marmelad och fläderprodukter. Köper i princip inga grönsaker från slutet av april till slutet av oktober och sparar lite till vintern. Djuren är bara en hund och 20 tal fiskar, varav ingen av dem hamnar på matbordet (riktiga jävla kristider undantaget, då kan det bli praktkarp på bordet).

Mvh
Magnus


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-17 kl 11:41 »
just nu 1,5 hektar varav ca 100kvm trädgårdsland

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-17 kl 12:45 »
I nuläget har jag ca 6000 kvm på pappret, men kan utnyttja mer.
Nästan självförsörjande på skrot och knasiga idéer.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-17 kl 13:32 »
0,17 ha på ett ställe, 0,33 ha på ett annat ställe. Samt gissningsvis 1-2 ha som jag inte äger men skulle kunna disponera tills vidare om jag så vill.

p210

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-17 kl 10:31 »
4,4 hektar varav ca 2 hektar bete/åker och resten skog, har just nu 3 tackor som jag funderar på att utöka. 8 hönor, 3 tuppar och 2 hundar, är i uppstartsfasen. Bara bott på gårn i ett år

Postat med Alternativ.nu´s app


JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 12:00 »
Enl Seymour behöver man ha 2,5 ha bra mark om man vill försörja en familj på 5 pers med allt vad den behöver. Då räknar han inte med lin så jag lägger till 0,5 ha till den uträkningen för linodling...
Så det är drömmen! Vi hyr ett torp som jag uppskattar till ca 1 ha men det duger bra att börja med. Där ska det bli grönsaker, höns och får till sommaren!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 12:11 »
53 ha totalt. 18 ha åker varav 14 är utarrenderat medan vi använder 4 ha till hästhagar, 9 ha naturbete och ca 30 ha skog. Från i år ca 500 m2 för potatis och grönsaker, men torkan har gjort att vi inte fått mycket mer än förra året då vi hade ungefär 150m2. Vi har också mycket kvar att lära... 15 hästar och 5 tackor som förhoppningsvis kan utökas till 10-15 stycken nästa höst.

Gisy

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-17 kl 12:54 »
Har 9100 kvm, från början var torpet ca 4 ha, men när det blev ett dödsbo köpte grannen in odlingsmarken.
Jag bor i en dalgång med sydsluttning. Har just nu 10 getter och två får, 14 höns och fyra bisamhällen. Odlar på den plana ytan som finns runt husen. Är ensam pensionär och känner att det är fullt upp med att mjölka, göra ost och mese, sköta djur och mark samt odla och ta hand om grödorna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #14 skrivet: 12 aug-17 kl 13:25 »
3,5ha varav ca. 1,5ha äng eller före detta åker och resten skog. Använder inte marken till något, den står bara till sig så den är redo när jag en dag behöver den.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #15 skrivet: 12 aug-17 kl 13:54 »
Enl Seymour behöver man ha 2,5 ha bra mark om man vill försörja en familj på 5 pers med allt vad den behöver. Då räknar han inte med lin så jag lägger till 0,5 ha till den uträkningen för linodling...
Så det är drömmen! Vi hyr ett torp som jag uppskattar till ca 1 ha men det duger bra att börja med. Där ska det bli grönsaker, höns och får till sommaren!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Funkar möjligen i Skåne men knappast norröver då vedåtgången ökar alt efter ju längre norr ut man kommer  . Så  Seymour teser stämmer dåligt för Svenska förhållanden.Har dessutom praktiserat  det hela i 23 år så tog ja min ved på 3ha i norra Västergötland viket fungera bra . Men det skulle aldrig fungera i Norrland då det är betydligt längre och strängare vintrar dessutom så är återväxten inte lika snabb.  Så hur många ha man behöver beror på vart man bor i landet . Men 2.5 ha totalt stämmer inte på några villkor

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #16 skrivet: 15 aug-17 kl 22:23 »
1/8 mantal ;D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #17 skrivet: 16 aug-17 kl 02:54 »
Funkar möjligen i Skåne men knappast norröver då vedåtgången ökar alt efter ju längre norr ut man kommer  . Så  Seymour teser stämmer dåligt för Svenska förhållanden.Har dessutom praktiserat  det hela i 23 år så tog ja min ved på 3ha i norra Västergötland viket fungera bra . Men det skulle aldrig fungera i Norrland då det är betydligt längre och strängare vintrar dessutom så är återväxten inte lika snabb.  Så hur många ha man behöver beror på vart man bor i landet . Men 2.5 ha totalt stämmer inte på några villkor
Man kan ju ha lite solceller och solfångare, så får man hjälp till varmvatten och el + värme.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #18 skrivet: 16 aug-17 kl 08:56 »

Nästan 6 ha ekocertifierat fördelat på drygt 1 ha gammal ohävdad naturbetesmark och resten åker. Försöker återställa ca 4 000 m2 till olika odlingar av grönsaker och potatis, ytterligare ca 4 000 m2 till fruktodling enl agroforestrykoncept och resten av åkermarken till små skiften av vall men pågående återplantering av solitärträd för att bl a bryta  blåsten och öka mångfalden succesivt. Kräver lite eftertanke... dels för att försöka få det någorlunda rätt från början rent praktiskt men även för att det ska passa in i EU:s regelverk och uppfylla villkoren för stöd.

Finns ett 10 tal får och ett 20 tal höns. På sikt är målet att vara så självförsörjande som de olika praktiska förutsättningarna tillåter i kombination med avsalu med ett "mervärde".

Drivs som en del av ett företag med legojobb/konsultuppdrag utanför gården också. Kunde och hade gärna fått vara lite mer för att få ett stabilt likviditetsflöde... Men konsekvenser av artros och återkommande smärtskov sätter sina begränsningar och gör att även det lilla tar lite längre tid... 
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

andtol

  • Gäst
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #19 skrivet: 16 aug-17 kl 10:35 »
Vi har 6 ha. 3 ha skog, 1 impediment och 2 ha bete/åker.

Planen är att bli helt självförsörjande på grönsaker, frukt, bär och ägg. Mjölkprodukter, olja/fett och säd (mjöl, flingor, hönsmat osv) kommer vi ej bli självförsörjande på. El är en dröm att bli självförsörjande på, men idag inte ekonomiskt möjligt (kanske inte miljömässigt heller).

Vi försöker hitta lösningar som ej är så arbetskrävande så vi hinner med utan att slita ut kroppen och själen. Och som dessutom håller när vi blir äldre.

Ved för uppvärmning räcker idag men vi har elvärme som tillskott, det är dock ganska hög bonitet (återväxt i skogen) här så vi skulle antagligen klara oss helt på veden. Men då måste vi byta uppvärmningssystem.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #20 skrivet: 16 aug-17 kl 11:59 »
Man kan ju ha lite solceller och solfångare, så får man hjälp till varmvatten och el + värme.
Värmer dock dåligt under den period man vill att det ska värma . Det vill säga vintern .

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #21 skrivet: 19 aug-17 kl 20:09 »
Funkar möjligen i Skåne men knappast norröver då vedåtgången ökar alt efter ju längre norr ut man kommer  . Så  Seymour teser stämmer dåligt för Svenska förhållanden.Har dessutom praktiserat  det hela i 23 år så tog ja min ved på 3ha i norra Västergötland viket fungera bra . Men det skulle aldrig fungera i Norrland då det är betydligt längre och strängare vintrar dessutom så är återväxten inte lika snabb.  Så hur många ha man behöver beror på vart man bor i landet . Men 2.5 ha totalt stämmer inte på några villkor

Ok det var bra att få veta! Hur många ha uppskattar du att man behöver då i ett medelsvenskt klimat?
/Johanna


Postat med Alternativ.nu´s app

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #22 skrivet: 19 aug-17 kl 22:56 »
Ok det var bra att få veta! Hur många ha uppskattar du att man behöver då i ett medelsvenskt klimat?
/Johanna


Postat med Alternativ.nu´s app

10-12. 5ha för skog, 4,5för bete/vall och resten odling. Skulle jag vilja säga... Zon 4-5.

Postat med Alternativ.nu´s app


Juniperus

  • Gäst
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #23 skrivet: 20 aug-17 kl 03:32 »
6 hektar varav 3 hektar skog och 3 hektar äng/åkermark, dessutom har jag tillgång till 4 hektar slåttermyr. Räcker gott och väl till ved, odlingar och hö till ett par kaniner. Tack vare slåttermyren skulle jag klara av att även försörja ett par getter.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #24 skrivet: 21 aug-17 kl 12:36 »
Ok det var bra att få veta! Hur många ha uppskattar du att man behöver då i ett medelsvenskt klimat?
/Johanna


Postat med Alternativ.nu´s app
Ja skulle inte vilja ha under 5ha skog om ja har det nu . Men sen så beror det även på hur stor kåk man har att värma . Det är stor skillnad  en liten kåk där man gör av med 10 -12 kubik eller om man måste ha 40 kubik eller mera.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #25 skrivet: 21 aug-17 kl 20:44 »
Tack för tips!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #26 skrivet: 22 aug-17 kl 06:05 »
Ja skulle inte vilja ha under 5ha skog om ja har det nu . Men sen så beror det även på hur stor kåk man har att värma . Det är stor skillnad  en liten kåk där man gör av med 10 -12 kubik eller om man måste ha 40 kubik eller mera.
Min stuga förbrukar kanske 2-3 kubik under en sträng vinter. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan förbruka 40 kubik. Det måste vara en stor, gammal herrgård utan isolering och med kalldrag överallt? Det måste ju vara närmast ett heltidsjobb att stå och mata pannan under vinterhalvåret.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #27 skrivet: 22 aug-17 kl 06:47 »
Min stuga förbrukar kanske 2-3 kubik under en sträng vinter. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan förbruka 40 kubik. Det måste vara en stor, gammal herrgård utan isolering och med kalldrag överallt? Det måste ju vara närmast ett heltidsjobb att stå och mata pannan under vinterhalvåret.

Man kan nog också göra av med 40 m3 om man eldar i överdimensionerade öppenspisar där det mesta av värmen går upp i skorstenen.

andtol

  • Gäst
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #28 skrivet: 22 aug-17 kl 09:06 »
Min stuga förbrukar kanske 2-3 kubik under en sträng vinter. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan förbruka 40 kubik. Det måste vara en stor, gammal herrgård utan isolering och med kalldrag överallt? Det måste ju vara närmast ett heltidsjobb att stå och mata pannan under vinterhalvåret.

Stort hus i Norrland och några tonåringar som duschar titt som tätt. Då går det åt energi.

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #29 skrivet: 22 aug-17 kl 10:37 »
4 hektar. Ca 1 hektar skog, resten betesmark och trädgård. Har katter, höns, hund och planer för en hund till, gäss, ankor, getter, gris (i ek- och bokskogen) och ridåsna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #30 skrivet: 22 aug-17 kl 13:55 »
Min stuga förbrukar kanske 2-3 kubik under en sträng vinter. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan förbruka 40 kubik. Det måste vara en stor, gammal herrgård utan isolering och med kalldrag överallt? Det måste ju vara närmast ett heltidsjobb att stå och mata pannan under vinterhalvåret.
Det tror ja inte för en sekund på att du för brukar så lite . Om du bor där konstant .

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #31 skrivet: 22 aug-17 kl 14:55 »
Det där med hur ved ska mätas är en hel vetenskap. 50 cm ved i kubikmeter stjälpt mått är hälften så mycket som en kubikmeter 30 cm travat. Är det sen frodvuxen granved så går det åt dubbelt så mycket som en torr lövved, för samma värme. Blir det sen 30 grader kallt i en vecka och dessutom blåser ja då går det åt massvis med värme.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #32 skrivet: 22 aug-17 kl 17:16 »
Värmer dock dåligt under den period man vill att det ska värma . Det vill säga vintern .
Vi har haft solfångare sedan 1997. Vi har kopplat ihop den med en luft-vattenpump som tar över när inte solen värmer.
Vi förvärmer vattnet som går in till huset till 40 grader  så vår panna ( mest pellets om det inte är för kallt ute) startar med den vattentemperaturen.
På sommaren kan vi tappa vår badbalja med 39 gradigt badvatten ( 1m3) med solvärmt vatten. Det är lyxigt och underbart.
På vintern när det är flera minusgrader ute så kan man läsa av solfångartemperaturer på upp till 90 grader....det blir ju inte så effektivt på vintern men det är underbart att bara se hur effektiv solen är trots kylan.
Min dröm är att skaffa solceller också men  f...n man behöver vinna på lotto eller nå´t.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #33 skrivet: 23 aug-17 kl 09:04 »
Nu borde diskutionen hamna under en annan rubrik om uppvärmning.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur stor gård/mark har ni alternativare?
« Svar #34 skrivet: 01 sep-17 kl 07:18 »
 Stället där vi bor är en avstyckad gård. Ett tunnland mark är kvar. 1978 och några år framåt odlades det på alla tre stycken. Men så tog renoveringsarbeten o uppbyggnad av snickeriet överhand. Nu är där grönsaksodling på ca 50 m2. Resten ligger för fä fot. Synd då det är go jord. Tankarna går till att odla på mer. Få se vad tiden utvisar.
 Här är bar två katter. Har haft getter. Eldas med ved o vedförådet i år är på 42m3 fast mått. Där finns solvärme av 4 st kinesiska vakumrör, Två kökspannor + en arimax 35.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser