Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böja träregel 45*45  (läst 7510 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Böja träregel 45*45
« skrivet: 22 jul-17 kl 14:17 »
Hejsan
Jag skulle vilja bygga en rosenbåge till ett grindhål och skulle följa ha en svag böjning på "överliggaren". Längden på regeln blir ca 3 meter och jag skulle vilja böja den svagt, typ 30 cm skillnad kanske i mitten. Hur böjer man en 45*45 regel så det blir en bestående krökning?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #1 skrivet: 22 jul-17 kl 14:31 »
Du använder en metod som kallas basning. Finns lite på youtube om det. Har själv aldrig basat så tjockt trä utan bara 5mm tjocklek. Men man kan kanske slajsa upp din överliggare, basa och sedan limma ihop igen. Metoden basning är att värma upp träet i vattenbad eller ånga och sedan tvinga till önskad böjning i en jigg som du förberett.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #2 skrivet: 22 jul-17 kl 14:46 »
Åk till byggmax och leta bland virket som ligger kvar efter att andra sorterat ut det dom vill ha. Om du inte hittar en 2"2 som är färdigböjd så bör du åtminstone hitta ett riktigt bra utgångsobjekt. Har du tur får du till och med rabatt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #3 skrivet: 22 jul-17 kl 17:04 »
Jag skall bygga bågar till odlingslådorna av trä och kommit fram till att om man skivar upp reglarna i ca 5 mm remsa och limmar dessa och sedan sätter i en form med tvingar så får det resultatet jag är ute efter.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #4 skrivet: 22 jul-17 kl 17:37 »
Man basar virket en timme per tum tjocklek så på en 45x45 blir det knappt två timmar.

Jag har basat 2 cm tjockt virke som tjockast men jag vet att skeppsbyggare förr basade virke upp till tums (20 cm) tjocklek.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #5 skrivet: 22 jul-17 kl 22:13 »
Jag har funderat en hel del på att testa den metoden, kände tyvärr att det var för pyssligt att få till en bra lösning på en basningsugn.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #6 skrivet: 22 jul-17 kl 22:33 »
 Ett rör med nästan täta ändar. Eller låda så lång som basämnet. Värmen från en stor kaffekitel. Men 30 cm båge är inte så mycket. Kanske räcker det med att blötlägga o spänna i en form. Låta torka. Kanske böja 35 båge för den vill väll tillbaka till sitt ursprung. Varför inte böja en nysågad färsk bit. Kvistar ger brott.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Böja träregel 45*45
« Svar #7 skrivet: 22 jul-17 kl 22:57 »
Klyv den i två, limma ihop och böj. När limmet torkat stannar den i formen. Att basa detta är överkurs


Skickat från min iPhone med Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser