Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mognar ympad honung i 20 grader?  (läst 795 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Mognar ympad honung i 20 grader?
« skrivet: 21 jul-17 kl 12:20 »
I förrådet där jag ställer min ympade honung på mogning är det i år 18-20 grader (mot 16 förra året). Hur (om) påverkar det processen på något sätt? Någon med egna erfarenheter?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mognar ympad honung i 20 grader?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-17 kl 18:13 »
Det optimala är 14 grader. Högre temperatur påverkar dels hastigheten på kristallationen, men även på lagringstiden på det färdiga resultatet.

En sommar som denna så fungerar ju de äldre potatis- eller frukt-odlarnas knep väldigt fint: Öppet ut från lagret på natten-morgonen, stängt på dagen. Så pass långt ned som i norra Skåne har vi nyligen varit nere på 9 grader ett par nätter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mognar ympad honung i 20 grader?
« Svar #2 skrivet: 21 jul-17 kl 18:14 »
Men svaret på frågan är JA, den kristalliserar även vid 20 grader...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser