Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bin  (läst 21798 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #140 skrivet: 04 aug-17 kl 08:32 »
Det är ju nektar och sockerlösning som ska jämföras och inte honung och sockerlösning. De flesta ämnen som finns i honung tillsätter bina genom sin enzympåverkan från sina fodersaftkörtlar vid förädlingen av nektar. Sockerlösningen processas på samma sätt.

Jano, det är ren nonsens.
Kan biet tillsätta de förutnämnda beståndsdelar (och ca 200 till) som finns i honung och kommer från nektarn respektive inblandat pollen ur sin egen kropp och i så fall hur kom de in i kroppen?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #141 skrivet: 04 aug-17 kl 08:37 »
Jano, det är ren nonsens.
... respektive inblandat pollen ur sin egen kropp och i så fall hur kom de in i kroppen?
Jag har sett många nonsensinlägg, men aldrig från jano.
Vad gäller pollen i honung så är det lite spill från den övriga pollenhanteringen, det kommer inte från magen.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #142 skrivet: 04 aug-17 kl 08:41 »
Ingen är allvetande och ofelbar...

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #143 skrivet: 04 aug-17 kl 09:40 »
Jano, det är ren nonsens.
Kan biet tillsätta de förutnämnda beståndsdelar (och ca 200 till) som finns i honung och kommer från nektarn respektive inblandat pollen ur sin egen kropp och i så fall hur kom de in i kroppen?

 Genom förtäring av pollen som lagras i binas kropp i form av vitellogenin, vilket är grunden för tillverkning av fodersaften som även används vid processandet av nektar till honung.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #144 skrivet: 04 aug-17 kl 11:13 »
Biodlingen är full av myter och villospår, men jag ger Christelle kredit för att hennes inlägg faktiskt framkallar många verkligt kunniga svar från erfarna biodlare som Thomas och Jano.  Kanske att vi har lyckats hålla stånd mot den här myten.
« Senast ändrad: 04 aug-17 kl 11:39 av Små »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #145 skrivet: 04 aug-17 kl 11:19 »
Hej Jano

Då var det alltså pollen igen som är viktigt!
Enzymer är enbart en katalysator för en kemisk process, de tillför inget nytt, de förändrar enbart det som finns och kan förändras...och finns det då enbart sackaros så gör enzymet inget annat än hjälper till att invertera sackaros till glukos och fruktos.
Det är väl det du menade från början, att processen är lika för nektar eller "sockerlösning, antar jag.

Nu har den processen redan gjorts från tillverkaren av tex Bifor så då behövs inte ens enzymer längre...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #146 skrivet: 04 aug-17 kl 11:26 »
Kanske att vi har lyckats hålla stånd mot den här.


Menar du hålla stånd mot vetenskapliga iakttagelser som jag har sökt, läst och länkat här?
Och de säger om och om igen att det är en skillnad mellan honung och sockerlösningar av de olika slag.
Fettkroppens utveckling, motståndskraft mot pesticider och sjukdomar, längre livslängd, epitelförändringar i tarmen mm.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #147 skrivet: 04 aug-17 kl 12:14 »
Jag förstår vad du menar kap Horn, men ingen har sagt att det inte är skillnad på honung och socker. De flesta av oss vet honungens förtjänster.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #148 skrivet: 04 aug-17 kl 14:48 »
Det här tråden har blivit lång, och jag blir mer och mer övertygad om att det handlar inte om invintring, det handlar om att bevisa att honung är bättre än socker, och att vi ska vara snälla mot bina och låta dem behålla sin honung.
Nej, du har verkligen fått det mesta om bakfoten när du ideligen predikar vad du tror att tråden handlar om och vad jag är för en fanatiker/bikramare - läs första inlägget så förstår du kanske bättre vad jag är ute efter  >:(
Biodlingen är full av myter och villospår, men jag ger Christelle kredit för att hennes inlägg faktiskt framkallar många verkligt kunniga svar från erfarna biodlare som Thomas och Jano.  Kanske att vi har lyckats hålla stånd mot den här myten.
Vilken myt? Menar du att biodlare i gemen inte anser att socker är bättre än honung att invintra på?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #149 skrivet: 04 aug-17 kl 15:22 »
Vilken myt? Menar du att biodlare i gemen inte anser att socker är bättre än honung att invintra på?
Jodå, men om det här ämnet säger ekologiprofessorn Ingemar Fries "Det är olyckligt att oriktiga uppgifter om vad bisamhällen bör fodras med inför vintern okritiskt sprids i media."  Rätt så bra beskrivning på en myt i vardande

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #150 skrivet: 04 aug-17 kl 15:58 »
Jodå, men om det här ämnet säger ekologiprofessorn Ingemar Fries "Det är olyckligt att oriktiga uppgifter om vad bisamhällen bör fodras med inför vintern okritiskt sprids i media."  Rätt så bra beskrivning på en myt i vardande
Vilka då media? Och vilka sprider dessa påstådda myter?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #151 skrivet: 04 aug-17 kl 18:23 »
Mm, vinterbina får jobba inne i kupan, vilket dom inte gjort om de fått behålla sin täckta honung. Utdrag ur Nordic Sugars innehållsförteckning. där står oxå så här:
"Bifor kan köpas i hinkar på 16 kg. En hink räcker till en bikupa. Bifor kan också levereras per tankbil".
Vintrar du in LN sh på två lådor på 1 hink Bifor?

Håller med om att ju mindre vatten vi häller ner i sh desto bättre miljö borde vinterbina få avseende fukt och mögel i kupan.

Vinterbina får en oerhört mycket mindre energikrävande syssla än sina systrar som i somras FLÖG för att ta hem nektarn. Mina vinterbin går upp till foderlådan och ner igen. De gör detta med glädje.

En hink räcker nog till ett mindre samhälle, det vet jag inget om. Jag ger 22 kg Bifor per samhälle, från palltank. Detta är ca 8 kg för lite per samhälle. Resten ges som Apifonda i mitten på mars. Så gör jag efter att under mååånga år ha studerat var gränsen ligger i mina trakter. Förr fick jag plocka bort massor med täckta ramar socker på våren. Dels var dessa ramar rena "kylklamparna" för bina, och dels så är det oerhört mycket enklare att tillföra foderdeg än att plocka bort ramar, och dels så fungerar Apifondan som den drivfodring jag vill ge från mitten av mars.

Denna balansgång är inget att förespråka för nybörjare, med risk för svältdöda samhällen! Känner man sina bin ut i fingerspetsarna, så kan man däremot ha god nytta av att ge dem för lite foder 1 september.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #152 skrivet: 04 aug-17 kl 21:25 »
Hej

Om någon sprider "news" i sammanhanget så är det väl Preben och Ingmar: Socker är bäst att övervintra på" (och så inns det tortiga källhänvisningar från mitten av nittiotalet.
Verkar som att det finns "motsättningar" i svensk biforskning.
Nya krafter är på G.

Men från det ena till det andra och nu helt ovetenskaplig utan enbart som tankeställare: man täcker av, slungar och sedan ger man ramarna tillbaka så att bin kan fylla de med en given sockerlösning och så måste de reparera det slungade ramar och sedan täcker de.
Eller inte ens det, utan man ger de foder i den sista förblivande lådan, kanske en LN sådan där de bäst kan se till att stuva under sitt vinterförråd.
Varsågod, här har ni!

Så där sitter samhället på sisådär 35 liter volym, som har jobbat vingarna av sig för att samla honung ovanför som bara helt plötsligt försvann. Hela upplägget inför vintern borta!

Och där kommer Jano in i bilden med sina erfarenheter angående övervintring som verkligen har gått in för det.
 
Jag har läst i stort sett allt du har skrivit om temat, Jano, och visst, kanske inte är honung eller socker det som gör skillnaden utan hur man som biodlare bär sig sig åt....men det är en annan berättelse, även den oavslutat, bland bihållerna.

Men att socker eller honung är två skilda "ting", så långt kan vi väl vara överens?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #153 skrivet: 04 aug-17 kl 22:00 »
och som försöker att nå målet att övervintra bin på enbart honung....vilket är temat i sammanhanget.

Nej, temat är invintring.

Varför behöver man forskningsrapporter om man inte är vare sig läs- eller skrivkunnig??

Mina hjälpsamma inlägg är underbyggda med gedigen erfarenhet. Somliga tar åt sig denna kunskap, och lyckas väldigt väl med sin biodling, bland annat tack vare efterföljande av mina råd. Givetvis är det fritt att istället göra tex tvärtom, eller själv skaffa sig egen erfarenheter genom hundratals biår.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #154 skrivet: 04 aug-17 kl 22:32 »
Hej
Och där kommer Jano in i bilden med sina erfarenheter angående övervintring som verkligen har gått in för det.
 
Jag har läst i stort sett allt du har skrivit om temat, Jano, och visst, kanske inte är honung eller socker det som gör skillnaden utan hur man som biodlare bär sig sig åt....men det är en annan berättelse, även den oavslutat, bland bihållerna.

Men att socker eller honung är två skilda "ting", så långt kan vi väl vara överens?

Ja det är två skilda ting. Honung är en färdig produkt och socker är en råvara på samma sätt som nektar. Men socker kan också bli en sorts honung när bina processat det. Bina kan framställa flera olika substanser genom sina olika salivkörtlar. Det är inte bara enzymet invertas.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #155 skrivet: 05 aug-17 kl 20:00 »

Varför behöver man forskningsrapporter om man inte är vare sig läs- eller skrivkunnig??



Klart, inte behöver man forskning när man inte kan läsa, skrivkunnig behöver man inte ens vara i sammanhanget...fast visst, så hänger det ihop.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Invintra bin
« Svar #156 skrivet: 05 aug-17 kl 21:53 »

Klart, inte behöver man forskning när man inte kan läsa, skrivkunnig behöver man inte ens vara i sammanhanget...fast visst, så hänger det ihop.


Precis, så är det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #157 skrivet: 07 aug-17 kl 07:28 »
Lite forskning är på gång kring ämnet att låta bina få behålla sin honung.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6750750
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #158 skrivet: 07 aug-17 kl 08:27 »
Lite forskning är på gång kring ämnet att låta bina få behålla sin honung.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6750750


Sen kan man även ha i åtanke att forskarna T--i-s och Al-ej--r- har blivit lämnade av en mycket kompetent bolagsstyrelse. Orsaken lär bland annat vara att de stått och stampat med sin forskning i över åtta års tid i TRON att de har rätt, men inte kunnat bevisa det... Mycket har istället talat EMOT deras teorier berättade en ur den tidigare styrelsen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #159 skrivet: 07 aug-17 kl 12:46 »
Om inte annat så verkar de två forskarna vara bra på att få media att skriva om dem, sådana artiklar har kommit i åratal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Elitsliraren, nyhem, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser