Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flakmoppe  (läst 3993 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flakmoppe
« Svar #20 skrivet: 08 jul-17 kl 07:55 »
man köper lätt en skaplig bil för de pengarna,nostalgi kostar.... ulf

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flakmoppe
« Svar #21 skrivet: 08 jul-17 kl 08:35 »
man köper lätt en skaplig bil för de pengarna,nostalgi kostar.... ulf

Absolut nostalgi kostnad, men jag får ju säga att jämföra med bil inte är riktigt rättvist , har iallafall för mig varit ett helt annat användningsområde, riktigt praktisk att ha lite prylar och verktyg på och smidig.

även eldrivna i industrilokaler är kanon, ofta lånat på industrier för att ha en liten verktygslåda och min dator på.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #22 skrivet: 08 jul-17 kl 16:10 »
En ny flakmoped år 1968 kostade ca 1880kr utan oms, med oms ca 2350kr motsvarar kanske runt 20000 tusen nu om inte källorna är felaktiga... Gamla flakmopeder är ju inte speciellt bekväma...Gissar att en åkradie på ca 5km är lämpligt...Nya flakmopeder verkar ha stötdämpare och är därmed bekvämare...Bättre att köpa en ny istället för att lägga otroliga summor på en gammal maskin utan stötdämpare för 30 papp...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Flakmoppe
« Svar #23 skrivet: 08 jul-17 kl 21:33 »
Jag återknyter gärna till jämförelse med fyrhjulingar. Sneglade idag på en 9 år gammal kinafyrhjuling (billig modell, 200 cc, endast bakhjulsdrift), som var till salu för 2000 kr på en loppis. Den har nog förutsättningar att gå åtminstone 10 år till med måttligt underhåll och kan nog göra rätt för sig vare sig man ser den som nytto- eller nöjesfordon.
Den har för de flesta tillämpningar åtminstone dubbla bruksvärdet jämfört med en packmoppe, enda besväret är ju att den kräver A- eller B-körkort, det duger inte med AM eller traktorkort.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #24 skrivet: 09 jul-17 kl 11:14 »
En flakmoped ger väl en bättre vuxenkänsla speciellt om man kommer på två hjul genom grindöppningarna...  :D ... Annars så borde underhållet bli mycket dyrare med en Atv...Släp kostar ju också...Plats att ha den på... Känns smidigare med en flakmoppe...Man får väl kolla sin omgivande miljö och se om en flakmoped går att använda där...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser