Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 35986 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« skrivet: 01 jun-17 kl 13:55 »
Det tar mellan 15-20 000 mil innan man minskar koldioxidutsläppet om man köper en Tesla.
Detta för att tillverkningen av batteriet drar iväg sådan enorma mängder.
Känns dåligt  :-\. Då är det faktiakt bättre att slita på sina gammelbilar och istället jobba mer med smarta logistiklösningar, som att samla ärendena, samåka eller åka kommunalt delar av sträckor.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
« Senast ändrad: 01 jun-17 kl 20:34 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #1 skrivet: 01 jun-17 kl 16:26 »
läser man kommentarerna så finns det ju en hel del hål i den beräkningen...

bland annat att  "Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen." men verkligheten är väl den att Teslas batterifabriker nästan uteslutande använder solenergi?

sedan har de överhuvudtaget inte räknat på co2-utsläppen i samband med uppumpning av olja, transport av olja, tillverkning av diesel och transport av diesel innan du får den i din tank, utan enbart vad utsläppen är när du förbrukar diesel under körning... lite konstigt

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #2 skrivet: 01 jun-17 kl 17:04 »
...Och/eller se till att övergå till förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som RME, HVO, Biogas etc, naturligtvis försedda med väldigt god rening.

Vi skulle kunna bli mer eller mindre självförsörjande med bränsle, samtidigt som vi med hjälp av samåkning billig och väl inrättad kollektivtrafik minskar "en persons åkandet" i städer/tätorter med egen bil.

En annan sak, som sällan tas upp vad avser elbilar, är att vi lär behöva en betydligt större elproduktion än idag om hela fordonsflottan (som vi har idag) skulle vara eldriven.
Dessutom så skulle en hel del av elnätet behöva stärkas upp, om det ska vara möjligt att snabbladda elbilarna.

Ett fåtal elbilar, som har tillgång till snabbladdande laddstolpar, kräver inte så mycket mer än vad som finns idag, men vad händer om "alla" ska ladda sin elbil direkt när de kommer hem ifrån jobbet vi 5-tiden? Och avser att ha färdigladdat efter en timme eller så,  när man ska iväg på en fritidsaktivitet?

Är inte en stor del av elbilshaussen, en stor marknadsföringsgrej, från Tesla, som ivrigt tas emot av politiker, som vill ha en enkel teknisk lösning på klimatproblemen?

När klimatproblemen snarast behöver lösas med en räcka av åtgärder, där många påverkar delar av den västerländska miljöslösande livsstilen, och som därför skulle vara föga populära?


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #3 skrivet: 01 jun-17 kl 17:35 »
Ojämn last på elnätet är alltid ett problem. Så det borde vara perfekt att sätta på laddaren till elbilen efter jobbet, när industrin och datorhallar stänger ned. Dom där uträkningarna av energiåtgång vid produktion tar jag med en nypa salt. För när jag såg granskningen av vilken energiåtgång det var vid tillverkning av vindkraftverk så stämde det inte alls. Det hade påståtts att dom aldrig skulle kunna producera igen energin som gick åt för tillverkning och uppsättning. Vid granskning så var det redan gjort första året. (Sveriges radio vetenskapsredaktionen)
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #4 skrivet: 01 jun-17 kl 18:05 »
Det tar mellan 15-20 000 mil innan man minskar koldioxidutsläppet om man köper en Tesla.
Detta för att tillverkningen av batteriet drar iväg sådan enorma mängder.
Känns dåligt  :-\. Då är det faktiakt bättre att slita på sina gammelbilar och istället jobba mer med smarta logistiklösningar, som att samla ärendena, samåka eller åka kommunalt delar av sträckor.

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Det här ska man ta med en nypa salt...
Jag har läst flera rapporter och den beskrivning som ges här stämmer inte med verkligheten. De nya batterifabriker som byggs/projekteras just nu skall vara CO2 neutrala och man får räkna med att transporter till fabrik,råvaror m.m blir mer miljöanpassade för varje år.
givetvis kan man räkna CO2 utsläpp på lastbilen som levererar råvaror men när den blir utbytt till en eldriven variant?
det handlar helt enkelt om hönan o ägget. vilket kom först? innan den nya tekniken slår igenom kommer givetvis äldre teknik att användas tills den är utbytt. man kan inte resonera som att pga den nya tekniken orsakar utsläpp (pga att man använder gammal i ett övergångsskede) så skiter vi i det nya o kör på som vanligt.
Det är teknikfientligt och det innebär att vi aldrig kan komma ifrån oljan. Även biobränslen ger samma utsläpp vid transporter m.m idag och kommer elen för att producera etanol från fossilbränslen så ger det snarare ökade utsläpp att ta fram bränslet.
det handlar helt enkelt att vi just nu står i en brytningspunkt där ny teknik ännu inte slagit igenom så det märks utsläppsmässigt.Men det blir bättre hela tiden,Kina släckte ner över 100 kolkraftverk nyligen och ersatte dem med solkraft o vind. "inte lönsamt" säger kritiker men en jävla vinst för miljön.
de som kämpar emot tror inte heller på klimatförändringen alternativt att det är kört vad man än gör.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #5 skrivet: 01 jun-17 kl 19:14 »
När det gäller Kina och kolkraftverk så är det inte frågan om någon tillfällig kampanj där 100 verk stängdes, utan det har pågått en långsiktig förnyelse i ganska många år nu, jag hörde en uppgift på ett seminarium för några år sedan att man visserligen tar ungefär ett nytt kolkraftverk i drift varje månad i Kina, men man stänger 20-30 år gamla verk byggd med gammal rysk teknik i mer än dubbelt så snabb takt. Och jag skulle tro att även om det fortfarande byggs nya kolkraftverk där, så ökar takten i utbyggnad av sol- och vindkraftproduktionen ännu mer.

När det gäller problemen med elbilsbatteriernas miljöbelastning så tycker jag inte att de ska behöva hindra försäljningen av elbilar. MEN: ska man köpa en elbil för att ersätta en gammal förbränningsmotordriven bil, så ska man se till att den får göra rätt för sig. Elbilar bör användas i sådana tillämpningar där de får långa årliga körsträckor, och de bör dimensioneras så att de inte släpar med sig onödigt mycket batterikapacitet relativt de dagliga körsträckorna.  Om en bil t ex går i regelbundna körningar 50 km varje vardag, så är det helt onödigt att ha ett batteri som ger 300 km räckvidd. Det räcker med att dimensionera batteriet för 80-100 km, så har man viss marginal för oförutsedda körningar och batteriåldring.
Ska man anskaffa en bil men inte räknar med att det blir särskilt täta och regelbundna körningar, så är det nog än så länge bättre att sikta på att utnyttja marknadens överskott av begagnade förbränningsmotordrivna fordon.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #6 skrivet: 01 jun-17 kl 19:18 »
Just nu övergår man till eldrift på färjor som kör kortare turer t ex Helsingborg-Helsingør

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #7 skrivet: 01 jun-17 kl 20:34 »
Självklart så skall man kritiskt granska siffror som kommer fram.

Även om man halverar siffrorna så känns det ruskigt svårt att räkna hem dom.
Men som målarmästar så kommer "kostnaden" för batterierna att minska allteftersom då tekniken förbättras och även transporterna läggs om till mer eldrift.
men det handlar så mycket om att hitta balanspunkten för vad som är försvarbart.
Både ur ett samhällsperspektiv och miljöperspektiv.

Jag är verkligen inte teknikfientlig. Utan är mer kritisk ifrågasättande och funderar mer på om vad teknikskiftet innebär.

Om man ser till oljeindustrin så var det en ruskigt smutsig affär när det först inleddes.
Med ruskigt stora utsläpp av framförallt råolja och även enorma utsläpp vid transporterna, men tekniken utvecklades och idag är i jämförelse förvånansvärt (fel ord kanske) "ren"

Om man snabbt kom till rätta med de miljöproblem som utvinningen av de mineraler som batteritilverkningen kräver och dessutom kommer fram till ett bra sätt att återvinna dessa batterier så är nog dessa siffror något som man se som kuriosa om hur illa det var.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #8 skrivet: 02 jun-17 kl 10:14 »
Ja, som kretslopp skriver så kommer det fantastiska siffror från motståndarna till vad det vara månde. Jag tvivlar starkt på att det skulle krävas 15-20 ton koldioxidutsläpp för att tillverka ett batteri som väger kring 100 kg.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilaköp.
« Svar #9 skrivet: 02 jun-17 kl 10:56 »
Ojämn last på elnätet är alltid ett problem. Så det borde vara perfekt att sätta på laddaren till elbilen efter jobbet, när industrin och datorhallar stänger ned. Dom där uträkningarna av energiåtgång vid produktion tar jag med en nypa salt. För när jag såg granskningen av vilken energiåtgång det var vid tillverkning av vindkraftverk så stämde det inte alls. Det hade påståtts att dom aldrig skulle kunna producera igen energin som gick åt för tillverkning och uppsättning. Vid granskning så var det redan gjort första året. (Sveriges radio vetenskapsredaktionen)
det finns likadana uträkningar vad gäller solceller,miljömässigt räknas de hem efter 2 år och i samband med teknikutveckling,bättre material( ur miljösynpunkt) så förbättras siffrorna hela tiden.
sedan är ju frågan om man räknar hem det ekonomiskt en annan sak och det beror ju mycket på var i världen de monteras upp.
men solceller effektiviseras för varje ny generation som kommer fram och många länder i solen satsar stenhårt på detta.
det som är intressant är att det nu kommer fram solceller som integreras i byggnaden från början,inbyggda i fönstrens glas,i takpannor ,i väggelement. syns inte att de finns där
och att kostnaden för detta hela tiden sjunker. tesla vill ju t.ex sälja takpannor med inbyggda solceller  till dig för samma pris som ordinarie pannor kostar.F.n endast i USA men det kommer snabbt att sprida sig. kommer vi ner i de priserna väljer ju byggherrarna den nya tekniken från början (miljöargument vid försäljning) samt att elkostnaden för hushållen kraftigt sjunker (ekonomiskt incitament) . även för äldre fastigheter är ju detta välkommet då man vid t.ex takbyte kan få en stor uppgradering till egentligen ingen större merkostnad. Problemet är att t.ex den svenska regeringen vill beskatta även egenproducerad el.
något som är horribelt då miljön måste gå före skatteintäkter. egenproducerad el som används i fastigheten (och alltså inte kommer ut på nätet) SKALL vara skattebefriad.
ulf

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #10 skrivet: 02 jun-17 kl 12:44 »
Enligt denna artikel tar det ca 3000 mil att köra in skillnaden mellan en elbil och en bensinbils tillverknings-co2-kostnad. (Möjligen partsinlaga - men det kan väl det Vilden citerar också vara)


http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170529/elbilen-behover-bara-nagra-ar-for-att-kora-in-utslapp-fran-batteritillverkning/
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #11 skrivet: 02 jun-17 kl 13:34 »
Partsinlaga må så vara, men med betydligt ärligare redovisning.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #12 skrivet: 02 jun-17 kl 13:57 »
 ..och som jag tidigare påpekat,det är dagens situation,rapporterna har inte tagit hänsyn till morgondagen vilket ju också påpekas.
Batteritillverkningen blir bättre med tiden.Men här handlar det bara om elbilstillverkning,framtiden tillhör bränslecellen även om den också behöver ett litet batteri.

Karlslund Sala

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #13 skrivet: 02 jun-17 kl 16:16 »
Jag har en hybrid som jag är nöjd med, bensin/el. Fast bensinmotorn är onödigt stor på 2,3 liter. Vill ha en hybrid med turbinmotor som laddar batterierna.

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #14 skrivet: 02 jun-17 kl 17:01 »
Jag har en hybrid som jag är nöjd med, bensin/el. Fast bensinmotorn är onödigt stor på 2,3 liter. Vill ha en hybrid med turbinmotor som laddar batterierna.

Postat med Alternativ.nu´s app
Hybrider har bara en fördel och det är att de inte förbrukar så mycket bränsle.Ger alltså mindre CO2 utsläpp än en vanlig bil. Men även de bör fasas ut såvida man inte kan köra dem på biobränslen . framtidens fordon lär i vilket fall enbart gå på el,troligen med bränslecell som förstaval. Biobränslen är ju inte heller någon framtid. ulf

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #15 skrivet: 02 jun-17 kl 17:19 »
Vi kör på etanol, det går bra, vi är mycket nöjda. Ett annat alternativ för oss skulle kunna vara en gasbil (gas men med möjlighet att köra på bensin om det inte finns möjlighet att tanka gas) Utanför Alvesta finns en gasproduktion på gödsel från lantbruk. Gödseln som använts i produktionen går tillbaka till lantbruken och används på åkrarna. Men när det kommer billig och bra elbil är det en sån vi vill ha.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #16 skrivet: 02 jun-17 kl 19:45 »
problemet är fortfarande att du släpper ut CO2 oavsett bränsle i din förbränningsmotor.alvesta känner jag väl till,är kommunpolitiker där.
Du får nog vänta 6-8 år på en billig elbil men jag tror att priserna kommer att börja rasa redan om ett fåtal år framåt då korken,batteritillverkningen ökas radikalt. ett flertal fabriker är ju projekterade och kommer att vara i produktion inom några år. Konkurrensen kommer ju också att pressa priserna när det kommer ut många fabrikat på marknaden.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #17 skrivet: 02 jun-17 kl 22:12 »
Elbilens batterier är inte miljövänliga. Dessutom en kraftig risk vid en explosion! Vart tar du elen till elbilen? Via kolkraft? Eller kärnkraft? Bäst för miljön är att hålla liv i de bilar som finns så länge som möjligt och köra mjukt så de håller länge och släpper ut minimalt med avgaser...
Fjäderfän och kaniner

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #18 skrivet: 02 jun-17 kl 22:42 »
Vi kör på etanol, det går bra, vi är mycket nöjda. Ett annat alternativ för oss skulle kunna vara en gasbil (gas men med möjlighet att köra på bensin om det inte finns möjlighet att tanka gas) Utanför Alvesta finns en gasproduktion på gödsel från lantbruk. Gödseln som använts i produktionen går tillbaka till lantbruken och används på åkrarna. Men när det kommer billig och bra elbil är det en sån vi vill ha.
Men vad ja vet så lär ju etanol bilar dra mer bränsle än en bensinare så det lär gå på ett ut har ha hört .Sanningshalten vet ja ej .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #19 skrivet: 03 jun-17 kl 01:19 »
En äkta elbilsmotståndare laddar alltid sin bil med kolkraft, hämtar råvarorna med diesel och tillverkar batterierna med kärnkraftsel och barnarbete ;D

Och en elbilsfrälst ser biobränslen som koldioxidproducenter som produceras med hjälp av fossilbränslen.


Det allra troligaste är att vi kommer att gå över till eldrift på i stort sett allt, men att det kommer att ta lite längre tid inom vissa områden. Och bättre batterier kommer att underlätta att använda sol och vind.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser