Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37559 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #100 skrivet: 03 aug-17 kl 22:55 »
Hur ofta och hur mycket mat ska jag ge. Man ska tydligen inte ge mycket pellets men vad är mycket? Ska man ge lika mycket när dom är 7 veckor som när dom är 3 år? Hur mycket grönsaker?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #101 skrivet: 04 aug-17 kl 09:07 »
Och varför i hela friden skulle du lämna de stackarna ensamma i flera dagar? ???  Det är ju chock nog för dem att mista sin mamma och sina kullsyskon och hela sin invanda miljö.  Däremot kan det vara en bra idé att ge deras immunförsvar en chans att anpassa sig till den nya miljön.  Hemma hos dig är det ju andra mikrober än hos säljaren.  Lämplig metod:  Tvätta händerna både innan du rör vid dem, liksom efteråt.  Men det tror jag faktiskt att du redan gör.  Extra noga med hygienen den första tiden alltså.  Om de inte har bott tillsammans hos din fars kusin, så kan det vara bra om de just i början inte kommer åt att smitta varandra heller, med sina olika bakteriefloror.  Om de redan har haft mycket direktkontakt, så har de redan ungefär samma bakterieflora, så då kan de vara tillsammans - om de håller sams.

  Givetvis ska du inte bråka med dem, om det kan vara det som din sagesman tänkt på.  Men just du begriper nog det alldeles själv, och det gäller ju för övrigt även vuxna djur!  Men vänlighet kommer man långt.

  Mat åt marsvin är grönsaker av alla slag.  Så här års hittar du det ute på gräsmattan:  Gräs, maskros ...  Var lite försiktig med klöver, om de äter mycket klöver kan det bli som när vi äter alldeles för mycket sötsaker.  Av samma anledning bör du skaka gräsknippet, om du plockar gräs när det har regnat.  Se till att de har mycket att välja på, och ge dem gärna torrt hö som alternativ, det rättar till många magproblem.  Låt dem välja själva, se bara till att det du ger dem inte är giftigt!  Plocka bara sådana örter som du känner igen.  Du kommer att lära dig mycket om svensk botanik när du har marsvin, och du kommer att se på alla gräsmattor som inte bara en grön yta, utan som goda måltider åt dina kompisar!  :-*

  Alla byten av foder ska ske ganska långsamt, man rekommenderar tre veckor för övergång t ex från höutfodring till bete.  Börja alltså med att ge dem precis det de fått på förra stället!

  Pellets är inte naturligt för marsvin egentligen, men du kan ju ha lite av det också, så att de kan välja.  Jag tror dock att hela sädeskorn är mera naturligt för dem än pellets.  Men grunden för ett marsvins matförsörjning är sådana växter som det kan nå från marken.  De klättrar inte särskilt bra, utan går på födosök på marken, i högt gräs.  Så länge de växer behöver de mycket mera mat per kilo kroppsvikt än när de är fullvuxna.  Räkna med att ta bort det de inte ätit upp när du kommer med ny mat.

  Glöm inte att de behöver en god kvist att barka för jämnan.  Det håller deras tänder lagom långa.  Det är lämpligt att du kollar deras framtänder (och klor!) ibland, så att de ser ut att gå att äta med.  Marsvin har ju den sortens tänder som växer hela livet, ungefär som våra naglar och hundars klor.  Om de inte slits naturligt, måste de klippas.  Att klippa tänder på ett marsvin är obehagligt, och jag tror att en tand som blivit klippt inte funkar lika bra som en naturligt sliten tand.

  En lagom mängt motion är också bra.  De är gjorda för att gå med föräldrarna på födosök.  Modern och fadern går först och sist, med ungarna i mitten.  Detta kan du härma med händerna, som du sätter upp som skyddande barriärer mot yttervärlden.

  På vintern kan du inte plocka gräs ute, då ger du dem hö och gärna grönsaker från affären.  Sallad, tomat och gurka var mina marsvins favoritgodis.

  Marsvin har en egenhet, de kan inte själva bilda C-vitamin i sina kroppar, som många andra djur kan.  Deras mat måste alltså innehålla C-vitamin.  Så en frukt ibland blir säkert uppskattat.  Bli inte rädd om du ser dem äta av sin egen avföring.  Det gör alla marsvin, och det kallas för "pseudoidissling".  Jag tror att det är B-vitamin de får i sig på det sättet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #102 skrivet: 04 aug-17 kl 09:07 »
Låna ett par nybörjarböcker om marsvin på bibblan, det finns många riktigt bra. Eller köp egna böcker. Det är jättebra att ha ett par böcker hemma om sina djur. Då kan man leta upp i boken sån´t som man undrar över. Lycka till  :)!

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #103 skrivet: 12 aug-17 kl 21:42 »
Kanske inte blev som jag tänkt mig. Fick en som blir fem veckor på tisdag och en som blir fem på lördag. Men dom är jätte söta men inte det minsta tama dom gav dom bara mat sen ingen kärlek, alla tjugofem marsvin gömde sig när man kom. Skickar bild på den imorgon på söndag

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #104 skrivet: 12 aug-17 kl 22:47 »
25 marsvin???!!! Lyllo dig!!!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #105 skrivet: 13 aug-17 kl 00:38 »
Hos dig blir de snart tama.  Då gissar jag att de redan är vana vid varandras bakterier, så att du kan ha dem tillsammans.  Vad är det för kön?

  (Nej, WP, Linnea444 köpte bara två av de 25.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #106 skrivet: 13 aug-17 kl 07:39 »
Det är två tjejer jag köpt, alla killar och tjejer bor tillsammans hela dygnet hos dom jag köpte hos. Dom äter inte något ska jag göra något? Ska jag redan ta upp dom i knät?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #107 skrivet: 13 aug-17 kl 07:42 »
här han jag än uppe i knät en liten stund och det är den stora

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #108 skrivet: 13 aug-17 kl 08:27 »


Här är ett virvelmarsvin den är 4 veckor och är minst

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #109 skrivet: 13 aug-17 kl 09:12 »



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #110 skrivet: 13 aug-17 kl 15:14 »
Min store bror ska köpa två marsvin också två killar i framtiden om vi vill så ska mina nog få under med hans marsvin.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #111 skrivet: 13 aug-17 kl 15:15 »
Dom är rädda i buren men i knät gillar dom att vara och att sitta på axeln


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #112 skrivet: 13 aug-17 kl 15:15 »
Om ni vill kan jag skicka fler bilder


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #113 skrivet: 13 aug-17 kl 15:45 »
Är bilderna från säljaren?

  Om din bror skaffar två av motsatt kön, så tänk på att de kommer att märka av varandra, och inte bara klättra och ropa, utan kanske börja slåss också, särskilt två hannar om en hona brunstar.

  Har du gett raringarna namn ännu?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #114 skrivet: 13 aug-17 kl 21:58 »
Jag har tagit bilderna dom bor ju hos mig nu. Mina har namn den bruna heter kola och andra vita heter flingan. Vet inte om man stavar kola  så men kola som godiset som finns.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #115 skrivet: 13 aug-17 kl 22:00 »
Dom bor inte på samma rum. Men i framtiden ska vi antingen kanske köpa fler eller så får dom bäbisar. Har en vän som skulle vilja ha en om några månader, men bara om vi fortfarande vill.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #116 skrivet: 13 aug-17 kl 22:13 »
Dom sitter alltså lugnt i ditt knä och låter sig fotograferas?  Då är de iaf inte helt panikslagna!  :)  Är det alltså Kola som sitter med nosen mot dina knän, och Flingan som tittar rakt in i kameran?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #117 skrivet: 14 aug-17 kl 13:52 »
Ja det är dom, men mina marsvin dricker inte ur vattenflaskan har ställt in en skål vatten också men dom dricker inte borde dom gjort det för länge sen?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #118 skrivet: 14 aug-17 kl 13:53 »
Har pratat med dom hela tiden så i knät går det nu bra men i buren är dom rädda innan man ska lyfta upp dom.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #119 skrivet: 14 aug-17 kl 14:49 »
En vattenflaska kan vara svår att lära sig, om man är van vid skål.  Tvärtom är lättare.  Hos dig är säkert vattnet bra, annars hade jag frågat om det.  Eventuellt skulle skålen kunna vara av något material som de inte gillar.

  Är du alldeles alldeles säker på att de inte dricker?  Får de färskt gräs eller färska grönsaker, så får de ju i sig vatten på det sättet.

  Eftersom de ju är lugna när de väl kommer upp i ditt knä, så lär de sig nog snart att det är vad som händer när du tar upp dem.  Kanske de är rädda för att bli sålda igen ...

  Hur gamla är de?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser