Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...  (läst 5310 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« skrivet: 17 maj-17 kl 20:25 »
Tänkte göra en samlingstråd med frågor som eventuellt kommer att dyka upp under arbetets gång (tyvärr har jag just nu fortfarande ingen fungerande kamera...)

Men, jag har blivit ägare till en gammal gisten snickarbänk som står i ett uthus här, min tanke är att renovera upp den till arbetsdugligt skick för att kunna använda den till det den är tänkt för, dvs snickeriarbeten.

Så om ni har tid och lust har jag en mängd så kallat dumma nybörjarfrågor då jag inte använt en sådan sedan jag gick i skolan, men länge önskat mig en...

Plan ett, vad kallas dessa fyrkantiga dubbar som skall sitta i hålen?

Som jag fattat så skall de ha någon form av fjäder på framsidan samt en klack i överkanten, de kan vara av hårt trä, eller av stål vad jag sett.

Fråga, skall jag smida egna av stål, leta färdiga, och eller tillverka i trä?
(kanske både av stål och i trä?)

Om, duger björkträ, eller behöver det vara hårdare?

Vad skall fjädern vara gjord i (behövs den på trätapparna?)?
Kan jag göra den i furu, eller annat träslag jag har tillgång till häruppe i norr?

Jag har tillgång till en kraftig handbandslip (som jag annars använder till byggnads snickerier), kan jag använda den att snygga till skivans ovansida, eller förstör jag mer med den än jag räddar?

Annars verkar den mest vara litet rekig, fattas delar, osv, men vet ej skicket på fötternas undersida ännu, men verkar ha klarat sig hyggligt bra.
Skall titta närmare på hur den är gjord när jag är klar med taket och andra mer urgenta jobb, men min tanke är att regla upp den med kilar om den rekar väldigt mycket samt limma med vitlim (modernt snickarlim, samma som till byggnadsarbeten, är detta korrekt?).








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #1 skrivet: 17 maj-17 kl 23:08 »
Bänkhakar heter dom. Kan nog finnas till salu någonstans.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #2 skrivet: 17 maj-17 kl 23:47 »
Om man lägger ner jobb på att renovera en hyvelbänk så vill man ju att översidan verkligen ska bli plan. Så egentligen skulle man vilja köra hela bänkskivan genom en kutterhyvel, om man vågar (det kan ju finnas nerslagna småspikar, gruskorn och andra otrevligheter i en gammal bänk som man inte vet historien bakom).

I hyvelbänkarna som jag kom i kontakt med i skolslöjden, var bänkhakarna av grå plast.  Jag är tveksam till att göra dem av trä, och om man absolut ska göra dem av trä så ska man nog välja ett mycket hårt sådant - t ex en, ek, möjligen rönn. Det skadar nog inte att göra några extra när man ändå håller på.  Stål är ju ändå det vanligaste materialet i dem.

Undrar om det vore på sin plats med en bildtråd för att dokumentera olika gamla hyvelbänkar?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #3 skrivet: 18 maj-17 kl 05:30 »
Jag tror bänkhakar i ek skulle funka bra, jag måste ändå alltid lägga något mellan metallhaken och träet. Och jag har lyckats skada eggen på stålhakarna.

http://sandal-woodsblog.com/2008/11/24/shop-stuff-my-shop-made-square-bench-dogs/

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #4 skrivet: 18 maj-17 kl 08:00 »
Bladfjädern på framsidan är väl till för att hålla haken (tappen?) still i hålet? Mina saknar fjädrar och ramlar ner så fort jag släpper dem. Irriterande men jag brukar lösa det genom att skjuta in en skyddsträbit under eggen på haken.

Järn har du väl tillgång till gissar jag, torr rönn kan du få på posten om du vill? Jag tror jag har liggande inomhus sen ett par år men vågar inte lova innan jag har letat.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #5 skrivet: 18 maj-17 kl 08:36 »
På trähakarna kör man med träfjädrar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #6 skrivet: 18 maj-17 kl 08:38 »
Jasså de heter bänkhakar i Sverige. Vi kallar dem för tänder.

Tänderna skall vara av järn för att hålla. Jag har provat med hårt trä och det var en dålig nödlösning och knappt ens det. Deras goda egenskaper är skrivbordssnickarfantasier.
Ta en lämplig bit fyrkantjärn och så svetsar då fast en flatjärnsbit så du får klacken och så skär du till en fjäder av bladet från en uttjänt tandspetshärdad fogsvans. Jag skulle skära till fjädern med 1mm skiva i lilla vinkelslipmaskinen och nita fast den i tanden för att inte förstöra härdningen.
Fjädern brukar oftast vara på sidan och inte på framsidan. Den tycks hålla bättre då.

Översidan har jag planat med en längre handhyvel med gott resultat. Jag hade en linjal att prova med.

Har bänken träskruvar eller järnskruvar?  Järnskruvar är bättre. Träskruvar går ofta sönder speciellt här uppe där de gjordes av björk. Man kan byta ut slutkörda träskruvar till järnskruvar som man svarvar av trapetsgängad gängstång och så köper man trapetsgängade svetsmuttrar och svetsar fast dem på en lämplig fläns av en bit plåt och passar in i bänken.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #7 skrivet: 18 maj-17 kl 08:59 »
Jag har sett så många erfarna snickare som använder och rekommenderar bänkhakar av trä så jag kan inte kategoriskt avskriva dom som en dålig idé även om jag själv saknar erfarenhet där.

Det blir att göra egna helt enkelt och se själv, enda sättet för mig att få ro i frågan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #8 skrivet: 18 maj-17 kl 09:51 »
Stort tack för svar alla!

Bör det vara härdbart stål, eller duger vilket som?

Tror jag har en del av detdär hemma, så skall testa längre fram.
Stort tack för svaren om fjädern på tänderna!

Tackar för erbjudandet, men tror jag kan skaka fram Rönnträ att testa med, har kanske någon mindre Ekbit också att testa med, kanske även halvdan masurbjörk...
Lutar åt att jag gör några av trä också för att prova.  :)

Jo, skruven är av trä, troligen björk som du säger, den har nog sett sina bästa dagar så noterar tipset om/när den går sönder...

Skall leta fram en rubank och prova då jag inte har tillgång till kutterhyvel här ännu (men det har länge stått på önskelistan...)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malu

  • Gäst
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #9 skrivet: 18 maj-17 kl 10:14 »
Det går utmärkt med trähakar. I regel har man de bara någon millimeter över bänkytan för att nipa fast arbetsstycket, och det duger med vilket träslag som helst då belastningen inte blir så stor. Men ska man ha de en decimeter upp då krävs det segare virke eller rentav järn, men som sagt det är inte det de är till för - för de höjderna

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #10 skrivet: 18 maj-17 kl 11:21 »
Jag skulle säga att hakarna inte behöver vara härdade. Mina är kanske 12 mm fyrkant i tappen och mer i huvudet och det krävs en del för att kröka dem. Men än vad träskruvarna orkar i alla fall :)

Ohärdat är nog snällare mot verktyg som träffar av misstag även om det är marginellt. Kanske man kan experimentera med någon form av skydd på toppen av hakarna?

Jag har smitt några hållafastjärn (i brist på rätt översättning av engelskans hold fast) som man slår ner med ett slag med träklubban i ett runt hål för att ovanifrån klämma fast ett arbetsstycke. Sen lossas de med ett ytterligare klubbslag från baksidan.

Lånad bild:
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #11 skrivet: 18 maj-17 kl 11:27 »
...snygg enkel lösning, sånt gillas...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

malu

  • Gäst
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #12 skrivet: 18 maj-17 kl 12:42 »
Och hur är tanken i nästa steg, pettson2, när du ska hyvla eller putsa hela arbetsstycket? Hakarna är naturligtvis inget universalverktyg, men tusen gånger bättre än den här snygga på bilden som gillas

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #13 skrivet: 18 maj-17 kl 12:59 »
Och hur är tanken i nästa steg, pettson2, när du ska hyvla eller putsa hela arbetsstycket? Hakarna är naturligtvis inget universalverktyg, men tusen gånger bättre än den här snygga på bilden som gillas

Olika verktyg är bra på olika saker. Ska du borra ett hål rätt ner i en planka är hakarna inte så bra :)

Hållafast-järnen är en urgammal idé. Jag har sett bild från en katalog som var flera hundra år gammal men det är säkert inte hela åldern.
Bäst är de nog när man har en stor bänk med tjock träskiva som saknar möjlighet att klämma fast med hakar och skruv.

Getfot kallas de om man översätter från norska, samma grej används som en extra hand att hålla fast grejer mot städet när man smider.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #14 skrivet: 18 maj-17 kl 13:35 »
Holdfasts användes flitigt av Roubo, designern av den nypopulära Roubobänken, om man ser på gamla bilder ur hans bok ser man inga skruvtvingor på bänkarna.

http://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/ROUBO_plate11.jpg

Annars angående material för bänkhakar (bench dogs) så lär mässing vara bra, för det är mjukare än en eventuell egg.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #15 skrivet: 18 maj-17 kl 21:35 »
 Fick en hyvelbänk en gång. Metallgänga hade den . Rätt liten men inga bänkhakar. Sågade till ett par i bandsågen. Håller fortfarande.
 Tänker dock att kanske göra i trä och sedan borra ett hål så att ett stål ämne kan fästas. Men ju inte rakt igenom.
Mässing låter fint.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #16 skrivet: 18 maj-17 kl 22:52 »
Har nog ett par kg patronmässing kvar, skall nog testa att gjuta av mässing om ni säger det, vore ju väldigt vackert om inte annat...   8)

Funderar också på att smida en sådan getafot som komplement till "tänderna" (Denna är ju helt enkelt en klämma för snabbfäste (utöver tänderna), Man slår ur den med en hammare från undersidan och hänger upp den så är man av med den när den är i vägen. Faktiskt en riktigt bra grej på smides städet också även om jag kör med "fotfisk" just nu av gammal vana...  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #17 skrivet: 18 maj-17 kl 22:53 »
 (:)  Pust, städat och följdmodererat. Mycket nu...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #18 skrivet: 19 maj-17 kl 08:40 »
Tack för moderering!

En hake i trä med kärna av järn? Det låter riktigt läckert! Ett att gjuta en hake i mässing med järnkärna... Kan man det? Då kanske armeringsjärn rent av är att föredra med sin ojämna yta.

En getafot (det blir bra, det tar vi) kan man lossa genom att slå till den på "nacken" också. Ifall det är svårt komma åt underifrån. Fotfisk är kanske dagens snyggaste ord för övrigt. Du tänker på en länk över städet som du spänner ner med foten? Eller hur funkar din?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #19 skrivet: 19 maj-17 kl 19:48 »
Jepp, det är en pedal i form av en (hårt stiliserad) fisk jag smidde för väldigt länge sedan i golvänden...  :D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #20 skrivet: 19 maj-17 kl 21:56 »
Enklare än en mässingsgjutning blir det att göra tänderna av vanligt blötjärn på tradituionellt vis.

En axel från en skrotad rullharv kanske har rätt mått? De brukar vara 22x22 mm på hästharvar och grövre på traktorharvar.


Tack för modereringen förresten!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor angående renovering av gammal snickarbänk...
« Svar #21 skrivet: 20 maj-17 kl 18:16 »
Ok, tror ja har något liggandes som kanske passar... 

Fast, vore onekligen väldigt snyggt med mässing nu när ni nämnde det...
Får nog bli ett projekt längre fram då jag är klar med alla intensivarbeten på husen...  :)

Nu har jag glömt kameran i arbetslägenheten, 30 mil bort, men bilder kommer...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser